Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus VW nahradit Passat stylovým Arteonem je takové fiasko, že leckde patří mezi nejhůř prodávaná auta vůbec
17.4.2023 | Petr Miler
Je pozoruhodné, že u Čechů je tohle auto úspěšné, nakonec také v nás vzbuzuje sympatie svým vzhledem i jízdním projevem. Obecně vzato ale prodejně nefunguje a v některých zemích po něm pomalu neštěkne pes.
Pro každého tradičního výrobce čehokoli je produkt dlouhodobě vyhledávaný masami současně darem i prokletím. Na jednu stranu máte štěstí, že nabízíte něco, co oslovilo už miliony lidí několika generací, a už proto vám to zajišťuje slušný odbyt bez jakékoli zvláštní snahy. Na tu druhou vám ale nedovoluje hnout se z místa. A pokud se svět toho či onoho důvodu začne měnit, může se pro vás stát i více přítěží než hnacím motorem. Je to začarovaný kruh, neboť když něco přesto zkusíte změnit, můžete oslovit nové kupce, přijdete ale zase o ony tradicionalisty.
Do podobné situace se dostal kde kdo, zmiňme třeba BMW. To mělo (a stále má) spoustu zákazníků, kteří vyrostli na velmi kvalitních sedanech a kupé této značky se špičkovými atmosférickými šestiválci, zadním pohonem a manuálními převodovkami. Zájemců o taková auta ale jen ubývá a držet se pouze těch, automobilka by se musela smířit s relativně skromnou pozicí na trhu. Současná realita přeje spíše SUV s turby, automaty a pohony všech kol, jenže nad takovými vozy zase přijdete o onu tradiční klientelu.
Podle nás není vůbec složité nabízet jedno i druhé, takové Porsche vám pořád prodá 911 GT3 s motorem 4,0 bez turba, manuálem a zadokolkou, i když jej dávno živí SUV poháněná čímkoli. Zrovna BMW se ale rozhodlo touto cestou nejít a představení každé jeho novinky je nadále provázeno kontroverzí, které se mohlo, podle nás mělo, ale samo nakonec nechtělo vyhnout. VW na to šel svého času chytřeji, ani jeho recept se ale nakonec také neukazuje být úspěšným.
Volkswagen si nespojíte s ničím jako motory 3,2 R6 cinkajícími jako zvonky štěstí u řidičova ucha, má jiné, lidové ikony. Jde hlavně o Golf a Passat, které se sice nikdy nepřežily, zejména druhý jmenovaný ale začal coby sedan a kombík podléhat trendům mířícím výše zmíněným směrem. VW se ale Passatu zbavit nechtěl, netroufne si to nakonec ani dnes - ještě letos dostane stejně střiženého nástupce a potenciální elektrická náhrada se raději bude prodávat vedle něj jako model ID.7, který se má odhalit dokonce během dnešního dne.
Ale dnes je dnes, před léty chtěl v třídě Passatu nabídnout něco jiného a přesto nespálit všechny mosty. Na přelomu předminulé a minulé dekády tak přišel s modelem Passat CC, jakýmsi „trendy tímtéž”. Zpočátku to byl hit, i v USA se prodalo v roce 2011 skoro 30 000 aut, a tak si později vysloužil separátní označení CC. Zájem postupem času slábl, VW ale dál chtěl jít stejnou cestou.
V roce 2017 tak stvořil model Arteon, který jsme překřtili na Superb po návštěvě u německého krejčího. Krom velmi stylového vzhledového pojetí totiž přišel i s karoserií typu liftback, tedy větší praktičností. Němci tehdy doufali, že to bude náhrada Passatu, v podstatě stejné auto, jen stylovější a praktičtější. Však kdo by dál chtěl Passat v momentě, kdy můžete mít za podobné peníze auto se stejnou technikou, ale atraktivnějším vzhledem a lepší použitelností?
Odpověď je ale překvapivě jednoduchá: Všichni. Tedy téměř všichni. Arteon na některých místech boduje, v Evropě si nevede až tak zle a loňských 25 tisíc prodaných vozů není vysloveně tragédie. Tohle se ale stalo dílem pár trhů, kde si Arteon získal velkou oblibu. Je zajímavé, že Česko patří mezi ně, loni prodaných 1 006 aut je vzhledem k velikosti našeho trhu neskutečně vysoké číslo, které téměř vyrovnává Passat (1 090 aut). Nepřekvapí obliba v domácím Německu (loni 12 847 prodaných vozů), ale jinak? I ve spoustě evropských zemí jde o totální fiasko, kde odbyt laškuje s nulou, třeba ve Francii.
Nejzajímavější je ale situace za oceánem, kde se Arteon prodává též a k lepším výsledkům mu měl pomoci facelift spojený s příchodem verze kombi a dokonce i variantou R. Nestalo se. V USA se odbyt za loňský rok propadl až na pouhých 1 178 aut (tedy skoro stejně jako v ČR), což je tak málo, že se tento vůz stal 13. nejhůře prodávaným autem na celém trhu. Považte, že třeba i jiného propadáku v podobě sportovního Jaguaru F-Type se prodalo víc, 1 366 aut.
Není tedy divu, že Arteon skončí bez nástupce. A nestane se tak jen v USA - kvůli 20 tisícům prodaných aut za rok VW takový model v nabídce držet nebude nikde, ke smůle tisícovky Čechů za rok. Sen o nahrazení Passatu stylovějším, moderněji střiženým strojem se zjevně rozplynul a bude to nakonec právě Passat, který bude žít déle. Také jeho odbyt je relativně nízko, pořád se ale bavíme o číslech okolo 70 tisíc vozů prodaných za rok jen v Evropě. O tom si Arteon mohl nechat zdát kdykoli, natož pak nyní.
VW Arteon se hitem a náhradou Passatu nestal, jakkoli v Česku to tak může vypadat. Nezachránily ho ani verze R a kombík Shooting Brake, celý model tak skončí bez nástupce. Foto: Volkswagen
Zdroje: Jalopnik, JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva