Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novinka Renaultu si říká jako stíhačka, zůstalo ale jen u jména a madla ruční brzdy
19.6.2023 | Petr Prokopec
Renault nás už dlouho nepřekvapil zajímavým novým autem, tento vůz překvapením je. Zda zajímavým, posuďte sami, svým historicky výjimečným jménem ale trochu přehání.
Automobilky máme logicky spojené hlavně s dopravou po silnicích. Jejich záběr, hlavně v minulosti, však byl mnohem širší. Výrobci produkující dvoustopé vozy totiž zanechávali své stopy také na vodě a ve vzduchu. Ve 30. letech minulého století mezi takové patřil i Renault, jehož zakladatel Louis Renault v roce 1933 odkoupil kontrolní podíl ve společnosti Caudron. Její stroje ovlivnily vzhled rychlostních speciálů značky, jako byly modely Nervasport a Étoile Filante. Caudron pak pro změnu mohl profitovat z používání leteckých motorů Renaultu.
Již o rok později byla společnost Caudron-Renault spojována s řadou rekordů, o které se postaraly lehká závodní letadla jako C.430 Rafale či C.530 Rafale. Jejich označení korespondovalo s rychlostí, jakou byly schopné vyvinout, ať již šlo o překonání stokilometrové nebo dokonce tisícikilometrové vzdálenosti. Vlastně tak nebylo překvapivé, když v 80. letech došlo k návratu názvu Rafale. V té době nicméně již byla společnost Caudron dávno minulostí, místo toho označení začal užívat další francouzský výrobce letadel Dassault pro jednu ze svých bojových stíhaček.
Jak se ovšem říká, minulost nelze nikdy zcela hodit za hlavu. Nově tak můžeme přivítat Rafale stvořený znovu Renaultem, tentokrát ovšem se vším všudy. Pokud ale čekáte něco jako sporťák, prostě rychlé auto, mýlíte se, Francouzi s tímto označením spojili SUV-kupé, které se má stát novou vlajkovou lodí značky. I z toho důvodu bude v nabídce pouze hybridní ústrojí E-Tech, které ve slabší verzi páruje přeplňovaný 1,2litrový tříválec s elektromotorem, startérem-generátorem a lithium-iontovou baterií o kapacitě 2 kWh. Kombinovaný výkon 200 koní pak míří pouze na přední kola.
Slibněji působí provedení E-Tech 4x4, které přihazuje ještě jednu elektrickou jednotku na zadní nápravě. Renault zatím k této verzi mnoho informací do placu nedal, zmínit můžeme pouze výkon 300 koní. Kolik z nich ale bude roztáčet zadní nápravu a jaký je elektrický dojezd, je v tuto chvíli tajemstvím. Baterie by nicméně u tohoto modelu mohla narůst na kapacitě, i proto, že dobíjet půjde skrze zásuvku. Francouzi navíc měli provést dodatečné úpravy podvozku, jenž tak má nabídnout lepší stabilitu.
Rafale je již třetím vozem těžícím z téže techniky, tedy především z platformy CMF-CD. Nedá se nicméně předpokládat, že by na první pohled kdokoliv odhalil jeho spojení s modely Austral a Espace, i proto, že jde o vůbec první vůz značky, který od začátku vznikal pod taktovou šéfdesignéra Gillese Vidala, jenž dříve působil u Peugeotu. Nakolik se mu ale zvenčí povedlo ctít alespoň duch rychlých letadel, je otázkou - uvnitř je to ale při pohledu na madlo ruční brzdy o poznání lepší.
Interiér dále počítá s 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem a 12palcovou obrazovkou multimédií. Doplnit je ještě může 9,3palcový head-up displej. Automobilka vozu nadělila prosklenou střechu Solarbay, kterou lze zatmavit či zprůhlednit na požádání. I přes její výrazné zešikmení v zadní části pak nemají cestující ve druhé řadě sedadel trpět nedostatkem místa pro hlavu. Dáno je to i tím, že při 4,71metrové délce je Rafale pouze o 12 mm kratší než sedmimístný Espace.
Prodej odstartuje na jaře příštího roku, tedy přesně 90. let po původním příchodu výše zmíněných letadel. Cena zatím známa není, nedá se však příliš počítat s tím, že by zamířila pod 1 milion korun. Z toho důvodu ostatně Renault uvádí, že ukrást zákazníky nehodlá pouze přímé mainstreamové konkurenci, ale rovněž také prémiovým automobilkám jako Audi, BMW a Mercedesu. Zda se mu to ale skutečně podaří, zjistíme až příští rok.
SUV-kupé Rafale odkazuje na sportovní letadla z 30. let minulého století a pozdější stíhačku Dassaultu. Auto samotné si ale zrovna s rychlými letadly nespojíte, je jen o něco výkonnější SUV-kupé. Foto: Renault
Zdroj: Renault
Bleskovky
- Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
před 3 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Citroën začal prodávat auta se dvěma kabinami a ničím za nimi. Nejde o apríl ani optický klam
před hodinou - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
před 3 hodinami - VF 3 je první auto vietnamského nudlového miliardáře, které dává aspoň nějaký smysl: Je levné
před 4 hodinami - Mercedes kapituloval, novému vrcholnému AMG vrátí osmiválec místo absurdního čtyřválcového hybridu
před 6 hodinami - Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva