Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali!

Málokdo jiný letos schytává takové prodejní a finanční rány jako Porsche a z předchozích vyjádření nejvyššího vedení i čistkám v něm je zjevné, že tohle záměr opravdu nebyl. Tvrdit nyní něco jiného na jakékoli úrovni řízení aktivit německé automobilka je jednoduše směšné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali!

21.8.2025 | Petr Miler

Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali!

/

Foto: Porsche

Málokdo jiný letos schytává takové prodejní a finanční rány jako Porsche a z předchozích vyjádření nejvyššího vedení i čistkám v něm je zjevné, že tohle záměr opravdu nebyl. Tvrdit nyní něco jiného na jakékoli úrovni řízení aktivit německé automobilka je jednoduše směšné.

Existuje jen máloco směšnějšího a trapnějšího, než když se dospělí lidé začnou chovat dětinsky. Děti mají na něco takového nárok, a tak se jen pousmějeme nad tím, když slabší ze dvou kluků v přátelské rvačce na lopatkách říká svému sokovi: „Zase jsem tě přepral!” Anebo když někdo něco zřetelně pokazí a neschopen si přiznat vlastní selhání říká: „Takhle jsem to chtěl, vážně!”

Život nás obvykle naučí, že tohle není přístup, jak vyjít z vlastních nezdarů se vztyčenou hlavou - nikdo nás pak nebere vážně. Dříve nebo později tak poznáme, že cestou k zachování si vlastní důstojnosti je přiznat si porážku či nezdar, pokusit se z ní poučit a příště udělat věci lépe. Člověk tedy musí být životem hodně nepoučený nebo zoufalý, aby tohle dětinské chování praktikoval v práci, podnikání nebo v rodině ve věku, kdy má sám být tím, kdo se jen pousměje nad neschopností těch nejmenších se s prohrami vypořádat jinak. Porsche je ale zjevně zoufalé.

Německá automobilka vzhledem ke své velikosti, předchozí excelenci a příliš rychlému přesunu směrem k autům nepříliš žádané koncepce na tuto krátkozrakou strategii doplácí víc než většina ostatních, a tak se nyní nachází v opravdu hlubokých problémech. Ty lze nejzřetelněji shrnout pár čísly - provozní zisk firmy se za poslední kvartál meziročně propadl o 91 procent a společnost aktuálně doufá v ziskovou marži mezi 5 až 7 procenty za celý rok 2025. Ještě loni to bylo 14. Ještě v roce 2023 to bylo 18 procent. To je takový sešup, že stačí jeden další nečekaný nezdar a z černých čísel jsou červená jako nic.

Automobilka jako taková už to nějak reflektuje. Podle nás příliš málo, příliš pozdě a příliš pomalu, jako by pořád věřila v zázraky, ale přesto byla schopna aspoň říci to, že sázka na elektrická auta byla nesmysl a urychlila návrat spalovacích aut. To ovšem neznamená, že jsou lidé z firmy na všech úrovních schopni vzít do rukou kýbl s popelem, dát si ho nad hlavu a sypat a sypat.

Jedním z takových je zjevně šéf australského zastoupení automobilky Daniel Schmollinger, který v rozhovoru pro Drive ukázal, že cesty jeho života a cesty reality se dalece minuly. Byl to ostatně hlavně on, kdo nesmyslně rozhodl o tom, že v této zemi, kde nebylo nutné zaříznout spalovací Macan coby tamní bestseller, automobilka přejde jen na nabízení zpackaného elektrického nástupce. V EU to (tedy za okolností vyvolaných samotným Porsche) nutné bylo kvůli tomu, že auto není schopno vyhovět pro jednu neemisním normám, ale v Austrálii ne. Přesto se to stalo.

Výsledek? Elektrický Macan letos dostal od ledna do června prodejně nakopáno od spalovacího předchůdce v poměru 895:584, i když se asi rok nedá objednat jako nový a jen se prodává ze zásob. Fiasko novinky je po krátkém, Porsche už dobře známém vzepětí, takové, že firma nabízí na elektrickou verzi přímé slevy. Komentovali jsme to sami, tamní veterán v oboru Paul Gover na to ale na svém LinkedInu trefně reagoval slovy: „Za celou dobu mého působení v automobilovém světě jsem nikdy neviděl slevu na nic nového od australského Porsche. Až dodnes.” A podotkl, že lidé tohle auto prostě nechtějí.

Schmollinger tak dostal ideální šanci se kát a sypat, ale co řekl? Že zase vítězí? Něco v tom duchu to je: „Pokud porovnáte prodeje s předchozím rokem, ano, jsme níž. Ale v podstatě jsme to tak plánovali,” řekl a dodal: „Z tohoto pohledu bych to nenazval neúspěšným. Vedeme si podle našich očekávání, a to je pro nás v pořádku.”

To už je skoro neuvěřitelné, firma jde dolů, ale „je to v pořádku”, protože „si to tak plánovala”. Je to samozřejmě lež, nikdo nic takového nechtěl, neplánoval a rozprodávat nová Porsche se slevami, což veteráni oboru neviděli celý svůj život, je projevem totálního fiaska. Ale hlavně si nepřiznat chybu a nic neměnit, to je cesta. Schmollinger po ní kráčí směle: „Doufejme, že každý, kdo řídí naše elektromobily, uvidí, že technologie je vynikající. Tato jízdní dynamika je přesně to, o co u Porsche jde,” řekl také.

Řídili jsme. Viděli jsme. Vynikající to ale není a Porsche to skoro ani nepřipomíná. Jak dlouho bude trvat, než do automobilek přijde znovu kompetentní vedení a podobné lidi vypráská na hodinu? Základem schopnosti vyřešit nějaký problém je vůbec přiznat si, že určitý problém existuje. S přístupem, který vidíme zde, nemá Porsche šanci vrátit se znovu na výsluní.


Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali! - 1 - Porsche Macan Turbo 2024 EV oficialni 01Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali! - 2 - Porsche Macan Turbo 2024 EV oficialni 02Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali! - 3 - Porsche Macan Turbo 2024 EV oficialni 03
Porsche vítězí! Protože tu prohru od začátku chtělo! Tak to vidíte, je to úspěch... A elektrický Macan je skvělý, jen se neprodává. Jen drobná piha na kráse, no ne? Foto: Porsche

Zdroj: Drive

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše