Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan nepostaví novou Primeru, její smrt byla prý absolutně správná
28.9.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po návratu Nissanu do nižší střední s Pulsarem vyvstala otázka, zda neudělá to samé o třídu výš. Podle evropského šéfa značky to neudělá ani omylem.
Doby největších úspěchů Nissanu na starém kontinentu se datují někdy ke konci devadesátých let minulého století. Tehdy značka nenabízela mnoho modelů, ale to, co v nabídce měla, u zákazníků bodovalo. Odhlédneme-li od schopných off-roadů, pak šlo o konvenčně střiženou Micru, která byla opravdu „mikro”. O třídu výše byl hitem model Almera, opět se zcela tradičním pojetím a ve střední třídě sklízela úspěchy Primera. A ani v jejím případě nepřekvapí, že byla pojata veskrze konzervativně, přesto nebyla, třeba na rozdíl od Toyot, řidičsky nudná.
Už benzinová jedna-šestka uměla se svými sto koňmi skoro kouzlit, dvoulitrová verze byla už hodně rychlá a vzpomínka na verzi GT dodnes rozzáří úsměv na tváři pamětníků. O Almeře platilo totéž - jedna-čtyřka byla schopná, jedna-šestka rychlá, dvoulitrové GTi rozdávalo radost dříve než jste dočetli tři písmena, která označovala její výjimečnost. Spojte si to s velmi solidní spolehlivostí a trvanlivostí a máte před sebou dost zajímavá auta, i když třeba řešením interiérů či dostupných výbav nedokázala bodovat tak jako ta německá.
Zdálo se tedy, že Nissan našel recept na evropskou klientelu, zvláště když tyto vozy dokázal prodávat za velmi slušné ceny. Stačilo po této cestě pokračovat dále a úspěchy by trvaly, v Nissanu se ale něco zlomilo. Almera, ač ověnčená úspěchy, nedostala ani pořádně novou generaci, ale jen velký facelift, který nestačil kráčet s dobou. Z Micry se stala koule na kolech a Primera, opět po všelijakém faceliftu, přišla v nové generaci v provedení, ze kterého by valil oči i E.T. Stalo se, co se stát muselo - tradiční klientela řekla Nissanu nashledanou a žádná nová nepřišla. Micra tedy ještě přežívá v křečích, Almera ale skončila a Primera rovněž.
Zdálo se, že už tomu tak bude navždy, letos ale Nissan vyrukoval s nástupcem Almery. Mysleli jsme si, že se vrátí k tomuto jménu, neboť jen to by prodávalo, on ale vsadil na v Evropě nepříliš známé označení Pulsar. Auto je každopádně na trhu, prodává se i u nás a jen čas ukáže, zda si zákazníci dokážou ještě najít cestu ke spojení „Nissan a nižší střední třída”. Přesto už předtím vyvstala otázka, zda po návratu Almery převlečené za Pulsar nepřijdou Japonci také s novou Primerou.
Zajímalo to také kolegy z britského Autocaru, kteří vyzpovídali Paula Willcoxe, šéfa evropského zastoupení automobilky. Jeho stanovisko bylo ale jednoznačně zamítavé.
„V segmentu D (střední třída - pozn. red.) jsme přijali správné rozhodnutí,” konstatoval Willcox při ohlédnutí za krokem, kterým Nissan opustil střední třídu a soustředil svou pozornost hlavně na všemožná SUV. Stejně tak ale považuje za správné rozhodnutí vrátit se do segmentu C (nižší střední třída), neboť v tom se v Evropě prodá pět milionů aut ročně. Ale to samé prý neplatí pro Primeru.
„Segment D se rozdrobil,” sdělil Autocaru Willcox a dodal, že chytří „neprémioví” výrobci opustili klasickou střední třídu a vymanili se tak z tlaku Audi, BMW a Mercedesu. „Co zbylo, zůstalo v rukou fleetové klientely. Byli jsme odvážní, když jsme ukončili život Primery, ale bylo to absolutně správné rozhodnutí,” dodal Willcox.
My bychom dodali, že třeba takový Volkswagen střední třídu neopustil a naopak Passat stále inovuje. Neřekli bychom, že to od něj bylo hloupé, ba naopak máme pocit, že udělal „absolutně správné rozhodnutí”, neboť s vozem se dokáže dostat i mezi desítku nejprodávanějších modelů aut v Evropě a přitom jej nenabízí zrovna levně. Podle našeho soudu to tedy není tak, že by se dobrý produkt střední třídy od „neprémiové” značky nemohl v Evropě po boku Audi, BMW a spol. prosadit, pouze musí být dobrý - to Primera kdysi byla, ve své „UFO-verzi” ale už nikoli.
Svádět tedy neschopnost udržet kvalitu Primery na úrovni na změny na trhu nám přijde poněkud pokrytecké. Podle nás Nissan v minulosti selhal, když opustil cestu, na které se mu dařilo a vsadil na jinou, která už úspěšná nebyla. Problém začíná a končí právě tam a vyřešit jej lze i dnes - dobré auto střední třídy od Nissanu by si lidé klidně koupili znovu. Automobilka se o něco takového ale evidentně snažit nechce...
Nissan Primera byl kdysi žádaným autem, verze P12 připomínající vesmírný koráb ale u zákazníků neuspěla
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva