Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý gigant varuje před slepou sázkou na elektromobily, energetickou krizi máme brát jako varování
22.9.2022 | Petr Prokopec
Chytrému napověz, hloupého kopni. Inteligentní lidé už dávno pochopili bez nápovědy, méně bystré politiky se nyní pokouší kopnout Markus Heyn z Bosche. Pochybujeme, že to bude k něčemu dobré, ale úctu si za to zaslouží.
Při pohledu na chování zejména evropských politiků v posledních měsících má člověk pocit, že je muselo ovládnout tropické šílenství. Či jiná forma nemoci vedoucí k rozhodnutím, která jsou naprosto nelogická. Evropská unie totiž i nadále tlačí nucenou elektrifikaci, ačkoliv tzv. Zelená dohoda byla z podstatné části postavena na levném plynu ruské provenience. S tím je nicméně prozatím ze známých důvodů konec.
Je celkem jedno, proč nyní Rusové dodávají plynu méně, EU totiž od dodávek plynu z Ruska hodlá tak jako tak ustoupit. Nahradit jej pak mají jiné zdroje, ty nicméně již nejsou tak levné. Je pak navíc otázkou, jak tomu bude v budoucnu. Spotřeba civilizovaného světa totiž soustavně narůstá. A kde je stále větší poptávka a stále menší nabídka, tam logicky nedochází na zlevňování, nýbrž na pravý opak. Dražší ovšem kvůli tomu není pouze plyn, ale rovněž elektřina, která je zejména v Německu produkovaná z podstatné části plynovými elektrárnami.
Daný stav měl nejen dle nás, ale rovněž dle německé společnosti Bosch evropské pohlaváry probudit z letargie. Uvědomit by si díky němu mohli, jaké problémy působí sázka na jedinou kartu a jak problematické může být zajištění stabilních dodávek elektřiny v budoucnu. K ničemu takovému ovšem nedošlo, místo toho je i nadále tlačena elektromobilita jako jediná možnost individuální dopravy. Jde nicméně pouze o politické řešení, než nemá oporu v technické, ekonomické, ekologické či jakékoli jiné realitě. A již vůbec ne v logice.
„V současné době vidíme na Německu a Evropě následky nedostatku plynu, neboť jsme měli připraveno jen velmi málo alternativ,“ uvedl Markus Heyn, jenž má u společnosti Bosch na starosti právě mobilitu. „V automobilovém průmyslu bychom proto danou příležitost měli využít k položení otázky, co se stane, pokud budeme mít příliš málo bateriových paketů.“ Je totiž třeba myslet na to, že snadno místo na Rusku budou Evropa i svět závislé na Číně.
Říše středu je totiž největším dodavatelem baterií a vzácných kovů, které jsou třeba na jejich výrobu. Automobilky jsou pak sice otevřené novým možnostem, ty jsou nicméně stejně jako v případě plynu poměrně limitované. Stačí si totiž jen uvědomit, že třeba nový důl společnosti Snow Lake Lithium v kanadské Manitobě má postačit pouze na 500 tisíc aut ročně, a to po dobu 10 let. Jen v srpnu se přitom ve Státech prodalo 1,2 milionu aut.
Americká vláda přitom rozhodla, že od ledna 2023 bude mít na federální kredit nárok už jen ta automobilka, která svá auta a jejich baterie vyrábí na severoamerickém kontinentu. To ovšem znamená, že jejich dostupnost jen klesne. Či se případně obyvatelstvo bude muset smířit s tím, že mu za humny vyrostou doly na vzácné kovy. Práce v nich nicméně nebude tak levná jako v rozvojových zemích, což přinese další zdražení.
Heyn proto vyzývá politiky, aby zvážili i jiná ekologická řešení jako třeba vodík. S ním se totiž ve velkém počítá u nákladních aut. Jejich infrastrukturu by nicméně mohla využívat i ta osobní, došlo by tak na zaplácnutí dvou much jednou ranou. Zapotřebí nicméně budou i další alternativy, třeba syntetické palivo. S tím Bosch zřejmě napevno počítá, firma proto hodlá do spalovacích motorů investovat i v následujících 20-30 letech.
Jak se tedy ukazuje, jeden z nejvýznamnějších automobilových dodavatelů je daleko prozíravější než samotné automobilky, které zjevně ovládla krátkozrakost. Či spíše rovnou slepota, pokud na anabázi s ruským plynem opravdu nevidí, kam vede závislost na jednom zdroji.
Markus Heyn varuje před politicky tlačenou sázkou na jedinou kartu. Naznačuje, že s elektromobilitou to může být stejné jako s ruským plynem. Foto: Bosch
Zdroj: Stuttgarter Zeitung
Bleskovky
- Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Circuit de Barcelona-Catalunya: Časový program MotoGP 2024 11:25
- I toto jsou závody v Hořicích včera 23:11
- Statistiku crashů vedou Binder a Miller včera 17:00
- Crutchlow v Mugellu nepojede včera 16:00
- Hořice Petra Najmana: 2 závody = 2 vítězství včera 10:31
Nejčtenější články
- Další čínský konkurent Octavie se prodává v Evropě o statisíce levněji než Škoda, k dispozici je i plynová verze
21.4.2024 - Smázněte Teslu a nemáte skoro nic. Vývoj prodejů elektromobilů v USA ukazuje, jaká „one car show” to je
21.4.2024 - Nejlevnější moderní Audi stojí ojeté stejně jako srovnatelná Fabia, přitom je to lepší auto, které vydrží
21.4.2024 - Manažer Fiatu neprozřetelně přiznal, co jediné vede zákazníky k přechodu od spalovacích aut k elektromobilům
22.4.2024 - Našel se dokonalý stroj času, v dodnes novém VW z roku 1992 zbývá ještě asi 555 tisíc km života
22.4.2024
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 05.22. 15:43 - řidičBOB
- BMW Divize 05.22. 15:40 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 15:24 - petr_riha
- Suzuki obecně 05.22. 14:48 - jerry
- GTD + STI 05.22. 11:08 - abgx1
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.22. 10:02 - retron
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 09:12 - Vrooom
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.21. 15:43 - řidičBOB