Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 | Petr Prokopec
Podívejte se na tohle auto a možná uznáte, že pořád působí, jako kdyby mělo jenom jednu sedačku. Není to náhoda, Italové jej původně projektovali jako jednomístné auto. A vlastně se divíme, že to vzdali, u takového modelu je to skoro jedno.
Před nějakými patnácti dvaceti lety se odborná veřejnost začala obávat toho, že dny superaut jsou sečteny. Politici totiž začali tlačit na snižování spotřeby i emisí, s čímž si výkonné motory nikdy moc netykaly. Nakonec ale žádná pohroma nepřišla, spíš se dá mluvit o pravém opaku - projít s opravdu výjimečným autem sítem předpisů je nakonec to nejsnazší. Jednak se na vozy s omezenou produkcí vztahují velkorysejší pravidla. A i kdyby ne, je to nakonec hlavně otázka peněz a u drahých aut nakonec obvykle opravdu nejde o to, jestli stojí 20 milionů nebo 25.
Na prezentaci novinek v tomto segmentu tak dochází co chvíli, přičemž letošní říjen byl opravdu pestrý. Jednak dorazil nový vrcholný McLaren W1, jednak do stejných sfér mířící Ferrari F80. Oba vozy pak sice mají hybridní pohon, nicméně důraz je u nich nadále kladen na spalovací motor. A tak je na tomto poli problémem hlavně to, že Italové sáhli pouze po šestiválci.
Není to ovšem jediný důvod ke kritice maranellské novinky, ta zároveň publikum příliš nepotěšila svým vzhledem - spíš než co jiného totiž připomíná bezduché dílo počítačového programu nebo vývojový prototyp poskládaný z komponentů různých modelů. Auto ale mohlo být zajímavější. Šéfdesignér značky Flavio Manzoni kolegům z Top Gearu řekl, že F80 mohla vypadat poněkud peprněji. Ne nutně v designových detailech, zprvu ale tvůrci vozu počítali s tím, že autu nadělí pouze jednomístnou kabinu. Něco takového by vyústilo ve „skutečně extrémní proporce“.
Původně zvažovanou kreaci bychom přitom velmi rádi viděli, pravděpodobnost, že by byla působivější než finální produkt, je totiž značná. Nejsme si ale jisti, zda na něco takového dojde. Je tedy třeba počítat s tím, co bylo představeno. Přičemž ze sériového F80 jsou Manzonim zmiňované záměry jasně patrné, neboť sedačka spolujezdce byla navržena tak, aby na první pohled působila neviditelně. Usazena pak byla napevno a dál od čelního skla, než je tomu v případě řidiče, což automobilce umožnilo kabinu alespoň trochu zúžit dle někdejších plánů.
Je pak otázkou, co hrálo při rozhodování hlavní roli. V supersportovním segmentu je totiž sice nejběžnější dvojice sedaček, nicméně čas od času se objeví vůz hostící pouze jedno, stejně jako místa k sezení mohou být klidně i tři. Potřebuje ale většina klientely tolik míst k sezení? Vždyť kolik zákazníků vytáhne své F80 na projížďku? A když už, kolik lidí vezme sebou? Z celé produkce čítající 799 kusů bude mít jistě i po dekádě najeto více několik tisíc kilometrů jen pár exemplářů, pokud se vůbec nějaký najde.
Jakkoli se tedy Ferrari snažilo přijít s v podstatě silničním 499P ze série Le Mans, většina majitelů bude tento vůz brát pouze jako investici. Či součást rozsáhlé sbírky, kde i vytáhnout nějaké auto každý víkend znamená jet s každým jednou za dva roky. Je tak vlastně jedno, kolik je v autě sedadel, a skoro nás mrzí, že nejde o monopost - aspoň by se na něj lépe dívalo. Zní to celé trochu smutně, ale taková už je doba.






Ferrari F80 původně málem vzniklo jako jednomístný vůz, Italové se ale nakonec rozhodli osadit kabinu i sedadlem spolujezdce. To je nicméně upozaděno. Foto: Ferrari
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 3 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včeraLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Prokletí, nebo požehnání? Odchod Ducati z MotoE včera 14:35
- Kawasaki Versys 650 2026: v nových barvách včera 10:20
- Naposled v Evropě, pak následuje zámořská série 10.9.2025
- Montesa Cota 4RT 301RR, Cota 4RT 260R a 4Ride: novinky v trialovém světě 9.9.2025
- Duo BMW v šampionátu WSBK 2026 je už kompletní 8.9.2025
Nejčtenější články
Číňanům už se to trochu vymklo z ruky, postavili auto s výkonem přes 3 000 koní
13.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025Hit Kie a symbol její proměny z výrobce béčkových aut končí, nepřímý nástupce dostane nevhodný pohon, jinou karoserii nebo obojí
13.8.2025Mercedes musí spolknout další fiasko, jeho nový vrcholný supersport je o sekundu na kolo pomalejší než předchůdce
13.8.2025Bohatý kupec supersportu pro vyvolené se asi zděsil toho, co sám stvořil, prodal ho po prvním dni na okruhu a 106 ujetých km
13.8.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 09:07 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.12. 08:57 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB