Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích

Německé dálnice jsou statisticky nejbezpečnější v Evropě, takže ti, kteří touží po omezení rychlosti na nich, musí vytahovat jiné argumenty. I tentokrát posloužila ekologie a na zavedení limitu to opět nestačilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích

15.2.2020 | Petr Miler

Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německé dálnice jsou statisticky nejbezpečnější v Evropě, takže ti, kteří touží po omezení rychlosti na nich, musí vytahovat jiné argumenty. I tentokrát posloužila ekologie a na zavedení limitu to opět nestačilo.

Anomálie dokola potvrzující, že vztah mezi výší povolené rychlosti a bezpečností na silnicích není zdaleka tak přímý, jak mnozí tvrdí, žije dál. Jakkoli jsme již mnohokrát řekli - a zůstáváme o tom přesvědčeni -, že je jen otázkou času, než neomezená rychlost na německých dálnicích z nějakého důvodu padne a již nikdy nebude znovu zavedena, ani tentokrát to jejím odpůrcům nevyšlo.

Pokus stanovit paušální rychlostní limit 130 km/h byl primárně motivován snahami o snížení emisí CO2, sekundárně pak údajným zvýšením bezpečnosti. Druhý zmiňovaný argument ale nemohl dopadnout na úrodnou půdu - naši západní sousedé se mohou pochlubit nejnižší úmrtností na silnicích v přepočtu na počet najetých kilometrů a mnozí jsou přesvědčenu, že tomu tak je nejen navzdory, ale dokonce díky neomezené rychlosti, která nutí řidiče věnovat jízdě více pozornosti.

Ani v případě ekologických aspektů nemají odpůrci v rukou silné argumenty. Dle studie Spolkového výzkumného institutu by při zavedení plošného limitu 120 km/h došlo ke snížení emisí CO2 srazit pouze o 0,27 procenta. Maximum 130 km/h by pak mělo prakticky nulový efekt.

Zelení se loni v říjnu pokusili protlačit neomezenou rychlost v Bundestagu, tedy obdobě naší poslanecké sněmovny a spolkový sněm osazení dálničních krajnic cedulemi s číslem v červeném kruhu jasně odmítl. Ve prospěch doporučení Výboru pro dopravu zamítnout návrh na zavedení limitu zvedlo ruku 498 poslanců, 126 jedinců hlasovalo proti.

Tím se zdála být debata o omezení maximální rychlosti na dlouho uzavřena, jenže Výbor pro životní prostředí stejný návrh zařadil do jednání Bundesratu, tedy nepřesně řečeno obdoby našeho senátu. Tzv. spolková rada je ve skutečnosti přímo nevolený sněm zastupující jednotlivé spolkové země podle počtu jejich obyvatel, má zákonodárnou moc a v pátek hlasoval o novém zákoně dotýkajícím se hlavně cyklistů a pokut za parkování. Pokus propašovat do něj omezení rychlosti na dálnicích byl tak docela podlý, ani ten ale neuspěl.

Bundesrat návrh znovu jednoznačně odmítl a neomezená rychlost na německých dálnicích zůstává dále faktem. Pro nejbližší dobu je cesta k zavedení limitu 130 km/h uzavřena, neustálé omílání ničím nepotvrzeného vztahu mezi nejvyšší povolenou rychlostí a bezpečností provozu ale „Autobahny” jednoho dne jasně dostane. A to přesto, že právě ony jsou nejlepším důkazem toho, jak pomýlené je drakonické vymáhání paušálních rychlostních limitů s odvoláním na vyšší bezpečnost.


Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích - 1 - Nemci neschvalili limit 130 kmh foto 01Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích - 2 - Nemci neschvalili limit 130 kmh foto 02Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích - 3 - Nemci neschvalili limit 130 kmh foto 04
Podobné cedule u svodidel na německých dálnicích přibývat nebudou, ani druhý pokus o zavedení maxima 130 km/h z poslední doby neprošel

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše