Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel Adam: stylové mini z Rüsselsheimu oficiálně odhaleno
11.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po řadě postupných odhalení, úniků a špionáží vám nejnovější Opel konečně můžeme ukázat v plné kráse. Seznamte se s Adamem.
Byla to docela dlouhá sága, která mohla leckoho unavit. Chystaným novým mini nás Opel oblažoval ještě dlouho před květnovým zveřejněním jeho jména a poté nás už nenechal vydechnout. Byla tu videa maskovaných vozů (dokonce také z Nordschleife), různá dílčí odhalení, ale nakonec nám nejvíce řekla první a druhá sada špionážních fotek. U té první si můžeme být skoro jisti, že vznikla náhodou, u druhé ale máme vážné podezření, že si ji Opel vyrobil sám. Ale ať už je to tak, nebo ne, teď už se za své nové mini nestydí a představil jej veskrze tradičním způsobem. Tak se na něj podívejme.
V prvé řadě musí naše oči spočinout na designu Adama, který je očividně inspirován konkurenčními modely jako jsou Fiat 500, Mini, Audi A1 nebo Citroën DS3. Nechceme tím říci, že by Opel kterýkoli z nich kopíroval (jakkoli najít prvky inspirace v tom či onom modelu není projevem paranoie), spíše je z toho zřejmé, do jakého segmentu míří. Má to být malé stylové auto pro „cool” klientelu (podobnými slovy o Adamovi hovoří i sám Opel), nikoli konkurent supermini typu Škoda Citigo, jak se původně předpokládalo. Přesto se Opel snaží odlišit zejména od Mini a Fiatu 500, když říká, že na rozdíl od těchto aut není Adam spjat s žádnou historií a nemusí se tak držet limitujících retro-křivek.
Jestli je to plus, nebo minus, to už posuďte sami, design vozu každopádně nešetří se snahou být co nejatraktivnější a je opravdu plný nejrůznějších kudrlinek a přikrášlení. Některé prvky jsou typicky „oplí” (všimněte si třeba prolisu na boku nebo amperovského zakončení sloupku C), jiné pak docela nové, zejména pak komplikovanější linie přídě a zádě, třeba v případě všech světlometů.



Výjimečnost se snaží podtrhnout i několik zcela nových prvků jako je „plovoucí střecha”, jež není opticky spjata se zbytkem karoserie a hraje si tak trochu vlastní divadlo. Tomu napomáhají i možnosti individualizace nabízené nejen pro tuto část karoserie (je nabízena v mnoha provedeních zcela nezávisle na barvě zbytku auta), ale i pro celý vůz. Opel dokonce sebevědomě říká, že žádný jiný vůz v tomto segmentu nenabízí tak široké možnosti individualizace jako Adam. Prý není nikterak omezen v možnostech kombinace laků, čalounění a obložení a skoro každé auto může být unikát. No, to jsme zvědavi.
Když už jsme zavadili o látky a obložení palubní desky, musíme se podívat do interiéru, který je „svůj” právě hlavně díky dostupným barevným kombinacím a podobným přikrášlením. Jinak se drží přece jen jednodušší a účelnější architektury pouze s několika málo zvláštnostmi. Výjimečnost se zde výrobce snaží vozu dodat hlavně skrze dostupné výbavové prvky, které mají čítat mimo jiné informačně-zábavní palubní systém s rozhraním v podobě 7" displeje, vyhřívaný volant nebo automatické parkování. Nechybí samozřejmě bohatá standardní bezpečností výbava od party airbagů až po ESP, bez té už by to dnes z mnoha důvodů nešlo.
Přesuneme-li se k technickým záležitostem, pak je třeba říci, že vůz je opravdu docela prťavý, když na délku měří 3 700 mm, na šířku 1 720 mm a má rozvor náprav 2 311 mm. Je tedy o něco delší (15 cm) než Fiat 500, ale také kratší (2 cm) než Mini, podobně je to i s jeho rozvorem. Vtipné je, že Adam stojí na platformě SCCS, jenž byla vyvinuta ve spolupráci Opelu a Fiatu a dva možná nejpřímější konkurenti tak budou do boje o zákazníka vyrážet se stejným technickým základem - tedy platformou využívající zavěšení typu McPherson vpředu a klikovou nápravu vzadu.
Naštěstí pod kapotou nebude Opel, alespoň zatím, opakovat dvouválcové experimenty Fiatu a vsadí na klasické benzinové čtyřválce s atmosférickým plněním a objemem 1,2 resp. 1,4 litru. Základní jednotka nabídne až 70 koní výkonu, dvě čtrnáctistovky pak 87 a 100 koní. Dynamické ani jiné parametry jednotlivých verzí zatím neznáme.
Sluší se ještě rozvést již dříve naznačený systém výbav resp. verzí vozu, které ponesou označení Jam, Glam a Slam. První má vůz učinit líbivým, hrajícím barvami, druhá více sofistikovaným a elegantním, třetí pak sportovním. Co všechno budou obnášet zatím netušíme, ale sázet lze minimálně na jinak naladěný podvozek (Opel již přislíbil dostupnost „sportovního” zavěšení) a jiné velikosti kol (základem bude 16", právě pro tvrdší podvozek budou k dispozici i 17" a 18" kola). Další detaily se jistě ještě dozvíme.
Kdy? Sázka na pařížský autosalon je pochopitelně správná, do prodeje by se pak vůz měl dostat ještě letos. První dodávky zákazníkům jsou plánovány na začátek roku 2013, ceny zatím výrobce ani nenaznačil.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového Opelu Adam






























Některé snímky náleží britské verzi v podobě Vauxhallu Adam (to zní zvláštně, že...), ale proč si nerozšířit obzory
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 33 minutami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před hodinou
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 3 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter