Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojišťovny se s krádežemi aut zneužitím bezklíčového vstupu začaly vypořádávat po svém
6.1.2021 | Petr Prokopec
Vykrást nebo ukrást auto je dnes snazší než kdy dříve a pojišťovnám to pochopitelně leze do peněz. Po letech přehlížení tohoto problému tak jednají.
Na počátku tohoto milénia mohli po bezklíčovém odemykání a startování aut sáhnout pouze zákazníci těch nejprestižnějších značek. Za nemalé peníze přitom dostali nejen komfort, ale také odpovídající zabezpečení. Dnes nicméně nemusíte po kapsách hledat klíčky ani od těch nejmenších či nejlacinějších aut na trhu. Místo toho k nim jednoduše přijdete a elektronický signál vám auto odemkne a nechá jej neprodleně nastartovat. Problémem však je, že stejný servis poskytuje také zlodějům vybaveným primitivní a snadno dostupnou technikou, jak jsme se mnohokrát přesvědčili.
„Tento systém se zdá být velmi snadno zneužitelný zloději,“ potvrzuje zmíněné Henk van Vliet, bezpečnostní expert společnosti Kiwa SCM. Zlodějům stačí, aby si pořídili zařízení prodlužující signál vysílaný klíče a přiblížili se domu, u nějž je vůz zaparkovaný a v němž majitel velmi pravděpodobně pohodí klíče kamsi na polici v předsíni. Jakmile je patřičný signál nalezen, může dojít k prodloužení až o kilometr. Rázem tak opravdu není těžké daný vůz odcizit či alespoň otevřít a vykrást z něj, co se dá.
Němci přitom loni otestovali hned 360 aut a zjistili, že pouze některé modely Jaguaru a Land Roveru, stejně jako zcela nový VW Golf, dokážou zlodějům odolat. Všechny ostatní vozy však představují potenciální riziko. Cílem zlodějů se navíc mohou stát opakovaně. Iwanna de Jonge z Nizozemské asociace pojistitelů totiž dodává, že třeba v případě Audi A3 dochází na odcizení volantů z těchto aut jen v Nizozemsku osmsetkrát (!) do roka, přičemž cena jednoho kousku činí 2 000 Eur (cca 52 tisíc Kč).
Zloději přitom tyto díly zasílají do převážně do Polska, kde se pak jako použité kupují klidně i dealeři z Nizozemska. Existuje tak vlastně teoretická šance, že pokud si pořídíte volant již použitý, můžete se dočkat přesně toho kusu, který vám byl ukraden. Stejně jako je tu ovšem i šance, že vám bude odcizen znovu. A v případě, že vlastníte Toyotu RAV4 či C-HR, pak vám spolu s ním zmizí i zbytek, neboť tyto modely patří v zemi tulipánů mezi nejčastěji kradené.
Škody spojené s krádežemi zneužitím bezklíčového zamykáním každoročně dosahují sumy 100 milionů Eur (skoro 2,7 miliardy Kč), rozhodli se nizozemské pojišťovny, že s tímto problémem musí něco udělat. A tak od 1. ledna letošního vyžadují nový bezpečnostní certifikát, který dokládá, že systém toho či onoho vozu nelze jednoduše zneužít. Jak jsme ale zmínili, obtížně zneužitelných systémů je minimum, ostatní lze leda vypnout. A pokud majitel takový certifikát nepředloží, pojišťovna jednoduše odmítne jeho vůz pojistit proti krádeži, protože riziko je příliš velké.
S certifikátem jsou spojené nové standardy, na které část automobilek začíná přecházet teprve v poslední době. Třeba ten, že klíček pět minut od posledního pohybu přechází do režimu spánku, kdy již žádný signál nevysílá. Něco takového ale pro většinu aut není k dispozici ani dodatečně a krom toho už je jen možné požádat servis, aby vám bezklíčové zamykání trvale deaktivoval. V té chvíli sice přijdete o komfort spojený s „keylessem”, i když za něj zaplatíte, ale aspoň budete mít svůj vůz krytý pojištěním.
Pokud víme, v tuto chvíli jde o iniciativu pojišťoven jen v Nizozemsku, bylo by ale naivní se domnívat, že zůstane u toho. Riziko krádeže spojené s bezklíčovým vstupem a startem je zkrátka příliš vysoké na to, aby pro pojišťovny byly takové vozy rozumně pojistitelné, a tak dříve nebo později čekejme něco takového i jinde. Útěchou může být, že stále více výrobců pracuje na obdobách výše zmíněného zabezpečení, popř. jej už používá - zmiňme Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Škodu, Toyotu nebo Volkswagen. Neradujme se ale předčasně, zločin obvykle najde způsoby, jak zůstat dál o krok napřed.


Bezklíčové odemykání a startování aut se začalo stávat stále větším problémem, nebo zlodějům auta v podstatě servíruje na stříbrném podnose. Nizozemské pojišťovny přišly s neobvyklým řešením, jejich klienti jej ale stěží neocení. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: AD.nl
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
před 11 hodinamiProdeje elektrických aut v USA po letech růstu razantně klesají, některé značky už je prodávají po kusech měsíčně
včeraStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.17. 23:09 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch