Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 | Petr Prokopec
Podívejte se na tohle auto a možná uznáte, že pořád působí, jako kdyby mělo jenom jednu sedačku. Není to náhoda, Italové jej původně projektovali jako jednomístné auto. A vlastně se divíme, že to vzdali, u takového modelu je to skoro jedno.
Před nějakými patnácti dvaceti lety se odborná veřejnost začala obávat toho, že dny superaut jsou sečteny. Politici totiž začali tlačit na snižování spotřeby i emisí, s čímž si výkonné motory nikdy moc netykaly. Nakonec ale žádná pohroma nepřišla, spíš se dá mluvit o pravém opaku - projít s opravdu výjimečným autem sítem předpisů je nakonec to nejsnazší. Jednak se na vozy s omezenou produkcí vztahují velkorysejší pravidla. A i kdyby ne, je to nakonec hlavně otázka peněz a u drahých aut nakonec obvykle opravdu nejde o to, jestli stojí 20 milionů nebo 25.
Na prezentaci novinek v tomto segmentu tak dochází co chvíli, přičemž letošní říjen byl opravdu pestrý. Jednak dorazil nový vrcholný McLaren W1, jednak do stejných sfér mířící Ferrari F80. Oba vozy pak sice mají hybridní pohon, nicméně důraz je u nich nadále kladen na spalovací motor. A tak je na tomto poli problémem hlavně to, že Italové sáhli pouze po šestiválci.
Není to ovšem jediný důvod ke kritice maranellské novinky, ta zároveň publikum příliš nepotěšila svým vzhledem - spíš než co jiného totiž připomíná bezduché dílo počítačového programu nebo vývojový prototyp poskládaný z komponentů různých modelů. Auto ale mohlo být zajímavější. Šéfdesignér značky Flavio Manzoni kolegům z Top Gearu řekl, že F80 mohla vypadat poněkud peprněji. Ne nutně v designových detailech, zprvu ale tvůrci vozu počítali s tím, že autu nadělí pouze jednomístnou kabinu. Něco takového by vyústilo ve „skutečně extrémní proporce“.
Původně zvažovanou kreaci bychom přitom velmi rádi viděli, pravděpodobnost, že by byla působivější než finální produkt, je totiž značná. Nejsme si ale jisti, zda na něco takového dojde. Je tedy třeba počítat s tím, co bylo představeno. Přičemž ze sériového F80 jsou Manzonim zmiňované záměry jasně patrné, neboť sedačka spolujezdce byla navržena tak, aby na první pohled působila neviditelně. Usazena pak byla napevno a dál od čelního skla, než je tomu v případě řidiče, což automobilce umožnilo kabinu alespoň trochu zúžit dle někdejších plánů.
Je pak otázkou, co hrálo při rozhodování hlavní roli. V supersportovním segmentu je totiž sice nejběžnější dvojice sedaček, nicméně čas od času se objeví vůz hostící pouze jedno, stejně jako místa k sezení mohou být klidně i tři. Potřebuje ale většina klientely tolik míst k sezení? Vždyť kolik zákazníků vytáhne své F80 na projížďku? A když už, kolik lidí vezme sebou? Z celé produkce čítající 799 kusů bude mít jistě i po dekádě najeto více několik tisíc kilometrů jen pár exemplářů, pokud se vůbec nějaký najde.
Jakkoli se tedy Ferrari snažilo přijít s v podstatě silničním 499P ze série Le Mans, většina majitelů bude tento vůz brát pouze jako investici. Či součást rozsáhlé sbírky, kde i vytáhnout nějaké auto každý víkend znamená jet s každým jednou za dva roky. Je tak vlastně jedno, kolik je v autě sedadel, a skoro nás mrzí, že nejde o monopost - aspoň by se na něj lépe dívalo. Zní to celé trochu smutně, ale taková už je doba.






Ferrari F80 původně málem vzniklo jako jednomístný vůz, Italové se ale nakonec rozhodli osadit kabinu i sedadlem spolujezdce. To je nicméně upozaděno. Foto: Ferrari
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha