Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 208 GTI: slavné jméno je skutečně zpátky
17.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Naše včerejší spekulace byly přesné. Peugeot v Ženevě skutečně odhalí koncept nového GTI, 208 GTI. Toto je první představení.
Označení GTI jsme si zvykli spojovat hlavně s jistým německým hatchbackem, používat jej ale může i francouzský Peugeot. Ten jím na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století opatřil ostrou verzi modelu 205 a legenda byla na světě. Recept na úspěch byl jistě složitější, stál ale na docela jednoduchých základech: až stotřicetikoňový dvoulitr napěchovaný do kompaktu o hmotnosti pod 900 kg. A s něčím podobným chce Peugeot přijít znovu o dvě dekády později.
Již včera jsme se díky facebookovému profilu Peugeotu dozvěděli o chystaném návratu jistého mýtu a i když podrobnějších informací bylo přesně nula, měli jsme za to, že automobilka hovoří o brzkém představení konceptu 208 GTI. Naši francouzští kolegové navíc naznačovali jeho již dnešní odhalení a to všechno se dnes ukázalo být pravdou - zatím studie budoucího modelu Peugeot 208 GTI je skutečně tady.
Nad podobným krokem váhala automobilka hodně dlouho. Byly tu Peugeoty dvojkové řady s označením S16, RC, v minulé generaci už i GT, na posvátné označení GTI si ale Francouzi nedovolili vztáhnout ruku. Nyní se k tomu odhodlali a můžeme zatím jen hádat, jestli to bude velký úspěch, nebo pořádná blamáž. Minimálně na papíře to zatím nevypadá marně, ale začneme u vzhledu.
V tomto směru je 208 GTI docela decentní záležitostí. K již dobře známému designu výchozí 208 přidává o něco málo agresivněji tvarovaný přední spojler, vytažené boční prahy, zadní spojler s náznakem difuzoru a již spatřenou výraznou koncovkou výfuku a nad třetí dveře opět vcelku jemný střešní spojler. Nechybí samozřejmě ani snížený podvozek a velká 18" kola z lehkých slitin.
To vše vytváří podle nás slušivý celek, který doplňuje pár zajímavých detailů. Všimněte si hlavně označení GTI na sloupcích C, které jako by z oka vypadlo tomu použitému u dvěstěpětky. Máme zato, že ona jinak dosti nepochopitelná stříbrná kudrlinka byla 208 dána do vínku právě proto, aby se 208 GTI mohla odkázat na svého slavného předchůdce. I když na tomto místě byla u 205 používána i jiná označení, tato tři písmena si pamatuje snad každý nadšenec, který kdy ostrou 205 spatřil. A podobných drobných zajímavostí najdete na přiložených fotografiích vícero.
Pohlédneme-li dovnitř vozu, pak opět vcelku rozumnou sadu úprav, z nichž nejvíce křičí použití červené barvy na několika místech palubní a přístrojové desky. K té se přidává upravený volant, hlavice řadící páky a nášlapy pedálů sázející na hliník, sportovní sedadla, části palubní desky a výplně dveří sází spíše na alcantaru. Obrázků interiéru je ale zatím relativně málo, a tak si zevrubnou prohlídku necháme na příště.
Podobně je tomu v případě informací o technice, kde s jistotou víme o použití motoru 1,6 THP naladěného na výkon až 200 koní dosahovaný při 6 000 ot./min a točivý moment nejvýše 275 Nm v 2 000 ot./min. Převodovka je šestistupňová manuální, o přenos výkonu na silnici se pochopitelně starají přední kola. Neznáme bohužel hmotnost, dynamiku, spotřebu nebo to, zda si přední osa vysloužila jiný než otevřený diferenciál, dá se ale očekávat, že parametry vozu budou blízké Citroënu DS3 Racing, který jsme pro vás loni otestovali. Snad jen ona hmotnost by mohla být nižší, neboť základní 208 začíná na „podtunových” číslech.
Celé auto vypadá, jako by se zítra mělo začít vyrábět a nemáme velkých pochyb o tom, že Peugeot s tímto záměrem již dnes pevně počítá. Skutečné koncepty vypadají jinak. Jestli ovšem bude jeho 208 GTI důstojným nástupcem 205 GTI je zatím obtížné odhadovat. V realitě dnešních dnů možná, máme ale zato, že jakési čistotě ostrých kompaktů vzdálených minulých dekád se dnes těžko něco vyrovná.
Chytřejší budeme 6. března, kdy se nové GTI představí na autosalonu v Ženevě. Tam by nám také Peugeot mohl říci více o jeho faktických schopnostech.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012










Koncept nového GTI se v Ženevě představil v poněkud zvláštním světle, doslova
Peugeot 208 GTI se pokusí zopakovat úspěchy svého slavného předchůdce. Jeho šance zvažte sami...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 4 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 5 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 7 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 8 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1