Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejlevnější Dacie plně odhaleny, jde po všech stránkách o úplně jiná auta
29.9.2020 | Petr Miler
Čekali jsme velkou změnu a je to velká změna, teprve odhalení veškerých důležitých detailů ale prozradí, jak moc. Tohle jsou úplně nová auta, která si vyjma motorů mohou dělat zálusk i na citelně prestižnější soupeře.
Dacie byly po léta zajímavé jen tím, že byly opravdu levné a bodovaly převážně na trzích, jako jsou země východní Evropy. Zejména s rostoucí popularitou modelu Duster se ale měřítka začala měnit. Rumuni pochopili, že se svými auty mohou oslovit i lépe situovanou klientelu, která za auta z různých důvodů nemíní utrácet za nový vůz veškeré peníze a začali se ji přizpůsobovat. Současný Duster tak už nemá nálepku laciné z nouze ctnosti, přestože laciný zůstává, z většiny ostatních modelů ji ale bylo ještě nutné ještě sejmout.
Na tento krok nás Dacia připravovala roky a tento měsíc začala jednat. Na jeho začátku pustila do světa první fotky modelů Sandero a Logan, které jsou obvykle nejlevnějšími novými auty v Evropě, s dalšími detaily nás ale hodlala přes 3 týdny napínat. V mezičase jsme si sice pár dalších detailů mohli prohlédnout, na plné odhalení ale došlo až dnes. A rovnou si můžeme říci, že zvěsti o výrazném posunu do vyšších sfér nelhaly, tedy s jednou výjimkou.
Tou jsou motory, neboť Logan i Sandero s novými generacemi přišly o cokoli kloudného. V nabídce tedy nezůstal ani poslední benzinový čtyřválec a k překvapení většiny ani diesel 1,5 dCi, současně se do ní nedostal motor 1,3 TCe. Oba modely si tak musí vystačit v podstatě se dvěma benzinovými tříválci - atmosférickým 1,0 s 65 koňmi a přeplňovanými 0,9 s 90 resp. 100 koňmi. Druhý jmenovaný může fungovat i na LPG a se zachováním standardní nádrže na benzin teoreticky ujet až 1 300 na dotankování obou paliv, ale to je tak jediné zajímavé z nabídky motorů.
Máme obavu, že tahle čistka se může Dacii na některých trzích vymstít - u nás jsou kupci Dacií relativně konzervativní lidé a taková paleta se jim nemusí zamlouvat. Za posun vpřed lze naopak označit nahrazení robotizovaného manuálu Easy R automatem s plynule měnitelným převodem (CVT), což též pro mnohé nebude ideál, ale zmíněný robotizovaný manuálu opravdu není dobře fungujícím, natož pak spolehlivým a trvanlivým řešením.
Další novinky už jsou ale téměř bez výjimky pozitivní. V prvé řadě je třeba připomenout, že Logan i Sandero přepřáhly na moderní platformu CMF, která je posouvá o světelný rok vpřed, neboť auta dovoluje osadit řadou soudobých prvků. Elektrický posilovač řízení každý neocení, ale hlavní světla s LED, parkovací asistent se senzory i kamerou, asistent startu do kopce nebo varování před autem ve slepém úhlu zrcátka jsou věci, které dosud u Dacií nebyly vůbec nebo v této podobě k dispozici. A změna platformy je výrazně znát i na výbavě interiéru, ke které se dostaneme za chvíli.
Nejprve se sluší připomenou výraznou proměnu vzhledu, s níž tyto Dacie odhodlaně setřepávají image laciných aut. Nebudeme opakovat dříve řečené, ale vše od pojetí světel přes změnu řešení klik dveří až po podobu a nakonec i velkost kol posouvá auta citelně výš. Skutečně revoluční proměnou pak prošla kabina, která relativně spartánské pojetí nahrazuje o poznání sofistikovanějším vzhledem s řadou moderních prvků.
Už architektura kabiny vypadá asi o 300 % lépe, materiály se když už nic jiného snaží být nápadité a analogová řešení výrazně nahrazují ta digitální. Vyšší verze mají uprostřed palubky osmipalcový dotykový displej, pod ním ovladače ventilace s displeji ukazujícími aktuální nastavení a pak je tu spousta naznačených výbavových prvků, o kterých si dřívější iterace týchž aut často mohly nechat jen zdát. Bezklíčový vstup a start, vyhřívaná sedadla, automatická, klimatizace, parkovací kamera, automatické stěrače, dálkové ovládání víka kufru nebo skleněné střešní okno s elektrickým ovládáním, to vše a mnohé další je možné dostat v základu a nebo za příplatek v jednotlivých verzích.
Vzhledem k nárůstu rozměrů nebude jistě trpět ani praktičnost obou aut, právě tady je ale třeba mezi oběma modely udělat dělítko. Jsou si vizuálně velmi podobné zvenčí i zevnitř, Sandero resp. jeho stylovější verze Stepway s o 4,1 cm vyšší světlou výškou je ale pochopitelně hatchback a Logan dále sedan. Sandero se tak může pochlubit menším, 328litrovým kufrem, který je ovšem praktičtější, Logan má pro změnu 528litrový a méně praktický. Jeho praktičnost se tak snaží navýšit jakýsi organizér v kufru a dále u něj stojí za zmínku, že cestujícím vzadu nabízí výklopné stolky nikoli nepodobné interiérům letadel.
Dodejme, že Dacia slibuje, že oba modely budou nadále představovat výjimečnou hodnotu za peníze, o konkrétní cenách pro jakýkoli trh ale nemluví. Více v tomto směru se dozvíme v nejbližších měsících, kdy oba vozy dorazí na trh.
Nová Dacia Sandero se ukázala ve standardním provedení i jako Stepway... Foto: Dacia
...a to konečně zvenčí i zevnitř. Foto: Dacia
Venku je také Logan... Foto: Dacia
...který jako jediný ukázal špičkovou specifikaci kabiny. Oba vozy pak silněj profitují z nové platformy CMF. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis