Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní
26.5.2022 | Petr Prokopec
Nová auta vydrží na trhu běžně 7 let, v poslední době spíše 8. Tohle si ale bude balit fidlátka tak brzy, že pokud o něj máte zájem, s koupí byste neměli otálet ani chvíli, s dostupností je to už teď složité.
V závěru července roku 2020 ukončilo Subaru výrobu kupé BRZ první generace. Fanoušci nicméně nemuseli dlouho truchlit, neboť již v listopadu byl představen nástupce. U něj došlo na v této době spíše překvapivý upsizing, původně dvoulitrový čtyřválec byl totiž nahrazen o 4 deci větší jednotkou. Na dnešní dobu úžasný motor setrval u atmosférického plnění, díky většímu objemu však výkon vzrostl z 200 na 235 koní a točivý moment z 205 na 250 Nm. Fanoušci se tak dočkali lepší dynamiky, zároveň však byla zachována oceňovaná ovladatelnost a hravost.
Evropany nicméně Subaru záhy zchladilo ledovou studenou sprchou. Jelikož jsou prodeje značky na starém kontinentu relativně malé, počítá se v jejím případě každý gram CO2. Nová generace BRZ by jich přitom produkovala až přespříliš, což by mohlo vyústit v nemalé pokuty ze strany Evropské unie, a tedy vysoké prodejní ceny. Subaru se tedy rozhodlo, že vůz na evropské vůbec nevrátí.
Stejně jako v případě předchůdce můžeme počítat s dvojčetem od Toyoty, které v Evropě k mání je. Emise jsou stejné, větší automobilka je ale má čím vykompenzovat. Přesto je s dostupností auta kříž, prodeje jsou uměle omezované. Navíc Toyota varovala, že kariéra vozu bude spíše krátkodobějšího rázu.
To se nyní potvrdilo a prodejní život vozu bude skutečně jepičí. Důvody jsou navíc úplně jiné, než se dříve spekulovalo. Většina lidí se totiž domnívala, že i GR86 narazí na přísnější emisní limity, zvláště po roce 2025. Ovšem ani tak dlouho auto v nabídce nevydrží, neboť vaz mu láme něco jiného. Evropská unie totiž kromě emisních standardů přitvrzuje i jiné. Od 6. července letošního roku tak již musí mít každé nové auto povinně monitoring tlaku v pneumatikách, varování před vyjetím z jízdního pruhu a inteligentní rychlostní asistent.
Všemi těmito prvky je Toyota GR86 osazena, v tomto ohledu tedy japonské automobilce nevzniká žádný problém. Ten přijde až v roce 2024, kdy od 6. července dojde na vymáhání dalšího kola bezpečnostních standardů. Jejich součástí jsou nejen povinné systémy udržující vůz ve zvoleném pruhu a aktivně tak bránící jeho vyjetí, nýbrž i zařízení schopné zaznamenávat nehody. Jeho senzory, stejně jako přidružená technika, přitom musí být umístěny poblíž vnitřního zpětného zrcátka. A právě to je neřešitelný problém.
Pokud by Toyota chtěla daným pravidlům vyhovět, musela by o nějakých 10 centimetrů prodloužit čelní sklo a upravit střechu vozu. To je ale technicky natolik náročné, že k tomu Japonci kvůli několika prodaným kusům měsíčně nepřistoupí. Zvláště když by negativním způsobem ovlivnili design vozu. Místo toho zvolí méně trnitou cestu a někdy na sklonku března či začátku dubna 2024 jednoduše přestanou GR86 pro Evropu vyrábět, v červenci pak zastaví její prodej.
Výroba se ale úplně nezastaví, ve Státech nebo v Japonsku bude GR86 k mání i nadále, stejně jako Subaru BRZ. Ovšem Evropa může začít oplakávat další zajímavý vůz, který se pro místní publikum stane nedostupným. V případě zájmu o něj si proto opravdu raději pospěšte a připravte si nějaké všimné pro dealera. Jak jsme zmínili, prodej je kvůli papírovým emisím CO2 uměle limitován a Japonci nepočítají s tím, že by do roku 2024 prodali v Evropě více jak 4 až 4,5 tisíce autl.






Toyota již dříve avizovala, že GR86 bude v Evropě k mání jen po určitý čas. Obecně se čekalo, že dojede na emise, pravým důvodem jsou ale nakonec jiné výmysly EU. Foto: Toyota
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Šéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 2 hodinamiEU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva