Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Paříž jako první velké město zakázala elektrické koloběžky, 14 tisíc jich do tří dnů musí z ulic
28.8.2023 | Petr Prokopec
Francouzské metropoli se nejprve znelíbila auta, teď lidem zakazuje i jednostopé dopravní prostředky s elektrickým pohonem. Tedy jen jedny z nich, v případě elektrokol je zatím trend opačný.
Paříž se postupně stává městem, kde vám jednoho dne budou hrozit problémy už po vyřčení slova „auto“. Tamní obyvatelé i turisté by z popudu starostky Anne Hidalgo a jejích podporovatelů měli používat hlavně jednostopé dopravní prostředky. Tedy koloběžky, kola či mopedy. Nebo také hromadnou dopravu. Podstatné pro radnici přitom je, že nic z toho nebude mít výfuk.
To je už poměrně známá věc, o to zajímavější je ale aktuální krok francouzské metropole, který míří docela jiným směrem. Paříž se totiž stává prvním velkým evropským městem, kde bude zakázáno půjčování elektrických koloběžek. Rozhodnuto o tom bylo během referenda, kdy hned 89 procent účastníků zvedlo ruku proti těmto jednostopým dopravním prostředkům. Společnosti Lime, Dott a Tier přitom již poukázaly na to, že referenda se zúčastnilo jen 100 tisíc lidí, tedy pouhých sedm procent z oprávněných voličů. Nikam si tím ale nepomohly, výsledky jsou platné.
O tom už jste možná slyšeli, fakticky ale omezení vstoupí v platnost od 1. září - v tu chvíli si v Paříži elektrickou koloběžku už nikdo legálně nepůjčí. Zajímavé je, že jde skutečně jen o půjčování, privátně vlastněných strojů stejného typu se omezení zatím netýká, jakkoli jeho příchod může být jen otázkou času. K postupnému utahování opasků nakonec dochází i u nás.
Minulý týden vláda rozhodla, že elektrokoloběžky a segwaye budou spadat mezi motorová vozidla. Tudíž u nich bude zapotřebí povinné ručení. Něco takového nejen zvedne cenu jejich pronájmu, ale povede k alespoň menšímu protřídění klientely - firmy budou totiž daleko více monitorovat své zákazníky, neboť jejich chování se logicky odrazí také na jejich pokladně, stejně jako na jejich pověsti.
Zpět ale do Paříže, kde hlavně turisté budou moci místo koloběžek používat elektrická kola. V čem spočívá principiální rozdíl, netušíme, ale tak to zkrátka je. A zatímco pronajímaných koloběžek z ulic během pár dnů zmizí na 14 tisíc, elektrokol má přibýt ještě víc. „Již nyní provozujeme dvakrát větší flotilu e-kol, než jakou jsme měli v případě e-koloběžek,“ uvedl mluvčí společnosti Lime. A dodal, že v souvislosti s Olympijskými hrami, které se budou konat v příštím roce, má počet elektrických kol ještě narůst. Podobně je tomu také u firem Dott a Tier, přičemž první zmíněná uvedla, že vyřazené koloběžky již poslala do jiných francouzských či belgických měst.


Společnosti Lime, Dott a Tier provozovaly v Paříži flotilu 14 tisíc elektrických koloběžek, s jejich pronájmem však nyní mají utrum. Nahradit je hodlají elektrokoly, kterých bude dvakrát víc. Foto: Lime, tiskové materiály
Zdroj: RTBF
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
před 10 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 11 hodinami
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
dnes
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
dnes
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
dnes
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
