Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novinky BMW: nový iDrive ovladatelný gesty či parkovací autopilot
7.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Palubní systém ovládaný gesty či tablety zezadu očekávejme v nové řadě 7, parkovací autopilot, který vás vysadí a pak vyzvedne, v i3.
Novinek, které mnichovská automobilka BMW představila na právě probíhajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas představila, je mnohem více než „jen” vylepšená laserová světla vpředu a organické LEDky vzadu na koncepční M4, souhrnně nazvané Concept Iconic Lights. Ukázala se například také i3 se systémem ActiveAssist, který bude užitečný zejména na parkovištích.
Ve zkratce - podle BMW se už nebudeme muset obávat lidí, kteří si s mnohdy dost těsnými parkovišti nákupních center neví rady. ActiveAssist totiž umí převzít nad parkováním kontrolu zcela, a to do té míry, že posádka vystoupí u vchodu a řidič pomocí chytrých hodinek či jiného zařízení, se kterými je palubní systém spárován, aktivuje automatického parkovacího sluhu, který odjede, vyhledá parkovací místo a zaparkuje. Když budete chtít odjet, jednoduše vůz opět přivoláte a počkáte na něj tam, kde jste vystoupili.
Systém se v parkovištích orientuje pomocí laserových senzorů, kamer a pravděpodobně také obyčejných parkovacích senzorů. Umí také detekovat neuměle zaparkovaná auta a vyhnout se jim. A pokud takto vybavenou i3 řídí člověk, systém je aktivní a lidský řidič nebrzdí před překážkou, a to očividně nejen vpředu či vzadu, ale také po stranách, vůz zvládne sám odstavit plyn a zabrzdit tak, aby nedošlo ke srážce. Odřené boky auta o sloupy v podzemních garážích tak nejspíš budou také patřit minulosti. Jak systém funguje, naznačí dobře také video z webu The Verge.



BMW i3 se zcela automatickým parkpilotem najde místo a samo do něj zaparkuje. A také zabrzdí před nárazem či poškrábáním auta
S modelem i3 se pojí také další novinka, a to tentokrát na stránce konektivity. Vůz již nyní v případě, že někam jedete a nestačila by vám energie v bateriích, najde nabíječku, navede se k ní a do spárovaného smartphonu vám pošle instrukce, jak se do cíle dostat hromadnou dopravou. Ne že byste tedy chtěli jezdit hromadnou dopravou, když jste vyrazili na cestu autem, ale to je trochu jiná otázka.
Novinkou, označenou jako i Connected Mobility, je propojení nejen se smartphony, ale také se spárovanými chytrými hodinkami či televizí, kterou máte doma v obýváku. Na všech těchto zařízeních se budete moci podívat například na to, jak vypadá stav baterie a za jak dlouho bude dobita, abyste mohli vyrazit. V případě, že jste si pořídili Range Extender, je zrovna tato informace pochopitelně klíčová poněkud méně.
Na navigaci ve voze si také budete moci nastavit upomínky do kalendáře, které se objeví i v mobilu, a bude možno si detailně naplánovat i cestu mezi nimi, a to ať už vozem, či jinými způsoby dopravy, zejména pokud budou rychlejší a baterie v i3 ještě nebude dobita. Systém také průběžně sleduje nepředvídané události, jako například dopravní zácpy či zpoždění vlaku a podle toho upravuje navigaci.
Chytré hodinky také budou moci zastoupit funkci odemykacího modulu pro bezklíčové odemykání a startování. Automobil rozpozná, že se k němu ty správné hodinky na ruce majitele blíží a odemkne se a také umožní start - tedy úplně stejně, jako v případě modulu, který je dnes u spousty aut běžný alespoň ve vyšších výbavách. Zas taková novinka to není, jen má zlepšit uživatelské pohodlí v tom, že nebudete muset nosit po kapsách onen modul, ale budou vám stačit hodinky.
Model i3 také nabídne širší konektivitu nejen se smartphony, ale i s chytrými televizemi či hodinkami. Ty můžou fungovat i jako modul bezklíčového startování
Velké změny čeká také palubní systém iDrive, který ve své příští generaci bude moci být ovládán i dotykově a také gesty. BMW novou obrazovku systému, kterou odhalilo na CES a která se s největší pravděpodobností dostane už do BMW řady 7 G11, nazývá Control Display. Dotykové ovládání asi vysvětlovat netřeba, ke gestům ale uveďme, že je bude rozpoznávat 3D senzor ve stropě a řidič je bude provádět v prostoru vymezeném řadicí pákou či voličem automatu, volantem a právě novou obrazovkou. Ze zadních sedadel tedy snadno palubní systémy vozu ovládat nepůjdou.
Gesty bude moci například změnit měřítko mapy navigace, přijmout či odmítnou telefonní hovor nebo upravovat hlasitost audiosystému. Ta se bude podle dostupných zpráv ovládat, jako byste otáčeli běžným kolečkem na autorádiu. Stejně tak měřítko mapy změníte posunutím prstů k sobě či od sebe, jako na dotykovém displeji. A má se objevit i dotyková klávesnice, která usnadní například zadávání cílů do navigace.
Ani pasažéři vzadu však nebudou ochuzeni o možnost vůz ovládat; budou tak činit - tušíte správně - pomocí tabletů, nazvaných Touch Command. Ty budou s vozem spojeny prostřednictvím palubní Wi-Fi a kromě toho, co běžný tablet umí, budou tyto moci ovládat i navigaci, klimatizaci a rádio ve voze. Budou to tablety od Samsungu s nástavbovým softwarem od BMW, takže by měly být použitelné i mimo vůz. Podobně jako v případě čtyř kruhů, i tady čekejte takto pokročilý palubní systém za tučný příplatek.
BMW Control Display je systém ovládání palubního systému dotyky a gesty, ukáže se už v BMW řady 7 G11. Pasažéři vzadu budou mít k dispozici tablety
Pro navigační systém Professional také přichází novinka, a to docela důležitá a uživatelsky velmi příjemná - aktualizace map budou probíhat na dálku pomocí mobilního internetového připojení. Vůz si jednoduše díky SIM kartě dodané z výroby, která již nyní umožňuje připojení k internetu, stáhne aktualizace map ze serverů BMW, a to bez žádných dodatečných poplatků pro majitele vozu.
Součástí aktualizací budou nejen nové mapy, ale také odpovídajícím způsobem upravené algoritmy pro plánování tras. Aktualizace mají probíhat automaticky vždy, když bude něco nového dostupné, a po dobu stahování má být stávající verze stále plně použitelná. Dá se však očekávat, že automatické stahování bude možné vypnout.
Dozvídáme se také, že služba ConnectedDrive Store, která majitelům umožňuje si do palubního systému auta stahovat aplikace podobně jako služby AppStore či Google Play, se od jara tohoto roku rozšíří na Francii, Velkou Británii a USA. V současnosti je dostupná v Německu, Belgii a Lucembursku. V těchto zemích také může vůz sám zavolat pomoc v případě nehody anebo můžete přivolat pomoc na svou aktuální pozici i někomu jinému, pokud jste dopravní nehodě "jen" svědky. Tato funkce se rozšíří i na Spojené státy.
Navigaci Professional přibudou bezplatné aktualizace po internetu
Služba ConnectedDrive Store rozšíří své působení i do USA, Francie a Británie
Kompletní fotogalerie
BMW i3 se zcela automatickým parkpilotem najde místo a samo do něj zaparkuje. Pak vás vyzvedne tam, kde vás vysadilo
Model i3 také nabídne širší konektivitu nejen se smartphony, ale i s chytrými televizemi či hodinkami. Ty můžou fungovat i jako modul bezklíčového startování
BMW Control Display je systém ovládání palubního systému dotyky a gesty, ukáže se už v BMW řady 7 G11. Pasažéři vzadu budou mít k dispozici tablety
Navigaci Professional přibudou bezplatné aktualizace po internetu
Služba ConnectedDrive Store rozšíří své působení i do USA, Francie a Británie
Zdroje: WorldCarFans poprvé a podruhé, AutoEvolution poprvé a podruhé, [Autoblog Espaňol]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 9 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 2 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 4 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 5 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 7 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva