Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý gigant varuje před slepou sázkou na elektromobily, energetickou krizi máme brát jako varování
22.9.2022 | Petr Prokopec
Chytrému napověz, hloupého kopni. Inteligentní lidé už dávno pochopili bez nápovědy, méně bystré politiky se nyní pokouší kopnout Markus Heyn z Bosche. Pochybujeme, že to bude k něčemu dobré, ale úctu si za to zaslouží.
Při pohledu na chování zejména evropských politiků v posledních měsících má člověk pocit, že je muselo ovládnout tropické šílenství. Či jiná forma nemoci vedoucí k rozhodnutím, která jsou naprosto nelogická. Evropská unie totiž i nadále tlačí nucenou elektrifikaci, ačkoliv tzv. Zelená dohoda byla z podstatné části postavena na levném plynu ruské provenience. S tím je nicméně prozatím ze známých důvodů konec.
Je celkem jedno, proč nyní Rusové dodávají plynu méně, EU totiž od dodávek plynu z Ruska hodlá tak jako tak ustoupit. Nahradit jej pak mají jiné zdroje, ty nicméně již nejsou tak levné. Je pak navíc otázkou, jak tomu bude v budoucnu. Spotřeba civilizovaného světa totiž soustavně narůstá. A kde je stále větší poptávka a stále menší nabídka, tam logicky nedochází na zlevňování, nýbrž na pravý opak. Dražší ovšem kvůli tomu není pouze plyn, ale rovněž elektřina, která je zejména v Německu produkovaná z podstatné části plynovými elektrárnami.
Daný stav měl nejen dle nás, ale rovněž dle německé společnosti Bosch evropské pohlaváry probudit z letargie. Uvědomit by si díky němu mohli, jaké problémy působí sázka na jedinou kartu a jak problematické může být zajištění stabilních dodávek elektřiny v budoucnu. K ničemu takovému ovšem nedošlo, místo toho je i nadále tlačena elektromobilita jako jediná možnost individuální dopravy. Jde nicméně pouze o politické řešení, než nemá oporu v technické, ekonomické, ekologické či jakékoli jiné realitě. A již vůbec ne v logice.
„V současné době vidíme na Německu a Evropě následky nedostatku plynu, neboť jsme měli připraveno jen velmi málo alternativ,“ uvedl Markus Heyn, jenž má u společnosti Bosch na starosti právě mobilitu. „V automobilovém průmyslu bychom proto danou příležitost měli využít k položení otázky, co se stane, pokud budeme mít příliš málo bateriových paketů.“ Je totiž třeba myslet na to, že snadno místo na Rusku budou Evropa i svět závislé na Číně.
Říše středu je totiž největším dodavatelem baterií a vzácných kovů, které jsou třeba na jejich výrobu. Automobilky jsou pak sice otevřené novým možnostem, ty jsou nicméně stejně jako v případě plynu poměrně limitované. Stačí si totiž jen uvědomit, že třeba nový důl společnosti Snow Lake Lithium v kanadské Manitobě má postačit pouze na 500 tisíc aut ročně, a to po dobu 10 let. Jen v srpnu se přitom ve Státech prodalo 1,2 milionu aut.
Americká vláda přitom rozhodla, že od ledna 2023 bude mít na federální kredit nárok už jen ta automobilka, která svá auta a jejich baterie vyrábí na severoamerickém kontinentu. To ovšem znamená, že jejich dostupnost jen klesne. Či se případně obyvatelstvo bude muset smířit s tím, že mu za humny vyrostou doly na vzácné kovy. Práce v nich nicméně nebude tak levná jako v rozvojových zemích, což přinese další zdražení.
Heyn proto vyzývá politiky, aby zvážili i jiná ekologická řešení jako třeba vodík. S ním se totiž ve velkém počítá u nákladních aut. Jejich infrastrukturu by nicméně mohla využívat i ta osobní, došlo by tak na zaplácnutí dvou much jednou ranou. Zapotřebí nicméně budou i další alternativy, třeba syntetické palivo. S tím Bosch zřejmě napevno počítá, firma proto hodlá do spalovacích motorů investovat i v následujících 20-30 letech.
Jak se tedy ukazuje, jeden z nejvýznamnějších automobilových dodavatelů je daleko prozíravější než samotné automobilky, které zjevně ovládla krátkozrakost. Či spíše rovnou slepota, pokud na anabázi s ruským plynem opravdu nevidí, kam vede závislost na jednom zdroji.

Markus Heyn varuje před politicky tlačenou sázkou na jedinou kartu. Naznačuje, že s elektromobilitou to může být stejné jako s ruským plynem. Foto: Bosch
Zdroj: Stuttgarter Zeitung
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejčtenější články
V Německu po nehodě vzplála Tesla a uhořely v ní dvě malé děti. Tragédie píše tečku za jedním velkým nesmyslem
4.10.2025
Ceny luxusního supersportu Mercedesu padly už po pár letech komicky nízko, 310 km/h můžete jezdit za míň než 180 se Škodou
4.10.2025
Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025
Budoucnost už zas není elektrická. Další automobilka zařízla vývoj vrcholného elektrického modelu, vyvine radši spalovací
4.10.2025
Dnes nadpozemský Koenigsegg zvažuje nabídnout také dostupný model, motor pro něj má už hotový
4.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
