Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové americké automobilce po osmi letech pálení peněz shořel i klíčový prototyp, šéf si musel sbalit kufry
5.12.2022 | Petr Prokopec
Jednou o jejím příběhu asi bude muset vzniknout celovečerní film, neboť její existence je spojena s tolika zvraty, že se to snad ani nezdá být možné. Aktuálně se po alespoň trochu pozitivnější éře zdá být Faraday Future znovu na dně.
Švédská automobilka Koenigsegg byla založena v roce 1994. O osm let později začala prodávat svůj první model CC8S, dnes pak má na kontě řadu ocenění a rekordů. Za svá nová auta si pak účtuje desítky milionů korun, přičemž zájemci se doslova předhánějí, aby jejich jména byla vůbec zanesena do objednávkových knih. To je opravdu nemalý úspěch na firmu, pro kterou pracuje pouze 400 lidí. A to jsme ještě nezmínili obrovské množství patentů, které má Koenigsegg na kontě.
Přesunout se můžeme k americkému start-upu Faraday Future, který byl založen v dubnu 2014. Ovšem ani po osmi letech není na podobné úrovni jako Koenigsegg. Místo toho zde spíše máme společnost, ve které se pomalu topí penězi. A čím více jich nenávratně zmizí v nenasytné peci, tím více slibů vyleze z jejího komína. Tak je tomu ostatně po celou dobu fungování společnosti, však Faraday Future již v listopadu 2015 oznámilo, že začíná chystat svou první továrnu.
K dnešnímu dni však žádná pořádná montážní linka nestojí, manažeři se pak ve vedení střídají jak na běžícím pásu a v roce 2019 dokonce došlo na odstoupení zakladatele značky Jia Yuetinga z pozice šéfa Faraday Future. Důvodem byl přitom jeho osobní bankrot. Na daný post pak nastoupil Carsten Breitfeld, ovšem ani ten již není u vesla. Před pár dny byl totiž vyhozen, neboť dle představenstva má přímou zodpovědnost za pád Farady Future na finančních trzích.
Když totiž loni v červenci došlo na první úpis, prodávala se jedna akcie za 14,82 dolaru (cca 343 Kč). K dnešnímu dni ovšem firma eviduje neskutečný, 98procentní propad, neboť hodnota jedné akcie klesla na pouhých 35 centů (8,10 Kč). Stejně tak padá i počet lidí, kteří mají o firemní prvotinu zvanou FF91 zájem. K žádosti o vrácení rezervačního poplatku v poslední době přikročilo 32 zájemců, automobilka tak má na kontě už pouze 369 objednávek.
Je nicméně otázkou, zda zpátečku nezařadí i zbytek. Jak se totiž nyní ukázalo, Breitfeldův konec podnítila i jiná událost, skoro doslova. Dva týdny předtím, než dostal padáka, totiž v Cajon Pass v Kalifornii shořel jeden z prototypů chystané prvotiny. Co přesně za požárem stálo, zatím nebylo upřesněno, plamenům ale podlehl jen pár hodin po opuštění firemní pobočky z Hanfordu, a to nikoli při dobíjení.
Se společností pojmenovanou dle Michaela Faradaye, který objevil elektromagnetickou indukci, to tedy vypadá opravdu bledě. Ostatně Breifeld ještě před svým odchodem uvedl, že se nakonec nepovede dodat první sériové exempláře FF91 ještě letos. Místo toho prý firma musí zajistit dodatečné financování. Opravdu si ale nedovedeme představit mnoho dalších investorů, kteří by hodlali své peníze prohnat kalifornskou pecí.






Po osmi letech má americký start-up na kontě pouze ztráty a nejnověji také shořelý prototyp. Co to udělá se zbývajícími 369 držiteli rezervací, asi netřeba spekulovat. Zvláště když vyhozený šéf značky nedávno uvedl, že první dodávky se neuskuteční ani letos. Foto: Faraday Future
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus