Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Podle Američanů je Bugatti Chiron jedním z nejhorších aut dekády, možná mají pravdu
6.1.2020 | Petr Prokopec
Bývá označováno za jeden z technických vrcholů moderního automobilismu a tuto pozici mu nikdo nebere. Podle Američanů je ale vlastně i kvůli tomu tak zbytečný, že jej nelze vnímat kladně.
Čerstvě za sebou máme konec roku 2019 a s příchodem toho označeného číslovkou 2020 se blíží i závěr celé dekády. Není tedy překvapivé, že se začíná klubat opravdu velké množství anket, jež představují různé žebříčky aut posledních deseti let. Výběr těch nejhorších se nyní objevil také na americkém Jalopnik, přičemž většina vybraných aut evropskému publiku buď mnoho neřekne, nebo s takovou volbou bude bez okolků souhlasit. Nicméně jedno auto z výběru budí nemalou kontroverzi.
Američané za jedno z nejhorších aut uplynulé dekády považují Bugatti Chiron, tedy pomyslnou třešničku na celém automobilovém dortu, naprostý vrchol, který umožní jet rychlostmi dalece přesahujícími kdysi nedostupnou čtyřstovku. Něco takového by se tedy naopak mělo těšit pouze výsostnému postavení na vrcholném piedestalu, jak je tedy možné, že Chiron zůstal na zcela opačném konci?
Podle Jasona Torchinskyho z Jalopniku za to mohou hlavně dva faktory. „Pokud by zde byli lidé, kteří nevěří tomu, že když máte nulové limity na výdaje za vývoj a můžete účtovat za jeden vůz miliony dolarů, dokážete vytvořit naprosto úchvatné auto, pak by Chiron splnil svůj účel. Ale počkejte, tento hloupý cíl splnil už jeho předchůdce, Veyon. Jaký je tedy skutečný smysl Chironu?” ptá se Jason s tím, že Chiron opravdu neposunul měřítka takovým způsobem, jako to svého času udělal Veyron.
Vůči svému předchůdci se víceméně příliš nezměnil, v podstatě došlo spíše k evolučnímu doladění veškerých detailů. Sice to vedlo k ještě vyššímu výkonu, ještě větším rychlostem a co by pro majitele mohlo být podstatnější, ke snížení stratosférických provozních nákladů. Nicméně zrovna tyto okolnosti využije pět či možná deset lidí, zbytek produkce bude trestuhodně nevyužit v klimatizovaných garážích.
„Je to technický triumf stejným způsobem, jakým by byl stroj, který dokáže okamžitě pokrýt corn dog (americký pokrm, obdoba hot dogu - pozn. red.) 24karátovým růžovým zlatem. Technicky působivý, ale v zásadě hloupý a zbytečný způsob, jak křičet do světa, že jste bohatí,” říká dále Jason T.
Jakkoli jeho pohled na věc je kontroverzní, něco na něm skutečně je. Bugatti dotáhlo schopnosti svých aut do takových extrémů a oslovuje takovou klientelu, že je prakticky nikdo nevyužívá. Chiron tak patří spíše mezi nejzbytečnější auta uplynulé dekády, než nejhorší, je ale nutné podotknout, že stejnou optikou je zbytečný skoro jakýkoli moderní hypersport zaměřující se na vrcholnou dynamiku a okořeněný nemalou exkluzivitou i cenou. A vlastně za to nemohou ani ona auta, ani jejich autoři.
Je to dílo kombinace evoluce na jedné straně, která dovolila posunout možnosti tak daleko, stále striktnějších omezení pro provoz aut (myslíme tím hlavně povolenou rychlost) na straně, jež činí tato auta nevyužitelnými. A také automobilového sběratelství, které žene ceny těchto vozů výše hlavně v momentě, kdy se s nimi jezdí co nejméně. Takové Porsche Carrera GT nebyl svého času v principu o nic menší nesmysl, ale nebylo zase tak těžké narazit na člověka, který jej využíval, na okruhu či jinde. Kolikrát jste ale viděli v provozu stejně používat modernějšího, podobně vzácného nástupce jménem 918?
Z Bugatti Chiron a jemu podobných aut se tak staly spíše investiční nástroje v horším případě či demonstrace bohatství svých vlastníků v tom alespoň o trochu lepším - tehdy tyto vozy přinejmenším nestojí jen v garážích. K uspokojení řidičských choutek již dávno neslouží, protože takto sloužit vlastně ani nemohou - museli byste být bohatý blázen s reflexy pilota Formule 1 a nulovou sociální inteligenci, abyste auto jako Bugatti Chiron adekvátně využili v provozu. Skutečně lze tedy takové vozy považovat za zbytečné a tím i svým způsobem špatné, jakkoliv chápeme, proč po nich každý touží.


















Bugatti Chiron sice může jet až 490 km/h, ovšem míst, kde takového tempa můžete dosáhnout, je na této planetě minimum. A lidí, kteří se ho odváží, je ještě méně. A protože měřítka neposouvá tak moc jako předchozí Veyron, skutečně jej můžeme považovat za zbytečný
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Důkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
před 6 hodinamiFrancouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
před 7 hodinamiNová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
před 9 hodinamiVíc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
před 10 hodinamiNová levná Lada se konečně plně odhalila i jako kombík, zavazadelník skýtá hned dvě překvapení
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva