Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zákaz spalovacích motorů je nedorozumění, říká šéf vývoje Porsche, bita je špatná věc
23.3.2021 | Petr Miler
Zatímco jiné automobilky s nadšením spěchají s prohlášeními, kdy se motorů na benzin nebo naftu dobrovolně zbaví, Porsche přemýšlí. Šéf vývoje automobilky říká, že zakazovat je nedává smysl.
Máme pocit, že tématem číslo jedna ve vyspělých zemích by po roce obrovských výdajů spojených s bojem proti koronavirovou pandemií měly být snahy o maximální zefektivnění jejich ekonomik, realitou je ale bohužel pravý opak. Tématem číslo jedna se stalo další zintenzivňování z podstaty neefektivního přerozdělování, které do popředí posouvá věci z různých důvodů nejvíce protěžované, nikoli nejlépe fungující.
Tak se stalo, že zrovna v této době spatřuje někdo spásu v elektrických autech za situace, kdy jednoznačně nepředstavují funkčně srovnatelnou alternativu, navíc jsou nabízena podstatně dráže. Kdyby to byl jen nápad, šlo by to snést, z takovéto elektrifikace se ale stal program prosazovaný tak vehementně, že některé země už teď stanovují data, kdy vozy se spalovacími motory zcela zakážou prodávat.
Je to nesmysl už kvůli dalšímu omezování přirozeného vývoje, který nás může posunout k lepším řešením, než je mini s maximální rychlostí 135 km/h a mizerným dojezdem za cenu vybaveného Superbu jedoucího přes 220 km/h. Absurdita je to ale i z jiného úhlu pohledu. Samy spalovací motory totiž nemusí emitovat ani gram CO2, stačí, aby spalovaly něco jiného než fosilní paliva.
Právě na to poukazuje Michael Steiner, šéf vývoje Porsche, který jistě ví o technice aut více než kterýkoli z politiků. Podle něj nedávají zákazy spalovacích motorů jako takových žádný smysl, neboť existují cesty, jak se dále provozovat s nulovými emisemi.
„Pokud jde o zákazy spalovacích motorů nebo hybridů, jsme přesvědčeni, že to je nedorozumění. Problémem není spalovací motor sám o sobě, ale palivo, které v něm spálíte,” říká Steiner a odvolává se na projekt automobilky zaměřený na syntetická paliva vyráběná čistě za pomoci obnovitelné energie. Ta podle slov jiného manažera značky činí auta se spalovacími motory stejně čistými, jako ta elektrická.
Uvážíme-li celkové náklady spojené s vývojem a výrobou elektrických aut, jejich akumulátorů, nutné infrastruktury a investic do samotné výroby elektřiny, dává to smysl. „Musíme udělat mnohé pro snížení emisí CO2, ale problém není motor, je to palivo. Musíme udělat mnohé, abychom přesvědčili jiné, že by tu měl být legislativní prostor pro auta, která budou jezdit na syntetická paliva. Zda to skutečně bude reflektováno legislativou, nevíme, ale v principu - dnes bijeme špatnou věc,” říká dále Steiner, který je o schůdnosti syntetických paliv zjevně přesvědčen.
„Uděláme, co bude v našich silách, abychom vysoce emotivním autům dali šanci, ať už v závodech nebo na silnici. Zda v tom budeme opravdu úspěšní, netušíme,” dodává s tím, že jeho úkolem coby výzkumníka a vývojáře je ukázat, co je technicky možné. A pak přesvědčit lidi, že opravdu není nutné zakazovat vše.
Přejme Porsche štěstí, neboť sázka na jednu kartu opravdu není moudrá. Je to pestrost odpovídající různým způsobům využití, nikoli unifikace, která přinese nejlepší výsledek všem. Zatím jsou si toho bohužel vědomi jen technicky zdatní lidé, jako je Michael Steiner, snad díky nim prozřou i jiní.






Porsche do spalovacích motorů stále šlape, dokonce i do těch nepřeplňovaných. Například stávající Cayman GTS používá nový čtyřlitrový šestiválec s atmosférickým plněním, takové jednotky by automobilka ráda prodávala i dál. Foto: Porsche
Zdroj: Autocar
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nejnovější články
Mercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
před 2 hodinamiLamborghini konečně vzalo hybridní pohon Temeraria a nacpalo ho do koše, hmotnost auta klesla o několik metráků
před 4 hodinamiAudi začalo u skvělých „rychlých” nabíječek elektromobilů nabízet zákazníkům program pro zkrácení dlouhého čekání
včeraMazda v nové CX-5 ošidila interiér přesně tak, jak to zákazníci otevřeně nesnáší. Po kritice říká: Chtěli to tak zákazníci
včeraVW zastavil prodej svého pokusu o elektrickou dodávku v USA. Nikdo ji nechce, Němci to ale svádí na Trumpa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva