Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus Rusů o nejlevnější drsný off-road skončil fiaskem, prodalo se pouhých 13 aut
2.10.2020 | Petr Miler
Říkalo se mu ruský Mercedes G a zdál se být řešením pro někoho, kdo touží po nekompromisním off-roadu, ale nemá na německou techniku. Něčím takovým je ale i Lada Niva a právě vedle ní tento stroj zřejmě nedával smysl skoro nikomu.
Rusové jsou experti na levné stavby čehokoli a nemusí jít nutně jen o výsledky domácího kutilství. Také tamní firmy rády přichází s podobnými řešeními, kolikrát stačí sáhnout do skladů s díly na starší modely, ze kterých se jim obvykle podaří poskládat třeba i nově koncipovaný automobil.
Jedním z takových vozů se loni stal ruský off-road zvaný Apal-21541 Stalker zamýšlený jako nejlevnější nekompromisní off-road. Vůz vznikl v Toljatti pod vlajkou společnosti vyrábějící plasty, proto si autoři vozu nedělali těžkou hlavu s volbou použitých materiálů. Konstruktéři vyrobili panely z plastu odolného proti nárazu, které upevnili na prostorový rám z tenkostěnných trubek.
Autoři - vzhledem k sídle firmy nepřekvapivě - použili techniku Lady Niva, jiného dostupného ruského off-roadu. Nakonec i základními tvary se oba vozy navzdory částečně jiné konstrukci a odlišné karoserii docela podobají. Apal-21541 měří na délku 3 550 milimetrů, na šířku 1 646 milimetrů a do na výšku má 1 751 milimetrů. O jízdu se stará benzínový motor plnící Euro 5 s objemem 1,7 litru a výkon míří na obě hnané nápravy přes pětistupňový manuál, ten je z Nivy převzatý beze změny.
Kouzlo mělo být v kombinací schopnosti a ceny, neboť vůz se dostal do prodeje za 1,23 milionu rublů, tedy asi 360 tisíc Kč. To je na schopné terénní auto nabízející údajně lepší schopnosti než Niva příznivá cena, Apal měl v úmyslu vyrobit v první várce 150 Stalkerů s cílem později navázat dalšími sériemi. Nic takového se ale nestalo a nejspíše už ani nestane.
Ruský magazín Autobroker se s ročním odstupem začal zajímat o to, co se se Stalkerem stalo, neboť po automobilových aktivitách Apalu jako by se slehla zem. A k pozitivním zjištěním nedošel. Firma vyrobila jen 24 vozů, z nichž 13 se podařilo prodat, žádné další už ale nevznikly.
Podle Apalu nebyl problém v poptávce (proč pak ale neprodal ani všech 24 aut?), ale s homologací některých dílů vzhledem k úmyslu prodávat vůz také v Evropě. A když přišly letošní patálie s koronavirem a vyschly dodavatelské řetězce, firma to s autem zabalila úplně.
Zní to jako zajímavý příběh, ale nevěříme mu, alespoň ne zcela. Problém nejspíše byl a je pouze v omezeném zájmu - Lada Niva je charakterově podobná, ještě levnější a též mimořádně schopná, tak proč si pořizovat možná trochu schopnější alternativu od neznámé firmy s nulovým dealerským zázemím? Apal Stalker se tak nejspíše stává jen jednou z mnoha mrtvých větví automobilového vývoje - zbylých 11 kusů je ovšem údajně pořád k mání, a to stále stejných 1 230 000 rublů.














Plastový Apal-21541 Stalker přišel a vlastně stále přijde jako nový v přepočtu na 360 tisíc korun, což na auto tohoto ražení obecně nejsou velké peníze. Přesto jde z prodejního hlediska o fiasko, které ve výrobě a aktivním prodeji nemělo dlouhého trvání. Foto: Apal
Zdroj: Autobroker
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejčtenější články
Nejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
23.4.2025Alespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
23.4.2025Tři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
23.4.2025Nová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
23.4.2025Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
23.4.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.21. 22:08 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.21. 14:21 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.21. 10:21 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito