Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německo má za sebou hlasování o zrušení neomezené rychlosti na tamních dálnicích
18.10.2019 | Mirek Mazal
Německé silnice jsou statisticky nejbezpečnější v Evropě, takže ti, kteří touží po omezení rychlosti na nich, musí vytahovat jiné argumenty. I tentokrát posloužila ekologie a na zavedení limitu to opět nestačilo.
Anomálie dokola potvrzující, že vztah mezi výší povolené rychlosti a bezpečností na silnicích není zdaleka tak přímý, jak mnozí tvrdí, žije dál. Jakkoli jsme již mnohokrát řekli - a zůstáváme o tom přesvědčeni -, že je jen otázkou času, než neomezená rychlost na německých dálnicích z nějakého důvodu padne a již nikdy nebude znovu zavedena, ani tentokrát to jejím odpůrcům nevyšlo.
Pokus stanovit paušální rychlostní limit 130 km/h byl primárně motivován snahami o snížení emisí CO2, sekundárně pak údajným zvýšením bezpečnosti. Druhý zmiňovaný argument ale nemohl dopadnout na úrodnou půdu - naši západní sousedé se mohou pochlubit nejnižší úmrtností na silnicích v přepočtu na počet najetých kilometrů a tamní autokluby jsou přesvědčeny, že tomu tak je nejen navzdory, ale dokonce díky neomezené rychlosti, která nutí řidiče věnovat jízdě více pozornosti.
V případě ekologických aspektů se vláda se k návrhu stavěla od začátku odmítavě, neboť dle studie Spolkového výzkumného institutu by při zavedení plošného limitu 120 km/h došlo ke snížení emisí CO2 srazit pouze o 0,27 procenta. „Maximum 130 km/h bude mít nulový efekt," řekl k věci předseda klubu Mobil in Deutschland, který byl spolu s ADACem a AVD též proti tomuto návrhu.
Hlasování v Bundestagu tak nedopadlo podle představ navrhovatelů, spolkový sněm osazení dálničních krajnic cedulemi s číslem 130 v červeném kruhu jasně odmítl. Ve prospěch doporučení Výboru pro dopravu zamítnout návrh na zavedení limitu zvedlo ruku 498 poslanců, 126 jedinců hlasovalo proti a sedm se zdrželo vyjádření svého názoru.
Mezi Němci tak jednoznačný názor na tuto problematiku nepanuje. V průzkumu veřejného mínění uskutečněném mezi 1 020 lidmi by 56,5 % dotazovaných upřednostnilo všeobecný rychlostní limit. Pouze 16,8 % jakékoli určení maximální rychlosti na německých dálnicích odmítá. Třetina lidí (31,8 %) by byla pro 130 km/h, přibližně jeden z deseti respondentů by uznal celkovou maximální rychlost 140 km/h (12,8%), podobně jako 150 km/h (10,2%) a 160 km/h (9,2%). 14,7 % dotazovaných by chtělo jezdit maximálně 120 km/h nebo ještě méně. I to nasvědčuje tomu, že limit jednoho dne skutečně zaveden bude, letos se to ale už zcela jistě nestane.



Podobné cedule u svodidel na německých dálnicích přibývat nebudou, alespoň prozatím
Zdroj: Reuters
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB