Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Obavy se naplnily, první značka odmítá lidem prodat auto, které chtějí a umí ho vyrobit
3.9.2020 | Petr Prokopec
Jako by odtržení současného trhu s auty od reality nebylo dostatečné, přichází další kolo. Ze zajímavých aut se skutečně stává nedostatkové zboží, jejich výroba náhle limitována.
Nový limit spotřeby paliva přepočtený na emise CO2 v podobě 95 gramů na kilometr je pro automobilky stále větším strašákem, a to zvláště poté, co se ukázalo, že rozdíl mezi výsledky měření metodami NEDC a WTLP se nepohybuje jen v jednotkách procent. Automobilkám tak hrozí, že budou muset odvádět do Bruselu opravdu tučné pokuty (95 Eur za každý nadlimitní gram a prodané auto), čemuž se pochopitelně chtějí vyhnout. A v tuto chvíli je evidentně nenapadá nic lepšího, než přestat prodávat vozy, které lidé chtějí.
Přesně před tímto scénářem jsme varovali v článku o tom, že limity CO2 v EU nesplní nikdo a z části aut se stane nedostatkové zboží. Doufali jsme, že se to nestane, ale děje se to. Už není podstatné nejen to, o co máte zájem, ale dokonce ani to, co automobilka má ve svém výrobním portfoliu. Pro modely s vyšší spotřebou resp. emisemi CO2 (mezi oběma veličinami je přímá úměra) jsou zaváděny výrobní kvóty, které jako jediné zaručí, že automobilka neprodá více „užraných” aut, než by si sama přála.
Z některých modelů se tak stanou „podpultovky“, běžně nedostupné věci, které prostě nebudou vyrobeny v počtu odpovídajícím poptávce, i kdyby se zákazníci stavěli na hlavu. Vlastně nemusíme hovořit v budoucím čase, Volkswagen už to dělá právě teď a právě tady.
Shodou okolností na to přišli kolegové z Carcoops, kteří si všimli, že z nabídky VW v Německu zmizelo jen sotva pár let staré Polo GTI. Otázkou na automobilku tak okamžitě bylo, zda model neskončil v nabídce třeba kvůli nezájmu, odpověď mluvčího Volkswagenu Christopha Peineho ale byla přesně opačná. Došlo k „dočasnému pozastavení objednávek”, a to kvůli poptávce příliš vysoké, nikoli nízké.
„Množství, které bylo plánováno na letošní rok, bylo již vyprodáno. A proto jsme se dočasně rozhodli vypustit Polo GTI z našeho nabízeného portfolia,“ řekl konkrétně Peine s tím, že na konci roku se sportovní varianta do prodeje zase vrátí. VW se tak ani nepokouší vymlouvat na koronavirus či cokoli podobného, ale otevřeně přiznává, že stanovil výrobní kvótu, po které zákazníkům vůz odmítne prodat a nabídne jim ho znovu nejdříve příští rok. To totiž počítání průměrných CO2 začne nanovo.
Je to smutné, neboť Polo GTI není žádným limitovaným modelem a za normálních okolností by neočekávaně vysoká poptávka přiměla Volkswagen produkci prostě navýšit. Dostala se ale do tak bezvýchodné situace, že už nechce prodávat ani to, co by jinak mohla, protože papírové emise CO2 výkonných verzí jsou vysoké a pokuty za nadlimitní množství tak tučné, že si je VW netroufne promítnout do ceny. Současné Polo GTI má podle normy WLTP emise CO2 okolo 160 g na km dle verze, tedy 65 gramů nad limitem. Kdyby tedy auto nyní chtěl prodávat a nedoplácet na to, musel by jeho cenu zvýšit o 6 175 Eur, tedy asi 163 tisíc Kč. Předpoklad, že by poté sotva nějaké prodal, a tak se o to ani nepokouší, je zřejmě na místě.
Evropská unie tedy trh zdeformovala už natolik, že není podstatné, po čem zákazníci skutečně touží. Prim zkrátka hraje onen limit, kterému bude přizpůsobováno vše. Jakmile tedy některý výrobce zjistí, že se od něj vzdaluje, jednoduše auta jako Polo GTI z nabídky vypustí. Reálný důvod VW otevřeně nepřiznává, ale i to lze chápat. Na slova o vysoké poptávce zákazníci reagují jistě pozitivněji než na zprávu, že jednoduše kvůli EU mají smůlu. Co na tom, že na omezení nabídky - a tedy uměle vysokou poptávku - došlo jen a pouze kvůli bruselským limitům.





Polo GTI aktuálně nelze objednat, Volkswagen jej už letos nechce prodávat, aby mu nekazil průměr emisí CO2 prodaných vozů. Foto: Volkswagen
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nejčtenější články
Mercedes a BMW dál překvapují zákazníky. Co píší na cenovky svých nových aut, ohromuje i jejich fanoušky
23.10.2025
GM po půlroční odstávce výroby definitivně zařízl od počátku nesmyslný elektrický model, nikdo ho nekupoval
23.10.2025
Tahle modrá „vodička” je podle BMW spásou spalovacích aut, do tří let má zajistit jejich lepší běh i emise
23.10.2025
Ford zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu „na neurčito”, jeho tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci
24.10.2025
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
