Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvýkonnější auto světa ohromuje i kabinou s chytrou „otočnou” přístrojovkou
30.5.2019 | Mirek Mazal
Ani ve sbírce nejvýstřednějších vozů světa se neztratí originální přístup konstruktérů Koenigseggu Jesko. I přístrojová deska tady funguje velmi nevšedně.
Nejsilnější sériové auto dneška disponuje výkonem 1 626 koní (1 196 kW) poskytovaných dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 5,1 litru. Technický unikát používá tři vstřiky na každý válec a přívod směsi do válce je směřován pod jiným úhlem než u ostatních aut. Další fintou inženýrů je například použití odlehčeného plochého klikového hřídele, hmotnost šetří i nové kliky a ocelové ojnice.
Propracovanému agregátu sekunduje revoluční převodovka Light Speed Transmission s osmi spojkami, která vysoký výkon posílá na zadní hnanou nápravu opatřenou samosvorným diferenciálem. Slibovaná maximální rychlost Koenigseggu Jesko je neskutečných 483 km/h, švédský hypersport zkrátka exceluje v každém ohledu.
Méně se dosud vědělo o zpracování interiéru. O kabině a ovládacích prvcích dosud nepadlo slova, dokud za nesouměrný volant s dotykovými plochami neusedl nám už dobře známý emotivní automobilový fanoušek, který si na internetu říká Stradman.
Bývalý účetní, který se svého času dal na natáčení videí s automobilovou tématikou kdysi ukázal světu utajenou kolekci nejdražších vozů planety a později se přesunul na setkání smetánky motorismu. Na akci hned zamířil obhlédnout Jesko a dokonce dostal možnost okusit pocit řidiče. Filmař Podniknout zkušební jízdu prvního vyrobeného prototypu nemohl, ale volantem otočil aspoň na místě.
Můžeme si tak všimnout kompletně futuristického interiéru s leštěnými plochami. Stříbrné výdechy klimatizace a lesknoucí se obložení nejsou u běžné produkce obvyklé, na úrovni auta Koenigseggu je ale podobná výstřednost očekávatelná. Zaujmou i chromové ovládací páčky pod volantem, ale největší překvapení přinesou palubní přístroje.
Ukazatele jízdních informací jsou na jedné obrazovce ústředního displeje, který je ale součástí volantu a otáčí se s ním tedy tak, jak zatáčíte koly. Člověk by tedy čekal, že v zatáčkách budou údaje na displeji nakřivo, ale ouha, vychytávka Švédů ukazovaná data permanentně drží v horizontální poloze, i když se volantem otáčí na všechny strany. Vyrovnávání obrazu s pomocí gyroskopu připomíná třeba funkci kamer umístěných na motocyklech závodů mistrovství světa.
Útroby nejnovějšího Koenigseggu vypadají jako z vědeckofantastického filmu a přesně odpovídají celkovému pojetí vozu. Autoři chtěli posunout hranici proveditelnosti ještě o něco výše a povedlo se to v oblasti použitých jízdních technologií, které doplňují neméně poutavé detaily orientující se na váženou posádku. Jesko skutečně exceluje, a tak není divu, že všech 125 kusů jeho limitované produkce bylo během pár dnů vyprodáno. Na srazu vůz zastínil i vedle korzující klenoty jako Porsche 918 Spyder, Bugatti Chiron či Ferrari LaFerrari Aperta.
















Koenigsegg Jesko je obdařen mnoha zajímavými vychytávkami, mimo jiné i neobyčejnou přístrojovkou s displejem schopným zobrazovat informace neustále v horizontální podobě
Zdroj: TheStradman@Youtube
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před hodinouPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva