Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové auto respektované značky za cenu pod 200 tisíc Kč stále může vzniknout, toto je ono
16.2.2023 | Petr Prokopec
Není to zase tak dávno, co byla taková auta něčím docela normálním, ostatně třeba i Dacii Duster šlo koupit za 260 tisíc. Dnes pod 300 tisíc Kč nekoupíte skoro nic, v případě Toyoty je třeba dát právě tolik za Aygo. Jinde lze mít větší vůz podobného jména podstatně levněji.
Za posledních pár let cena nových aut vylétla neskutečně vysoko. Na českém trhu je typickým příkladem této změny Škoda Octavia, jejíž třetí generace v roce 2013 startovala na 340 tisících korun. V současné době si ovšem téměř bez dvojnásobku prakticky neškrtnete. A jelikož výrobci co nejvíce protežují elektrfikovaná auta, je otázkou, jak dlouho a zda vůbec po sepsání objednávky liftback či kombík osazený 1,5litrovým čtyřválcem dostanete.
V rozvojovějších částech světa je nicméně vše stále ještě při starém. Největší malajsijská automobilka Perodua totiž tento týden přišla s druhou generací modelu Axia. A protože v této značce drží čtvrtinový podíl Toyota, byl stejně jako u předchůdce odhalen také hatchback Agya (sic) nesoucí logo právě japonského výrobce. Toto provedení se přitom snaží tvářit poněkud agresivněji, navíc bude k dispozici i ve sportovně koncipované variantě GR. Axia oproti tomu hraje spíše na konzervativní notu.
Venku jsou hlavně data spojená s Peroduou. Její vůz měří 3 760 milimetrů na délku a 1 665 mm na šířku, což ve srovnání s předchozí generací představuje nárůst o 115 a 45 mm. Kromě toho také o 70 mm povyrostl rozvor, a to na 2 525 mm. Je přitom jisté, že Toyota se bude držet stejné šířky i rozvoru, nicméně do délky nejspíše o chlup naroste kvůli specifickým nárazníkům. Shodná pak nejspíše u obou modelů bude i výška 1 495 mm, jenž představuje pokles o 15 mm.
Zejména rozvorem se Agya dostala dokonce nad Toyotu Yaris třetí generace, jenž mezi nápravami počítala s prostorem o 15 mm kratším. V případě tohoto hatchbacku nicméně již zákazníci mohli počítat rovněž se čtyřmetrovou délkou. Vývojový tým přitom změn využil k tomu, aby vylepšil zejména pozici za volantem. Řidič si tak již nebudou připadat jako v nákladním voze, kromě toho mohou profitovat také z většího zavazadelníku, jehož objem vzrostl na 265 litrů.
Perodua přitom na domácím trhu přijde znovu s atmosférickým litrovým tříválcem naladěným na 67 koní a 91 Nm, jenž bude nově přenášet na přední kola automat CVT. Do Indonésie má ovšem vůz dorazit s jedna-dvojkou, jenž bude jedinou jednotkou, jaká se objeví pod kapotou verze od Toyoty. Tento agregát přitom nabídne 88 koní a 112 Nm, o něž se postará klasický automat. Pětistupňový manuál, jímž disponoval předchůdce, se pak již vrátit nemá.
Co se týče zmiňovaného sportovního derivátu GR, ten se nebude lišit hnacím ústrojím. Do vínku nicméně dostane 15palcová litá kola místo 14palcových základního provedení. Dorazí pak i sportovní bodykit, stejně jako se zákazníci budou moci rozhodnout pro dvoubarevný lak. Na jakou cenu se poté dostanou, je zatím otázkou. Základ nicméně v případě Perodue startuje na 38 600 malajsijských ringgitů (cca 195 tisíc korun).
Již tato částka je velmi slušná, ostatně u nás za ni nepořídíte naprosto nic, dokonce i Hyundai i10 s rozvorem 2 425 mm je k mání o poznání dráž. Perodua nicméně nechává v prodeji i předchozí provedení, které bude k dispozici od 24 090 RM (asi 121 tisíc Kč). To je opravdu bezkonkurenční nabídka, ostatně i díky tomu je Axia již dlouhodobě nejprodávanějším vozem v zemi. Levná auta tedy stále mohou vzniknout, jen bohužel již jen mimo EU.





Agya je jakýmsi ekvivalentem Toyoty Aygo, vůči nám známému hatchbacku však disponuje většími rozměry. Přitom je však o polovinu levnější. Foto: Toyota
Souběžně s tímto modelem míří do prodeje, pochopitelně mimo Evropskou unii, také Perodua Axia. Ta bude zastávat úlohu konzervativního sourozence. Foto: Perodua
Zdroje: Perodua, Toyota
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejčtenější články
Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch