Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová nejdražší, nejvýkonnější a nejstylovější Škoda stěží ohromí, když nenabízí rozumnou použitelnost
1.2.2022 | Petr Prokopec
Jistě se najdou lidé, kterým bude takové auto dostačovat, je to ale dost na model, který bude cenou snadno atakovat hranici 2 milionů Kč? Podle nás nikoli, ohromující ostatně není ani dynamika vzhledem k výkonu.
Na počátku září roku 2020 představila Škoda svůj přelomový model zvaný Enyaq. Dle původního oznámení měl dorazit i ve verzi RS, u které automobilka počítala se dvěma elektromotory, výkonem 306 koní, nejvyšší rychlostí 180 km/h a 6,2sekundovým zrychlením z klidu na stovku. Pokud se nicméně zadíváte do oficiálního ceníku, zjistíte, že takové provedení v něm dodnes nefiguruje a nikdy nefigurovalo. Je přitom otázkou, nakolik plány Škody ovlivnil nedostatek čipů, to je však v této chvíli vedlejší. Enyaq RS se totiž momentálně konečně stává realitou, i když nikoliv v kombinaci s původní karoserií.
Značka totiž přišla s novým provedením Coupe, které sice nadále disponuje dvěma páry bočních dveří, jeho střešní linie se však směrem k zádi výrazně svažuje. Rázem tu tedy máme dynamičtější siluetu, ke které se zkratka RS hodí lépe. Neznamená to nicméně, že konzervativněji střižený Enyaq nakonec jako sportovní derivát nedorazí. Dosluhující šéf značky Thomas Schäfer již uvedl, že se s ním i nadále počítá, a to ve druhé polovině letošního roku. Pohled na parametry vozu přesto zavání zklamáním.
Než se nicméně podíváme vrcholnému provedení na zoubek, je třeba představit Enyaq Coupe jako takový. Změny jsou přitom spojené hlavně se šikmější zadní částí, která přispěla k ponížení koeficientu odporu vzduchu na Cd 0,234. Souběžně s tím se i trochu zmenšil objem zavazadlového prostoru, a to z 585 na 570 litrů. I stylové provedení je tedy praktické, přičemž Škoda u všech úrovní výbavy nabízí standardně prosklenou panoramatickou střechu. Ta zabírá méně místa než ta plechová, což napomáhá navýšit prostor pro hlavy cestujících.
Standardem jsou rovněž přední LEDkové světlomety či 19palcová litá kola. U variant SportLine a RS nicméně značka již počítá s dvacítkami, v rámci příplatkové výbavy pak nabízí dokonce jednadvacítky. Pro obě varianty je pak určen i sportovní podvozek, který je vpředu snížen o 15 a vzadu o 10 milimetrů. To by mohlo vylepšit chování vozu v losím testu, který u standardní Škody Enyaq dopadl tragicky. Zároveň pochopitelně napomáhá agresivnější vizáži, stejně jako upravený bodykit.
Provedení RS se přitom standardně chlubí podsvícenou maskou Crystal Face či červeným reflexním páskem v zadním nárazníku, stejně jako pro něj můžete zvolit jedinečnou zelenou barvu Mamba, kterou si můžete prohlédnout ve fotogalerii. Uvnitř je pak možné počítat se sportovními sedadly čalouněnými perforovanou kůží a zdobenými kontrastními švy. U níže postavených úrovní výbavy je pak důraz kladen na udržitelné materiály, kdy třeba linie Lodge počítá s potahy vyrobenými ze 60 % z recyklovaného polyesteru.
Přesunout se můžeme k technice, která s ohledem na již existující základní Enyaq jen stěží překvapí. Základní provedení totiž nabídne baterie o kapacitě 62 kWh a elektromotor naladěný na 180 koní, jenž roztáčí zadní kola. Veškeré další verze již mají akumulátory s kapacitou 82 kWh (použitelných je ale jen 77 kWh), přičemž Enyaq Coupe iV 80 je páruje s jedním agregátem a 204 koňmi, zatímco u varianty 80x je možné počítat se dvěma jednotkami a tedy s výkonem 265 koní. U slabší verze je dojezd vypočítán na 545 km, když ale zvážíme, že oněch 77 kWh je ekvivalent 19,7 litru nafty v nádrži, sami si dokážete představit, jak reálný bude. Odpovídá spotřebě 3,6 l nafty na 100 km, což je hodnota, se kterou technicky vzato jezdit lze (ostatně u některých modelů je taková i oficiálně udávanou, alespoň při mimoměstské jízdě), pokud ale v praxi jezdíte třeba za dvojnásobek, s Enyaqem ujedete polovinu. A pokud třeba s výkonným modelem jezdíte za desítky litrů třeba na okruhu, nepůjde ani o 100 km.
Tím se dostáváme k provedení RS, které je samo o sobě zdrojem zklamání. Vrchol nabídky totiž nakonec dostal „jen“ 299 koní a jakkoliv je Coupe aerodynamičtější a lehčí než výchozí Enyaq, stovku nakonec dá až za 6,5 sekundy. Oproti původně oznámenému derivátu je tedy o tři desetiny pomalejší, maximálka omezená jen 180 na km/h zůstala zachována. O dojezdu se pak Škoda nezmiňuje, z výše zmíněných výpočtů si ale uděláte obrátek.
Tajemstvím jsou prozatím ceny, jakkoliv Schäfer již uvedl, že Enyaq Coupe RS bude vůbec nejdražším modelem Škody v celé její historii, a tak prakticky jistě nastane chvíle, kdy půjde koupit novou Škodu za více než 2 miliony. Stylem a výkonem se Enyaq Coupe na něco takového může i kvalifikovat, s elektrickým pohonem s tak malým akumulátorem to ale prostě neospravedlní, jakýkoli benzinový model automobilky včetně nejlevnější Fabie nabídne lepší použitelnost, to nelze přehlížet.
Dle šéfa automobilky navíc přijde další elektrická ofenziva. V příštích třech letech má dorazit český sourozenec Volkswagenu ID.3, stejně jako nástupce již nevyráběného modelu Citigo-e. Schäfer mimo to nevyloučil ani příchod většího sedmimístného elektrického modelu, ten však aktuálně není prioritou. Nicméně jelikož Škoda doufá, že bateriové vozy se na jejích prodejích budou do roku 2030 podílet 50 až 70 procenty, pak další expanze je nevyhnutelná. Vše ale pochopitelně bude záviset jen na politickém tlaku, přirozený zájem o elektromobily zůstává minimální, zvlášť v zemích, jako je ta naše.





















Škoda Enyaq Coupe bude k dispozici jak v základním provedení... Foto: Škoda Auto
… tak i jako dynamičtější provedení RS, které disponuje 299 koňmi. V poměru výkonu a ceny půjde o velmi nepřesvědčivou nabídku, zejména s ohledem na mizernou praktickou použitelnost danou hlavně kapacitou akumulátorů a možnostmi jejich dobíjení. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 8 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 9 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 11 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
dnesKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch