Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojišťovny se s krádežemi aut zneužitím bezklíčového vstupu začaly vypořádávat po svém
6.1.2021 | Petr Prokopec
Vykrást nebo ukrást auto je dnes snazší než kdy dříve a pojišťovnám to pochopitelně leze do peněz. Po letech přehlížení tohoto problému tak jednají.
Na počátku tohoto milénia mohli po bezklíčovém odemykání a startování aut sáhnout pouze zákazníci těch nejprestižnějších značek. Za nemalé peníze přitom dostali nejen komfort, ale také odpovídající zabezpečení. Dnes nicméně nemusíte po kapsách hledat klíčky ani od těch nejmenších či nejlacinějších aut na trhu. Místo toho k nim jednoduše přijdete a elektronický signál vám auto odemkne a nechá jej neprodleně nastartovat. Problémem však je, že stejný servis poskytuje také zlodějům vybaveným primitivní a snadno dostupnou technikou, jak jsme se mnohokrát přesvědčili.
„Tento systém se zdá být velmi snadno zneužitelný zloději,“ potvrzuje zmíněné Henk van Vliet, bezpečnostní expert společnosti Kiwa SCM. Zlodějům stačí, aby si pořídili zařízení prodlužující signál vysílaný klíče a přiblížili se domu, u nějž je vůz zaparkovaný a v němž majitel velmi pravděpodobně pohodí klíče kamsi na polici v předsíni. Jakmile je patřičný signál nalezen, může dojít k prodloužení až o kilometr. Rázem tak opravdu není těžké daný vůz odcizit či alespoň otevřít a vykrást z něj, co se dá.
Němci přitom loni otestovali hned 360 aut a zjistili, že pouze některé modely Jaguaru a Land Roveru, stejně jako zcela nový VW Golf, dokážou zlodějům odolat. Všechny ostatní vozy však představují potenciální riziko. Cílem zlodějů se navíc mohou stát opakovaně. Iwanna de Jonge z Nizozemské asociace pojistitelů totiž dodává, že třeba v případě Audi A3 dochází na odcizení volantů z těchto aut jen v Nizozemsku osmsetkrát (!) do roka, přičemž cena jednoho kousku činí 2 000 Eur (cca 52 tisíc Kč).
Zloději přitom tyto díly zasílají do převážně do Polska, kde se pak jako použité kupují klidně i dealeři z Nizozemska. Existuje tak vlastně teoretická šance, že pokud si pořídíte volant již použitý, můžete se dočkat přesně toho kusu, který vám byl ukraden. Stejně jako je tu ovšem i šance, že vám bude odcizen znovu. A v případě, že vlastníte Toyotu RAV4 či C-HR, pak vám spolu s ním zmizí i zbytek, neboť tyto modely patří v zemi tulipánů mezi nejčastěji kradené.
Škody spojené s krádežemi zneužitím bezklíčového zamykáním každoročně dosahují sumy 100 milionů Eur (skoro 2,7 miliardy Kč), rozhodli se nizozemské pojišťovny, že s tímto problémem musí něco udělat. A tak od 1. ledna letošního vyžadují nový bezpečnostní certifikát, který dokládá, že systém toho či onoho vozu nelze jednoduše zneužít. Jak jsme ale zmínili, obtížně zneužitelných systémů je minimum, ostatní lze leda vypnout. A pokud majitel takový certifikát nepředloží, pojišťovna jednoduše odmítne jeho vůz pojistit proti krádeži, protože riziko je příliš velké.
S certifikátem jsou spojené nové standardy, na které část automobilek začíná přecházet teprve v poslední době. Třeba ten, že klíček pět minut od posledního pohybu přechází do režimu spánku, kdy již žádný signál nevysílá. Něco takového ale pro většinu aut není k dispozici ani dodatečně a krom toho už je jen možné požádat servis, aby vám bezklíčové zamykání trvale deaktivoval. V té chvíli sice přijdete o komfort spojený s „keylessem”, i když za něj zaplatíte, ale aspoň budete mít svůj vůz krytý pojištěním.
Pokud víme, v tuto chvíli jde o iniciativu pojišťoven jen v Nizozemsku, bylo by ale naivní se domnívat, že zůstane u toho. Riziko krádeže spojené s bezklíčovým vstupem a startem je zkrátka příliš vysoké na to, aby pro pojišťovny byly takové vozy rozumně pojistitelné, a tak dříve nebo později čekejme něco takového i jinde. Útěchou může být, že stále více výrobců pracuje na obdobách výše zmíněného zabezpečení, popř. jej už používá - zmiňme Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Škodu, Toyotu nebo Volkswagen. Neradujme se ale předčasně, zločin obvykle najde způsoby, jak zůstat dál o krok napřed.


Bezklíčové odemykání a startování aut se začalo stávat stále větším problémem, nebo zlodějům auta v podstatě servíruje na stříbrném podnose. Nizozemské pojišťovny přišly s neobvyklým řešením, jejich klienti jej ale stěží neocení. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: AD.nl
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
před 8 hodinamiLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 10 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 11 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 22:37 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB