Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan pořád vyrábí nástupce u nás kdysi tak úspěšné Almery. Za 317 tisíc Kč je to obrovský hit, tady ho ale nekoupíte
3.1.2024 | Petr Miler
Japonci si v Evropě šlapou po štěstí a prodávají tu počet aut zcela neadekvátní jejich globální pozici. Přitom to není tak, že by neuměli nabídnout zajímavý vůz za dobré peníze, umí to. U nás se ale zdráhají byť jen zopakovat dříve úspěšné recepty.
Nissan stále patří mezi největší světové automobilky a své vozy dokáže po celé Zemi prodávat po milionech, v Evropě ale jeho hvězda soustavně pohasíná. Doby, kdy tu s lehkostí prodával 500 až 600 tisíc aut za rok, jsou dávno pryč a Japonci budou rádi, když se za loňský rok dostanou aspoň za polovinu někdejších rekordních hodnot.
Důvodů je víc, obrat ale očekávat nelze. Také Nissan se rozhodl naskočit na elektricko-hybridní vlnu, se kterou může slíznout smetanu na pár trzích svíraných v dotačních kleštích, ve většině Evropy leda vyklízí pole. Nakonec jeho klíčová nová elektrická Ariya loni do listopadu oslovila na starém kontinentu pouhých 8 876 lidí a i tradiční Leaf s 14 390 prodanými vozy padá ke dnu.
V tomto kontextu je zajímavé, že Nissan není v situaci, kdy by nevěděl kudykam a neuměl udělat prodejní hit. To jen v Evropě se marně hledá, v Číně pořád válí, už skoro dekádu prodává až k 1 milionu aut za rok a generuje hity, po kterých na starém kontinentu jen marně lační. Přitom by tu snad i ta samá auta mohla prodejně fungovat, Japonci je ale nenabízí.
Abychom byli fér, je třeba říci, že Nissan v Číně neprofituje jen z dobrých produktů, má tam i historicky výjimečnou pozici. Za to vděčí brzkému vstupu na tamní trh pod taktovkou Carlose Ghosna, který už v roce 1999 vycítil potenciál tedy prťavého odbytiště a s Nissanem stál u zrodu tamního automobilového boomu. To samé platí ještě víc o Volkswagenu a General Motors, i ty se za velkou zdí uhnízdily brzy. A jistě není náhodou, že právě tyto tři zahraniční značky jsou v Číně dlouhodobě nejúspěšnější.
Proto ale o Nissanu a Číně hovořit nechceme, při pročítání loňských prodejních statistik asociace CAAM zaujalo nás něco jiného. Jde o úspěch modelu Sylphy, který není ničím jiným než novou generací kdysi i u nás velmi úspěšné Almery. Nakonec právě tak si Almera říkala třeba doma v Japonsku, u nás ale z trhu zmizela, v Číně ne. A mohutně boduje v podstatě pořád ze stejných důvodů - je to nevtíravý, technicky solidní a spolehlivý kompakt pro všechno za velmi dobré peníze.
I když čínský trh je obrovský, je také značně roztříštěný, takže pár set tisíc prodejů za rok stačí na jednu z nejlepších pozic na trhu. Sylphy patří mezi takové vozy, když si loni do listopadu našel za velkou zdí 321 318 kupců, po loňské modernizaci prodejně roste o víc jak polovinu a o pár tisíc aut se pere o pozici nejprodávanějšího sedanu v Číně. A mezi všemi auty bez rozdílu je čtvrtý. To ho okamžitě katapultuje i mezi nejprodávanější auta světa, neboť je k mání i v jiných asijských zemích.
Jak jsme už zmínili, jde pořád prakticky o to samé „normální” výhodné auto, které by snadno mohlo bodovat i u nás. Za cenu od 119 000 yuanů, tedy asi 377 tisíc Kč, která v aktuální akci dokonce klesá ž k 99 800 CNY (317 tisíc Kč) nabízí 4,6 metru dlouhý sedan s rozvorem 2 712 mm (něco mezi Octavií a Superbem), motorem 1,6 o 139 koních, spotřebě okolo 5 litrů, automatem a slušné výbavě. Přidejte si slušný design a pohledně vypadající kabinu a nelze se divit, že si pro něj Číňané chodí v hojném počtu.
U nás v této třídě nenabízí Nissan dávno nic a Qashqai 1,3 skoro bez výbavy za cenu od 679 990 Kč (vážně tolik, jakkoli neuvěřitelně moc to je, verze e-Power startuje dokonce nad 1 milionem korun) nepřekvapivě netáhne jako dřív. Loni do listopadu v Česku Nissan prodal pouhých 751 aut všech typů. Ještě v roce 2017 jich bylo přes 6 273, Nissanu tedy uteklo skoro 90 procent kupců. Co k tomu dodat? Snad jen, že nová Almera za 400 tisíc korun by jich snadno tisíce zase přitáhla, v dnešní drahotě velmi snadno.












Nissan Sylphy není ničím jiným než nástupcem u nás kdysi populární Almery. V Číně jde na dračku a je to jedno z nejprodávanějších aut na tamním trhu, spolu s odbytem v dalších asijských zemích je to jedno z nejprodávanějších aut světa. Obyčejný velký kompakt s normálním motorem za pěknou cenu prostě pořád boduje, u nás se ale koupit nedá. Foto: Nissan


Pro úplnost pohled na Sylphy generace G10, která připomíná, že šlo o jinak pojmenovanou Almeru. Foto: Nissan
Zdroje: Nissan, CAAM, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
před 8 hodinami
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
před 9 hodinami
Prodeje Tesly jdou skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace v segmentu silně profituje
před 11 hodinami
Škoda Fabia RS se skutečně může vrátit, testovací model už má automobilka hotový
včera
Je smutné, když dnes i sportovní Hondy dělají „zelené mozky”, firma přiznala další nepochopitelné selhání
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 20:54 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.15. 20:29 - GeneHawkins
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
- F1 12.15. 11:28 - jerry
