Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opuštěná továrna Nissanu v Rusku má nového majitele, její budoucí osud je fascinující
12.12.2022 | Petr Prokopec
Nedalo se příliš očekávat, že by Nissan vydržel přešlapovat na místě až do konce konfliktu na Ukrajině a zařídil se podle toho, co po něm bude následovat. Své opuštěné továrny v Petrohradu se tak zbavil, její budoucnost zvedá obočí.
Asi nemusíme připomínat, že na sklonku února došlo k eskalaci rusko-ukrajinského konfliktu. V důsledku toho řada zahraničních automobilek na začátku března omezila či pozastavila své aktivity na ruském trhu. Na tom byl nemalou měrou zaháčkován především Renault, pod který spadala i Lada. Také Francouzi se ale nakonec rozhodli odejít, přičemž opustili též svou továrnu u Moskvy. Ta připadla přímo městu, který tam opět zahájil výrobu Moskvičů. Jde nicméně o čínská auta opatřená ruským logem.
Podobný, ale ještě pozoruhodnější osud čeká továrnu Nissanu v Petrohradu. Z té během loňského roku vyjelo 22 100 kusů modelu Qashqai, 20 300 kusů modelu X-Trail a 2 500 kusů modelu Murano. Japonci se nicméně nakonec rozhodli, že tento rekord už nepřekonají, alespoň ne v nejbližší době. Továrnu tak prodali státnímu institutu NAMI, přičemž nejde jen o továrnu, ale také o prodejní a marketingové centrum v Moskvě. Značka je ovšem může do šesti let odkoupit zpět, podobně jako Renault.
Nissan za zmíněná aktiva dostane 1 Euro, tedy prakticky nic, alespoň ve finanční rovině. Součástí dohody nicméně je, že Rusové obstarají servisní a poprodejní péči prodaných aut, kterou nově bude zákazníkům japonské značky poskytovat AvtoVAZ. Ten pak fakticky i převezme nadvládu nad petrohradskou továrnou, své kapacity však rozšiřovat nebude a právě tedy se situace stává zajímavou. Z montážních linek budou znovu sjíždět čínská auta, ale s logem Lady. V Rusku tak budou vznikat dvoje Lady - jedny, ty „pravé” v Toljatti a druhé, „čínské” v Petrohradu. To je skutečně fascinující, něco takového byste nevymysleli.
Nissan již uvedl, že odchod z ruského trhu ho bude stát zhruba 100 miliard yenů (cca 16,8 mld. Kč). Zas a znovu je proto třeba se ptát, koho v rámci automobilové branže postihly mezinárodní sankce nejvíce. Náklady navíc nekončí zde - automobilky přichází o často významné odbytiště a budoucí zisky z působení na něm. Jejich místo nyní prakticky bez práce převzala čínská konkurence, která je najednou velmi úspěšná.
Nezdá se ale, že by dosavadní přístup měl být přehodnocen, a tak se zdá být jen otázkou času, kdy totéž ohlásí Mitsubishi, které vlastní 30 procent továrny v Kaluze. Zbytek spadá pod koncern Stellantis, o němž lze říci to samé. Stejně jako o VW, Škodě a dalších, které též mají jednat o „nenásilném” ukončení svých aktivit v zemi.



Továrna Nissanu v Petrohradu loni vyprodukovala zhruba 45 tisíc aut. Letos se ale výroba na počátku března zastavila, přičemž nově bylo oznámeno, že se znovu nerozjede. Místo toho zde mají od příštího roku vznikat čínská auta, ovšem s logem Lady. Jak bizarní. Foto: Nissan
Zdroj: Auto Mail.ru
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včera
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
včera
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
včera
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
