Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého

Nissan je v posledních letech na sestupné trajektorii a nové drahé elektromobily mu ke globálním úspěchům jistě nepomohou. Když se ale všichni bojí čínských aut z Číny, proč proti nim nebojovat auty renomovaných výrobců s původem tamtéž?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého

21.12.2023 | Petr Prokopec

Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého

/

Foto: Nissan

Nissan je v posledních letech na sestupné trajektorii a nové drahé elektromobily mu ke globálním úspěchům jistě nepomohou. Když se ale všichni bojí čínských aut z Číny, proč proti nim nebojovat auty renomovaných výrobců s původem tamtéž?

V září se v Mnichově konala akce IAA Mobility, tedy do jisté míry náhrada za frankfurtský autosalon. Zúčastnilo se jí zhruba padesát čínských výrobců, tedy dvakrát více než o dva roky dříve. Šlo o vůbec největší čínskou automobilovou delegaci svého druhu, jaká se kdy vydala na podobnou akci mimo svou domovinu. Automobilky ze Říše středu tím jasně naznačily, co je cíl jejich mise - do roku 2030 chtějí svůj globální podíl zvýšit ze stávajících 17 procent na dvojnásobek. Dosáhnout toho chtějí především s pomocí elektromobilů, které budou nabízet také v Evropě.

Před touto expanzí již mimo jiné varoval šéf Renaultu Luca de Meo, dle kterého jsou Číňané „o generaci před námi. Musíme je proto dohnat, a to velmi rychle“. Neupřesnil však již, jakým způsobem toho chce dosáhnout. Na straně výrobců z Říše středu jsou totiž jednoznačně výhody, s jakými nelze na starém kontinentu počítat. Kromě nižších mzdových a energetických nákladů tu máme také skoro neomezený přístup ke stěžejním zdrojům, hlavně tedy ke vzácným kovům.

Proti něčemu takovému se dost dobře nedá bojovat, v podstatě jediným možným prostředkem Evropské unie je navýšení cel nad stávající 10procentní úroveň. Něco takového by ale nevyhnutelně vyústilo v čínská protiopatření, která by ve výsledku poškodila i evropské automobilky, pro které je Čína obvykle největším trhem na světě. A hrozí i omezování vývozu surovin či hotových produktů potřebných pro evropskou výrobu elektromobilů, což by místní elektrické plány prakticky zhatilo. Číňané navíc do Evropy nevyráží jen s elektromobily, ale i se spalovacími auty. Ani těm nemohou místní výrobci cenově konkurovat.

Automobilky se tak začínají situaci přizpůsobovat a a nutno říci, že volí ne až tak překvapivé kroky. Pokud jim konkurují čínské automobilky výrobou v Číně, proč by se zahraniční konkurenti nemohli bránit tímtéž? V Říši středu dnes něco vyrábí prakticky každý významnější výrobce a čím více se čínské normy srovnávají se zbytkem světa, tím snazší je tamní auta vzít, vyvézt je jinam a tam je prodávat.

Přesně to má v úmyslu Nissanu, a tak viceprezident firmy a šéf jejích čínských aktivit Masashi Matsuyama tak oznámil, že japonská automobilka bude na zahraničních trzích prodávat auta vyvinutá a vyrobená právě v Číně. A půjde nejen o elektromobily a plug-in hybridy, ale také o modely se spalovacími motory. Nissanu má s úpravami pomoci Univerzita Čching-chua, kromě toho ale Japonci budou mít po ruce i automobilku Dongfeng, se kterou spolupracují již od roku 2003.

Kdy přesně se takových produktů dočkáme, nebylo upřesněno, může se to ale stát velmi rychle. Spolupráce s Dongfengem totiž už Japoncům umožnila, aby se oklikou vrátil na ruský trh. Práv tam se nyní začíná prodávat SUV Nissan Terra, které je v Říši středu známé také jako Fengdu Paladin. Vůz přitom spadá pod spolupráci s Dongfengem, což tak trochu maskuje jeho původ, stejně jako nový obchodní název Oting Paladin.

Je tedy stále pravděpodobnější, že čínská auta tou či onou cestou zaplaví celý svět. A zavedené automobilky se tomu zjevně už nebrání, chtějí se toho aktivně účastnit. V případě Nissanu to navíc skutečně může být cesta zpátky na výsluní, neboť kdyby tu začal prodávat kompaktní Sylphy na fotkách výše i níže, tedy jakousi obdobu Škody Octavia, kterou prodává v Číně od 313 tisíc Kč, stěží by mohl neuspět. Vlastně se to celé nabízí a divíme se, že to ve velkém ještě nikdo nerozjel, tedy snad krom Tesly. V menším sem svá auta z Číny dováží mj. Volvo, BMW nebo brzy i Mini.


Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 1 - Oting Paladin 2023 2024 oficialni 01Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 2 - Oting Paladin 2023 2024 oficialni 02Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 3 - Oting Paladin 2023 2024 oficialni 03Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 4 - Oting Paladin 2023 2024 oficialni 04Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 5 - Oting Paladin 2023 2024 oficialni 06Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 6 - Oting Paladin 2023 2024 oficialni 07
SUV Terra vyrábí Nissan ve spolupráci s Číňany. Na tamním trhu je známé také jako Fengdu Paladin, do Ruska pak zamířilo pod novou značkou Oting. Brzy jej můžeme mít na talíři jako Nissan Terra i my. Foto: Dongfeng

Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 7 - Nissan Sylphy 2023 facelift prvni sada 05Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 8 - Nissan Sylphy 2023 facelift prvni sada 07Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 9 - Nissan Sylphy 2023 facelift prvni sada 09Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 10 - Nissan Sylphy 2023 facelift prvni sada 12Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 11 - Nissan Sylphy 2023 facelift prvni sada 13Nissan se chce vrátit na výsluní díky levným autům vyráběným v Číně pro celý svět, může to být trefa do černého - 12 - Nissan Sylphy 2023 facelift prvni sada 14
A na některé modely se půjde snadno i těšit, třeba Sylphy není jedním z nejprodávanějších aut světa náhodou - je to levné, velké a praktické auto, jakýsi ideový nástupce kdysi tak populární Almery. Foto: Nissan

Zdroj: Auto News, CNN

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše