Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový americký tahač tanků je takové monstrum, že do Evropy může jen „ořezaný”
17.5.2021 | Petr Prokopec
Vskutku pozoruhodným strojem se pochlubil tradiční americký výrobce takových aut. Má 18litrový turbodiesel, klimatizovanou kabinu či až čtyři nápravy. Ne však pro Evropu, tady si musí poradit nanejvýš s šesti koly.
Současná bojová technika již není tak pomalá či neobratná jako za časů obou světových válek. Nicméně ani tak o ní nemůžeme prohlásit, že by byla zrovna bleskurychlá. Platí to zejména u tanků, které jejich vyšší hmotnost a pásy přeci jen poněkud omezují. Stačí se ostatně podívat na parametry nejužívanějšího typu americké armády, jímž je M1 Abrams. Ten se sice zvládá rozjet až na 72 km/h, ovšem těžko v tu chvíli dojede někam daleko a na silnici má standardně vjezd zapovězen.
Právě z těchto důvodů má armáda, a pochopitelně nikoliv pouze ta americká, k dispozici i těžkou přepravní techniku. My si dnes posvítíme na Oshkosh HET (Heavy Equipment Transporter) inovovaný pro rok 2021, který je k dispozici ve dvou variantách. Rozdíl tkví v kabinách, počtu náprav a zaměření. Provedení Global má tři nápravy se znakem 6x6. Odvést pak dokáže až 65 tun, přičemž pro nás je zajímavé i to, že má povolení brázdit evropské silnice.
Varianta M1070A1 se nicméně již zaměřuje čistě na přepravu tanků, konkrétně pak zmíněného typu M1 Abrams. I proto byla uzpůsobena k tomu, že utáhnout dokáže až 70 tun. Za tím stejně jako u verze Global stojí 18litrový turbodiesel, jenž produkuje nemalých 700 koní. Tahač tak zvládne vyvinout maximální rychlost 81 km/h, která sice oproti zmíněnému tanku není o tolik vyšší, s 947litrovou nádrží vzrostl ale ujede až 724 km a na veřejné silnice může.
Při pohledu na tyto parametry tedy není překvapivé, že Oshkosh HET je jedním z nejpoužívanějších prostředků americké armády, která si celkově objednala již přes 2 900 exemplářů. Kromě toho ovšem slouží také Jordánsku a Ománu, stejně jako Velké Británii. A jelikož ona globální varianta byla vyvíjena přímo s ohledem na evropské silnice, nepřekvapí, že na starém kontinentu užívá šestikolový tahač hlavně NATO. Popularita tahače je tedy enormní a není divu, že jej Oshkosh dále piplá.
Za zmínku tak stojí i jeho další specifikace. Šestice vojáků najde díky klimatizaci v kabině nemalý komfort, stejně jako může počítat s pancéřováním. Řízení pak dostalo posilovač a souběžně s přední se může natáčet i zadní náprava, aby bylo usnadněno manévrování. Převodovka je pak doplněna redukcí a pohonem 6x6 nebo 8x8, aby se tahač zvládl vyrovnat s jakýmkoliv povrchem. Kromě toho tu ovšem máme ještě navijáky, s nimiž je možné utáhnout skoro 25 tun.
Speciálně pro Oshkosh HET byl vyvinut i přívěs M1000, který disponuje čtyřiceti koly rozdělenými do pěti náprav. Specifické zavěšení umožňuje zdvih kola až o 254 mm, což jen reflektuje terénní schopnosti samotného tahače. A jelikož tento přívěs dokáže pobrat až 80 tun, nepřekvapí, že jej vzniklo prakticky stejné množství jako tahačů.






Oshkosh HET vznikl primárně jako monstrózní tahač tanků, pobrat ovšem dokáže i další bojovou techniku, s níž navíc může zamířit do skoro jakéhokoli terénu. Foto: Oshkosh Defense
Zdroj: Oshkosh Defense
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav 17.-18.5.2025: soutěžíme o 3 vouchery včera 08:00
- Časový program GP Francie v Le Mans 6.5.2025
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
Nejnovější články
Němci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 8 hodinamiNový Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
před 9 hodinamiVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví své elektromobily. Tváří se, jako by šlo o okrajovou možnost, chce je ale skoro každý
před 11 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva