Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pan Mercedes dojel na svou posedlost diesely, na lukrativní post už neusedne
29.9.2020 | Petr Miler
K třícípé hvězdě patřilo jeho jméno stejně neodmyslitelně jako knír k jeho tváři. Když loni opustil křeslo šéfa firmy, zdálo se jasné, že se za dva roky opět vrátí. Nestane se to, část akcionářů už si to nepřeje.
Kdy loni v květnu opouštěl Dieter Zetsche pozici šéfa Mercedesu, chtěli jsme vám jako součást rozlučky s ním ukázat i jeho tvář bez tak typického kníru. Požádali jsme tedy samotný Daimler o zaměstnanecké fotky z jeho archivu, zůstaly nám ale jen prázdné ruce - od roku 1976, kdy tento muž nastoupil do německé automobilky, svůj knír nikdy nesundal. A nebo se poté bez něj alespoň nenechal vyfotit.
I díky svému svéráznému vzhledu se „Doktor Zet” stal tak výraznou tváří automobilového světa, v prvé řadě za to ale pochopitelně vděčí svým schopnostem. Ve firmě začal jako technik výzkumu a vývoje, už v roce 1981 se stal zástupcem šéfa vývoje osobních aut a v 90. letech se propracoval do nejvyššího vedení společnosti. Mezi léty 2003 a 2019 ji vedl jako generální ředitel i předseda představenstva a stal se ikonou firmy přezdívanou slovy jako „Pan Mercedes”. Vedení neopustil ve zlém, skončil v něm podstatě jen proto, aby se v roce 2021 mohl stát šéfem dozorčí rady; firemní regule totiž vyžadují, aby tentýž člověk usedl na post předsedy dozorčí rady nejméně dva roky poté, co ji řídil. Právě to už se ale nestane.
Sám Zetsche to řekl v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. O pozici se rozhodl dále neucházet, nikoli však proto, že by zkrátka nechtěl, ale protože tuší, že není žádán. „Přirozeně bych tuhle práci dělal rád. A také věřím, že bych ji dělal dobře. Ale nakonec jsem se rozhodl, že ji nechci. (...) Fakt, že po 40 letech práce na mě není pohlíženo jako na aktivum, ale jako na přítěž, to vážně nepotřebuji,” řekl poněkud uraženě Zetsche.
Z konkrétních důvodů zmínil jen to, že o něj nestojí část investorů, je ale celkem jasné, co za jejich odporem stojí. Zetsche byl po celým svůj život velkým zastáncem naftových motorů, s nimiž značka na sklonku jeho éry prodávala přes dvě třetiny aut v Evropě. Právě to ji dnes láme vaz kvůli emisím CO2 po přechodu zákazníků na benziny i nutným investicím do elektromobility. A protože ani ony diesely Mercedes neprodával v souladu s zásadami Mirka Dušína, musí dokola platit obří pokuty a kompenzace. Jen letos v září šlo o dalších 50 miliard Kč.
To všechno jsou následky Zetscheho jinak úspěšné éry. Jako generální ředitel je za to všechno přinejmenším morálně odpovědný, a je tedy pochopitelné, že v něj část investorů ztratila důvěru. I jemu tak nakonec jeho nadšení do dieselů kříží plány a bude se zřejmě muset spokojit s poněkud méně lukrativním postem, než je pozice šéfa dozorčí rady jedné z nejprestižnějších automobilek vůbec. V tuto chvíli stojí v čele skupiny TUI, která podniká v oblasti cestování a s ohledem na dění v letošním roce též neprožívá zrovna zlaté časy.
Daimler na jeho prohlášení reagoval jen tak, že rozhodnutí doktora Zetscheho „s velkým respektem bere na vědomí”. Kdo by jej příští rok, kdy tuto pozici opustí Manfred Bischoff, mohl v pozici nejžhavějšího kandidáta nahradit, zatím není jasné.



Dieter Zetsche byl šéfem a tváří Mercedesu skoro po dvě dekády a po dvouleté pauze se v roce 2021 měl stát předsedou dozorčí rady mateřského Daimleru. To už se ale nestane, část akcionářů o něj kvůli jeho naftovým škraloupům nestojí. Foto: Daimler
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 4 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 7 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 9 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 10 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva