Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard
26.10.2023 | Petr Miler
Je to další hmatatelný důkaz toho, co soudný člověk nemůže nevidět už několik let. Minimální přirozená poptávka a závislost dosavadních prodejů na přerozdělování všeho druhu nikdy nemůže dovolit prodejům elektromobilů rozkvést do podoby, kterou si výrobci malovali.
Je to věc, kterou dnes připomínáme snad v každém druhém článku. Ano, prodeje elektromobilů stále rostou, automobilky ale nejlépe vidí, že zájem o ně uvadá a objednávek nových vozů ubývá či přinejmenším nepřibývá tempem, s jakým počítaly. Omezená skupina zákazníků, kteří by si je koupili tak jako tak, je z většiny saturovaná, zbytek odrazují vysoké ceny, malá použitelnost a mizející dotační mechanismy, které měly tu moc aspoň část reality zastřít. Přidejte si rostoucí úrokové míry a na světě máte skoro dokonalou bouři, ze které uměle vynucovaná elektrická revoluce může vyjít v jediné roli - v roli poraženého.
Na důkazy tohoto stavu v poslední době narážíme ne už denně, ale dokonce několikrát denně. Velmi silně jej podtrhují kroky koncernu General Motors, který teprve včera odložil začátek výroby několika klíčových elektromobilů o „měsíce” poté, co to samé provedl s dalšími hned o několik let. Ani tím ale není čistkám konec, poptávka neodpovídající očekáváním výrobců a dalších firem, které do celého uměle roztočeného kolotoče nasedly za cenu miliardových výdajů, kosí další a další projekty.
„Poptávka po elektromobilech by mohla být v příštím roce nižší, než se očekávalo,” řekl ve středu Lee Chang-sil, finanční ředitel jihokorejského výrobce baterií LG Energy Solution. A spustil tím vlnu dalších negativních kroků. Jen o pár hodin později Honda znovu s koncernem General Motors oznámily, že bez náhrady ukončují projekt vývoje hned několika cenově dostupných elektrických novinek obou firem, na který vyčlenily 5 miliard dolarů (asi 117 miliard Kč).
Firmy zjistily, že investice do nové globální architektury pro jejich elektromobily by se mohla stát nenávratnou, a tak celý plán rovnou pohřbily. Pochopitelně u toho nechybí společné optimistické prohlášení, v němž konstatují že „každá z firem zůstává oddána cenové dostupnosti na trhu elektromobilů“. Ale co z té oddanosti ve výsledku zbývá? Honda se spálila s modelem e a posílá jej do kopru už pár let po začátku výroby, GM odpískal skoro všechno, co odpískat mohl, zbytek stále zamýšlených elektromobilů podstatně zdražil ještě před příchodem na trh. Jsou to prostě jen řeči, ne víc.
Šéf Hondy Toshihiro Mibe v rozhovoru pro Bloomberg k věci řekl: „Poté, co jsme věc rok studovali, jsme se rozhodli, že tohle by byl moc složitý byznys, a tak v tuto chvíli s vývojem dostupného elektromobilu končíme. Tento projekt byl jako takový zrušen.“ To zní vážně odhodlaně. Jako důvody pro zrušení projektu Mibe uvedl vysoké náklady a malý dojezd dosah spolu s „měnícím se tržním prostředím“. Co se na kterémkoli z těchto polí stalo nového, nemáme tušení.
Dodejme, že opravdu nešlo o malý projekt, Honda a GM měly za cíl vyrábět od roku 2027 miliony těchto elektromobilů ročně s cenou pod 700 tisíc Kč. Byla to utopie a utopie se obvykle v realitu nemění. Dlouhodobé plány obou firem zůstávají přesto utopické, však vzdálenější budoucnost je pořád možné malovat narůžovo beztrestně - šéf Hondy tak neopomněl dodat, že automobilka zůstává odhodlána prodávat do roku 2040 pouze elektromobily. Ano, 17 let je dlouhá doba, přesto máme pocit, že i tohle je hodně velký optimismus. Anebo je to vůbec optimismus? Není ryze tupé předem ignorovat vědeckotechnický vývoj i přání zákazníků a malovat si povahu vlastní produkce pro rok 2040?
![Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard - 1 - Honda Prologue 2024 oficialni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard - 2 - Honda Prologue 2024 oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard - 3 - Honda Prologue 2024 oficialni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard - 4 - Honda Prologue 2024 oficialni 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard - 5 - Honda Prologue 2024 oficialni 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nezájem o elektromobily pohřbil řadu dalších elektrických novinek, Honda a GM zařízly společný projekt za 117 miliard - 6 - Honda Prologue 2024 oficialni 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Honda Prologue už vznikla společným vývojem Japonců a Američanů, další taková auta nepřijdou. Vize prodeje milionů elektromobilů ročně s cenou pod 700 tisíc Kč za 4 roky se už teď ukázala neschůdnou. Foto: Honda
Zdroje: Bloomberg, Reuters, Honda, GM
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva