Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pan Mercedes dojel na svou posedlost diesely, na lukrativní post už neusedne
29.9.2020 | Petr Miler
K třícípé hvězdě patřilo jeho jméno stejně neodmyslitelně jako knír k jeho tváři. Když loni opustil křeslo šéfa firmy, zdálo se jasné, že se za dva roky opět vrátí. Nestane se to, část akcionářů už si to nepřeje.
Kdy loni v květnu opouštěl Dieter Zetsche pozici šéfa Mercedesu, chtěli jsme vám jako součást rozlučky s ním ukázat i jeho tvář bez tak typického kníru. Požádali jsme tedy samotný Daimler o zaměstnanecké fotky z jeho archivu, zůstaly nám ale jen prázdné ruce - od roku 1976, kdy tento muž nastoupil do německé automobilky, svůj knír nikdy nesundal. A nebo se poté bez něj alespoň nenechal vyfotit.
I díky svému svéráznému vzhledu se „Doktor Zet” stal tak výraznou tváří automobilového světa, v prvé řadě za to ale pochopitelně vděčí svým schopnostem. Ve firmě začal jako technik výzkumu a vývoje, už v roce 1981 se stal zástupcem šéfa vývoje osobních aut a v 90. letech se propracoval do nejvyššího vedení společnosti. Mezi léty 2003 a 2019 ji vedl jako generální ředitel i předseda představenstva a stal se ikonou firmy přezdívanou slovy jako „Pan Mercedes”. Vedení neopustil ve zlém, skončil v něm podstatě jen proto, aby se v roce 2021 mohl stát šéfem dozorčí rady; firemní regule totiž vyžadují, aby tentýž člověk usedl na post předsedy dozorčí rady nejméně dva roky poté, co ji řídil. Právě to už se ale nestane.
Sám Zetsche to řekl v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. O pozici se rozhodl dále neucházet, nikoli však proto, že by zkrátka nechtěl, ale protože tuší, že není žádán. „Přirozeně bych tuhle práci dělal rád. A také věřím, že bych ji dělal dobře. Ale nakonec jsem se rozhodl, že ji nechci. (...) Fakt, že po 40 letech práce na mě není pohlíženo jako na aktivum, ale jako na přítěž, to vážně nepotřebuji,” řekl poněkud uraženě Zetsche.
Z konkrétních důvodů zmínil jen to, že o něj nestojí část investorů, je ale celkem jasné, co za jejich odporem stojí. Zetsche byl po celým svůj život velkým zastáncem naftových motorů, s nimiž značka na sklonku jeho éry prodávala přes dvě třetiny aut v Evropě. Právě to ji dnes láme vaz kvůli emisím CO2 po přechodu zákazníků na benziny i nutným investicím do elektromobility. A protože ani ony diesely Mercedes neprodával v souladu s zásadami Mirka Dušína, musí dokola platit obří pokuty a kompenzace. Jen letos v září šlo o dalších 50 miliard Kč.
To všechno jsou následky Zetscheho jinak úspěšné éry. Jako generální ředitel je za to všechno přinejmenším morálně odpovědný, a je tedy pochopitelné, že v něj část investorů ztratila důvěru. I jemu tak nakonec jeho nadšení do dieselů kříží plány a bude se zřejmě muset spokojit s poněkud méně lukrativním postem, než je pozice šéfa dozorčí rady jedné z nejprestižnějších automobilek vůbec. V tuto chvíli stojí v čele skupiny TUI, která podniká v oblasti cestování a s ohledem na dění v letošním roce též neprožívá zrovna zlaté časy.
Daimler na jeho prohlášení reagoval jen tak, že rozhodnutí doktora Zetscheho „s velkým respektem bere na vědomí”. Kdo by jej příští rok, kdy tuto pozici opustí Manfred Bischoff, mohl v pozici nejžhavějšího kandidáta nahradit, zatím není jasné.
Dieter Zetsche byl šéfem a tváří Mercedesu skoro po dvě dekády a po dvouleté pauze se v roce 2021 měl stát předsedou dozorčí rady mateřského Daimleru. To už se ale nestane, část akcionářů o něj kvůli jeho naftovým škraloupům nestojí. Foto: Daimler
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 3 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 6 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda