Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche odhalilo zřejmě nejuniverzálnější sporťák všech dob. Láká, i když je abnormálně pomalý
17.11.2022 | Petr Prokopec
I pokud se vám zajídají crossovery všeho druhu, pro tento byste mohli mít pochopení. Je možné, že půjde o stejný nesmysl jako v ostatních případech, křížit SUV se sporťákem tak, že začnete tím druhým, ale dosud zkusil málokdo. A ve velkém to neudělal nikdo.
Jak se zdá, hned několik koncernových značek míří k novým výšinám, a to doslova. Lamborghini totiž poslední listopadový den odhalí nový model Huracán Sterrato, který se nechal inspirovat tři roky starým konceptem stejného jména. U něj přitom došlo na instalaci zvýšeného podvozku, stejně jako specifického bodykitu. Italská automobilka tak do svého portfolia zařadí již druhý model, se kterým budete moci opustit zpevněný asfalt. Jak pak již potvrdila, Sterrato bude posledním Lamborghini, o jehož pohon se bude starat čistě spalovací agregát.
Ještě než ovšem tato novinka dorazí, máme tu další velký debut. Na světě je totiž nové Porsche 911 Dakar, jenž odkazuje na ikonický závoďák, jenž v roce 1984 opanovalo Rallye Paříž Dakar. Také v tomto případě došlo na zvednutí světlé výšky, a to o 50 milimetrů oproti běžnému Porsche 911. V rámci off-roadového režimu High Level je pak možné zvýšení podvozku ještě o dodatečných 30 mm, načež se novinka dle značky má vznášet stejně vysoko nad zemí jako mnohá běžná SUV, akorát jezdit nesrovnatelně rychleji.
Další z jízdních režimů zvaný Rally je určen na kluzký či nerovný povrch, kde je výkon ve větší míře zasílán na zadní kola. Nechybí ani specificky nastavený systém Rally Launch Control, který umožňuje 20procentní prokluz ko kvůli bleskovému startu na nezpevněném povrchu. Z toho důvodu vůz standardně počítá s terénními pneumatikami Pirelli Scorpion, zákazníci si ale mohou zvolit také běžné letní či zimní obutí Pirelli P Zero.
Veškeré tyto modifikace pochopitelně nemohly přijít bez oběti. Porsche tak u novinky přistoupilo k instalaci omezovače, jenž zasahuje již v 240 km/h. Máme zde tedy vůbec nejpomalejší 911 od počátku 80. let minulého století. Platí to nicméně pouze v rámci nejvyšší rychlosti, po stránce akcelerace se již varianta Dakar nemá zač stydět. Stovku totiž pokoří za 3,4 sekundy, za čímž stojí třílitrový šestiválec naladěný na 480 koní výkonu a 570 Nm točivého momentu.
Relativně přijatelnou se jeví být hmotnost 1 611 kg, a to nikoliv kvůli všem zmíněným úpravám, ale rovněž s ohledem na rozsáhlou standardní výbavu. Do té kromě osmistupňové automatické převodovky spadá nejen pohon všech kol, ale rovněž řiditelná zadní náprava. Přesto Dakar váží jen o 7,3 kila více než Porsche 911 GTS, které je zaměřeno striktně na silnici. Automobilka toho dosáhla mimo jiné instalací karbonové přední kapoty, tenčích skel či závodních skořepin uvnitř.
Němci hodlají vyrobit pouze 2 500 exemplářů, očekávat se tak dá velký zájem, i když mnoho majitelů nejspíše provedení Dakar zvolí jen kvůli jeho sběratelské hodnotě. Skutečný potenciál pak asi využije málokdo, i když zvláště příplatkovou výbavou Porsche k výletům do terénu přímo vybízí. K dispozici je totiž paket Rally Design, jenž dává vzpomenout na legendární barvy Rothmans, jen název tabákové firmy nahradil nápis Roughroads (Drsné cesty).
V nabídce příslušenství nechybí ani stylová střešní rampa, jenž dokáže pobrat až 42 kilogramů, tedy třeba náhradní kola či kanystry s benzinem. Klientela si pak může pořídit i odpovídající hodinky, jenž jsou osazeny nepoškrábatelným sklíčkem. To vám při výletech mezi pouštní duny jistě přijde vhod, nicméně je znovu třeba se ptát, zda k tomu někdo bude svolný. Zvláště když Porsche 911 Dakar stojí více než 911 GT3 RS či Turbo S (250 208 Eur/6 083 000 Kč).




































Porsche 911 Dakar je asi nejvýraznější novinkou značky za posledních několik let. K mání ovšem bude pouze v omezené sérii 2 500 kusů. Zákazníci si přitom mohou připlatit i za paket Rally Design, jenž dává vzpomenout na úspěch značky v nejnáročnějším off-roadovém závodu světa. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025Ovečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
15.4.2025Někdo najel přes 1,7 milionu km s Mercedesem dost moderním na to, aby takový nájezd ukázal. Stačilo mu na to 5 let a 9 měsíců
15.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch