Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná

Po návratu Nissanu do nižší střední s Pulsarem vyvstala otázka, zda neudělá to samé o třídu výš. Podle evropského šéfa značky to neudělá ani omylem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná

28.9.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po návratu Nissanu do nižší střední s Pulsarem vyvstala otázka, zda neudělá to samé o třídu výš. Podle evropského šéfa značky to neudělá ani omylem.

Doby největších úspěchů Nissanu na starém kontinentu se datují někdy ke konci devadesátých let minulého století. Tehdy značka nenabízela mnoho modelů, ale to, co v nabídce měla, u zákazníků bodovalo. Odhlédneme-li od schopných off-roadů, pak šlo o konvenčně střiženou Micru, která byla opravdu „mikro”. O třídu výše byl hitem model Almera, opět se zcela tradičním pojetím a ve střední třídě sklízela úspěchy Primera. A ani v jejím případě nepřekvapí, že byla pojata veskrze konzervativně, přesto nebyla, třeba na rozdíl od Toyot, řidičsky nudná.

Už benzinová jedna-šestka uměla se svými sto koňmi skoro kouzlit, dvoulitrová verze byla už hodně rychlá a vzpomínka na verzi GT dodnes rozzáří úsměv na tváři pamětníků. O Almeře platilo totéž - jedna-čtyřka byla schopná, jedna-šestka rychlá, dvoulitrové GTi rozdávalo radost dříve než jste dočetli tři písmena, která označovala její výjimečnost. Spojte si to s velmi solidní spolehlivostí a trvanlivostí a máte před sebou dost zajímavá auta, i když třeba řešením interiérů či dostupných výbav nedokázala bodovat tak jako ta německá.

Zdálo se tedy, že Nissan našel recept na evropskou klientelu, zvláště když tyto vozy dokázal prodávat za velmi slušné ceny. Stačilo po této cestě pokračovat dále a úspěchy by trvaly, v Nissanu se ale něco zlomilo. Almera, ač ověnčená úspěchy, nedostala ani pořádně novou generaci, ale jen velký facelift, který nestačil kráčet s dobou. Z Micry se stala koule na kolech a Primera, opět po všelijakém faceliftu, přišla v nové generaci v provedení, ze kterého by valil oči i E.T. Stalo se, co se stát muselo - tradiční klientela řekla Nissanu nashledanou a žádná nová nepřišla. Micra tedy ještě přežívá v křečích, Almera ale skončila a Primera rovněž.

Zdálo se, že už tomu tak bude navždy, letos ale Nissan vyrukoval s nástupcem Almery. Mysleli jsme si, že se vrátí k tomuto jménu, neboť jen to by prodávalo, on ale vsadil na v Evropě nepříliš známé označení Pulsar. Auto je každopádně na trhu, prodává se i u nás a jen čas ukáže, zda si zákazníci dokážou ještě najít cestu ke spojení „Nissan a nižší střední třída”. Přesto už předtím vyvstala otázka, zda po návratu Almery převlečené za Pulsar nepřijdou Japonci také s novou Primerou.

Zajímalo to také kolegy z britského Autocaru, kteří vyzpovídali Paula Willcoxe, šéfa evropského zastoupení automobilky. Jeho stanovisko bylo ale jednoznačně zamítavé.

„V segmentu D (střední třída - pozn. red.) jsme přijali správné rozhodnutí,” konstatoval Willcox při ohlédnutí za krokem, kterým Nissan opustil střední třídu a soustředil svou pozornost hlavně na všemožná SUV. Stejně tak ale považuje za správné rozhodnutí vrátit se do segmentu C (nižší střední třída), neboť v tom se v Evropě prodá pět milionů aut ročně. Ale to samé prý neplatí pro Primeru.

„Segment D se rozdrobil,” sdělil Autocaru Willcox a dodal, že chytří „neprémioví” výrobci opustili klasickou střední třídu a vymanili se tak z tlaku Audi, BMW a Mercedesu. „Co zbylo, zůstalo v rukou fleetové klientely. Byli jsme odvážní, když jsme ukončili život Primery, ale bylo to absolutně správné rozhodnutí,” dodal Willcox.

My bychom dodali, že třeba takový Volkswagen střední třídu neopustil a naopak Passat stále inovuje. Neřekli bychom, že to od něj bylo hloupé, ba naopak máme pocit, že udělal „absolutně správné rozhodnutí”, neboť s vozem se dokáže dostat i mezi desítku nejprodávanějších modelů aut v Evropě a přitom jej nenabízí zrovna levně. Podle našeho soudu to tedy není tak, že by se dobrý produkt střední třídy od „neprémiové” značky nemohl v Evropě po boku Audi, BMW a spol. prosadit, pouze musí být dobrý - to Primera kdysi byla, ve své „UFO-verzi” ale už nikoli.

Svádět tedy neschopnost udržet kvalitu Primery na úrovni na změny na trhu nám přijde poněkud pokrytecké. Podle nás Nissan v minulosti selhal, když opustil cestu, na které se mu dařilo a vsadil na jinou, která už úspěšná nebyla. Problém začíná a končí právě tam a vyřešit jej lze i dnes - dobré auto střední třídy od Nissanu by si lidé klidně koupili znovu. Automobilka se o něco takového ale evidentně snažit nechce...


Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná - 1 - Nissan Primera P12 01Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná - 2 - Nissan Primera P12 02Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná - 3 - Nissan Primera P12 03
Nissan Primera byl kdysi žádaným autem, verze P12 připomínající vesmírný koráb ale u zákazníků neuspěla

Zdroj: Autocar

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.