Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu

Čtvrtá generace japonského hybridu se pyšní druhým elektromotorem v zadní nápravě. Zavazadelník neomezil, k mání je však pouze ve své domovině.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu

26.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čtvrtá generace japonského hybridu se pyšní druhým elektromotorem v zadní nápravě. Zavazadelník neomezil, k mání je však pouze ve své domovině.

Modely s pohonem všech kol jsou v Japonsku nadmíru oblíbené. Dokonce natolik, že systémem 4x4 jsou vybavovány i malé vozy jako třeba Mazda 2 či Toyota Yaris. A výjimkou není ani kategorie Kei Cars, v jejímž případě máme co do činění s automobily dlouhými 3,4 metru a osazenými 0,66litrovými motory. Důvodem je, že zimy v Zemi vycházejícího slunce bývají než třeskuté.

Jedním z mála vozidel, který si výše zmíněné skutečnosti dovolil ignorovat, byla Toyota Prius. Podle značky totiž nebylo důležité, aby hybrid byl všehoschopný za jakýchkoliv okolností. Nicméně úspěch Hondy Vezel Hybrid (prodávané v Evropě pod názvem HR-V) nakonec přiměl Toyotu ke změně názoru, pročež se nový Prius chlubí systémem e-Four. Ten je k mání za příplatek, konkrétní sumu však značka zatím nezveřejnila.

Nyní ovšem máme k dispozici více detailů o technologii samotné, která umocňuje trakci hybridní novinky za nepříznivého počasí a na kluzkých vozovkách. Odvozena je od pohonu Lexusu RX 450h, přičemž počítá se druhým elektromotorem integrovaným do zadní nápravy. Řada komponentů je přitom jeho přímou součástí, aby došlo k co největší redukci dodatečné hmotnosti.

Ve srovnání s verzí s pohonem přední nápravy došlo ke zvýšení podlahy zavazadlového prostoru o 5 milimetrů, nicméně modely vybavené rezervním kolem nabízejí i nadále 457litrový objem. Dopad na spotřebu pak má být minimální, konkrétní data jsou ovšem taktéž neznámá. Stejně tak nemůžeme prozatím posloužit ani parametry ohledně jízdní dynamiky.

Ve zbytku je ovšem varianta e-Four shodná se standardním modelem. Stojí tedy na platformě TNGA a počítá s 1,8litrovým čtyřválcem VVT-i, který byl kompletně přepracován vůči předchozímu ústrojí za účelem snížení spotřeby, velikosti či hmotnosti. Tepelná účinnost agregátu se tak zvýšila o 1,5 procenta na 40 %, třecí ztráty klesly o 20 procent.

Dodat pak již můžeme pouze smutný fakt, který prozatím s exportem na „nejaponské trhy” nepočítá. Základního provedení se dočkáme v průběhu příštího roku, třeba pak Toyota své aktuální záměry ještě přehodnotí.


Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 1 - Toyota Prius 2016 e-Four 01Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 2 - Toyota Prius 2016 e-Four 02Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 3 - Toyota Prius 2016 e-Four 03Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 4 - Toyota Prius 2016 e-Four 04Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 5 - Toyota Prius 2016 e-Four 05Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 6 - Toyota Prius 2016 e-Four 06Nová Toyota Prius dostala i pohon všech kol, říká si e-Four a vychází z Lexusu - 7 - Toyota Prius 2016 e-Four 07
Nová Toyota Prius se pochlubí elektrickým systémem pohonu všech kol, k mání ale bude pouze v Japonsku

Zdroj: Auto Evolution

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.