Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němečtí technici se postavili proti zákazu spalovacích motorů, s plány EU to hne jen stěží
27.4.2022 | Petr Prokopec
Že je univerzální spása spatřovaná v totálním přechodu na elektrickou mobilitu naprostým nesmyslem, ví každý, kdo dával pozor při fyzice a nezapomněl používat rozum. EU přesto jede svou, a tak jí stěží otevře oči stejný pohled velmi kvalifikovaných lidí.
Pokud máte malé děti, nejspíše velmi dobře víte, že opakování je matka moudrosti. Jakmile tedy ratolestem vštěpíte do hlavy kupříkladu to, že nemají strkat prsty do dveří a při přecházení přechodu se musí důkladně rozhlédnout na obě strany, pak máte slušnou šanci, že se dospělosti dočkají s oběma zdravýma rukama a že se jí především dožijí. To je jistě slušná odměna za dlouholetý boj.
V poslední době se zdá, že malých dětí je plný Brusel. Bohužel se však jedná o ratolesti nadmíru umíněné, na které ani neustálé opakování téhož neplatí. A jelikož zde chybí možnost trestu, můžeme pomalu tato dítka přirovnat k rozmazleným spratkům, kteří si dělají co chtějí bez ohledu na následky. Kvůli tomu ovšem trpí všichni, se kterými přijdou i do nepřímého kontaktu.
EU se totiž už rozhodla, že v rámci honby za uhlíkovou neutralitou každému nadiktuje elektromobil, protože ten nemá výfuky a tudíž je z politického pohledu čistý jako lilie. Již to samo o sobě je naprostý nesmysl, neboť každý automobil potřebuje ke svému pohonu energii. Ta se přitom může skrývat jak ve fosilních palivech, tak v elektřině. I tu je nicméně třeba vyrobit, což je pokaždé proces produkující emise.
Pokud tedy politici skutečně chtějí dosáhnout svého cíle, nelze se zaměřit jen na jeden článek v řetězci a ostatní ignorovat. Tedy za předpokladu, že by ona uhlíková neutralita měla být reálná. O to ale Bruselu zjevně nejde, jeho snahy stále více připomínají snímek Bílá paní. V jeho závěru se totiž celé město vrhne do řeky, neboť dle pohlavárů přes ni byl vybudován most. A mnozí tomu věří i ve chvíli, kdy mají vodu až po hlavu.
Pro spoustu lidí se tak elektromobilita skutečně stala symbolem čisté dopravy, a to jen na základě absence výfuků. Že je přitom třeba kvůli tomu vyvinou a vyrobit úplně jiná auta, zajistit pro ně baterie s relativně krátkou životností, vybudovat kompletně celá nová infrastruktura atp., což všechno naši planetu nemalým způsobem zatíží, již nevnímají. A stejně tak jim nedochází, že i s onou elektřinou jsou spojené nemalé emise, zvláště pokud dochází na spalování uhlí, plynu, topných olejů...
I když jsou nicméně tyto argumenty známé, pro děti z Bruselu nic neznamenají. Dá se proto i předpokládat, že naslouchat nebudou ani nejnovějšímu volání německé asociace mechanického inženýrství VDMA. Ta totiž velmi správně připomíná, že problémem nejsou spalovací motory, ale samotné pohonné hmoty. Motor sám žádné emise negeneruje, pochází z fosilních paliv, „krmit” je ale lze i jinými, aniž bychom museli investovat do čehokoli z výše zmíněného.
„Namísto faktického zákazu spalovacích motorů díky snížení povolených výfukových emisí na nulu by měly být využity veškeré možnosti pohonu ohleduplné k životnímu prostředí. Spalovací motor poháněný klimaticky neutrálními zelenými e-palivy zůstává nezbytným doplňkem elektrifikace silniční dopravy. Koneckonců, problémem není motor, ale užívaná fosilní paliva,“ uvedl Karl Haeusgen, prezident VDMA.
S jeho slovy nelze než souhlasit, neboť pokud budou čerpací stanice plné syntetických paliv, nebude třeba kutat vzácné kovy. Nebude se muset stavět nová infrastruktura, v ohrožení nebudou ani statisíce pracovních pozic. Emise přitom nevzrostou, spíše poklesnou, neboť ty spojené s výrobou spalovacích aut jsou nižší než u elektromobilů. A ty spojené s výrobou syntetických paliv nemusí být zase tak vysoké, aby se to z globálního pohledu nevyplatilo.
Jak jsme nicméně uvedli výše, ani tento názor oněmi umíněnými dětmi v Bruselu nejspíše nehne. Ty si zkrátka vysnily most, po kterém přejdou. A i když nohy už mají mokré, pořád věří, že to nějak půjde. Inu, chytrému napověz, o to se snaží i VDMA.


Německá asociace VDMA naznačuje, že problémem nejsou spalovací motory, ale jejich palivo. Zakazovat motory jako takové je nesmysl, podle VDMA mají být součástí řešení, ne označovány za problém. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejnovější články
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
včera
Do dražby jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka. Vkus mu nejde upřít, teď o vše přijde bez rezervních cen
včera
Ferrari ukázalo nový supersport se dvěma volanty. Auto bude prodávat, reálně ale nikdo nezatočí ani s jedním z nich
včera
Aby to nezapadlo: I s koncem roku 2025 si můžete v ČR koupit nový 130koňový dieselový rodinný kompakt za 430 tisíc Kč
včera
Maserati vůbec poprvé předalo svou techniku italské policii, své prodeje tím zvýšilo dramaticky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
