Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche pořád umí jít proti proudu, v roce 2024 rozšířilo nabídku aut s ryzími motory V8 o další model
22.4.2024 | Petr Prokopec
Nové auto pro země EU s osmiválcovým motorem bez byť jen hybridní asistence, to zní v roce 2024 skoro surreálně. Ale je to tak, rok po modernizaci zbytku řady Cayenne přišla řada také na sportovní derivát GTS, který zamířil citelně dál.
Porsche Cayenne dnes můžete zakoupit v devíti variantách. To není zrovna málo, opravdu působivá je však skutečnost, že žádné provedení vlastně neslyšelo o downsizingu. Pohon základní verze i varianty E-Hybrid má na povel třílitrový šestiválec, zatímco Cayenne S a Turbo E-Hybrid jsou osazeny osmiválcem. Tak je tomu i v případě Coupe, které je navíc možné pořídit ve vrcholné formě Turbo E-Hybrid GT Package. Také u ní ovšem přichází ke slovu elektrifikovaný osmiválec, přičemž výkon soustavy vzrostl dokonce na 739 koní.
Taková je tedy nabídka po loňském faceliftu, před ním ovšem automobilka z Zuffenhausenu nabízela ještě o trochu víc. Řeč je o variantě GTS, s jejímž návratem Porsche trochu otálelo. Není to ale až tak moc překvapivé, neboť sportovní derivát je dlouhodobě nabízen vždy jen po určitou dobu. Ostatně v rámci třetí generace se poprvé ukázal až v červnu 2020, zatímco základní SUV a vrcholné Turbo dorazily již v září 2017. Ve srovnání s minulostí tedy značka nemá zpoždění, ale spíše naopak přidala do kroku.
Provedení GTS je vítané už proto, že rozšiřuje nabídku variant osazených osmiválcem. A protože Cayenne S disponuje 475 koňmi, čímž překonává sportovní derivát před faceliftem, bylo všem v Zuffenhausenu jasné, že je třeba pozdvihnout laťku o trochu výše. Čtyřlitrová jednotka tedy prošla laděním, na jehož konci nabízí rovných 500 koní, tedy o čtyřicet víc než před modernizací. Doplňuje i pak přepracovaný osmistupňový automat s režimy Sport a Sport Plus, stejně jako pohon všech kol.
S tímto pohonem zvládá GTS stovku za 4,4 sekundy (o desetinu rychleji než dříve) při své cestě za nejvyšší rychlostí 275 km/h. Automobilka nicméně zapracovala také na lepším chování v zatáčkách - přední náprava je tak osazena ložisky z verze Turbo GT, se kterými přichází více negativního odklonu kol, a tedy lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách. Podvozek klesl o 10 milimetrů níže k zemi, za čímž mimo jiné stojí standardní adaptivní vzduchové měchy se dvěma komorami. Nechybí pak ani 21palcové odlehčené ráfky.
Uvnitř lze pro změnu očekávat látkový materiál Race-Tex, který byl použit na stropě, v dveřních panelech, loketních opěrkách či středech sedadel. Ta mohou být sportovní či komfortní, přičemž v prvním případě jsou elektricky ovládána v osmi směrech, ve druhém pak dokonce ve čtrnácti. Standardní výbava přitom dále počítá s ambientním osvětlením či audio systémem Bose. Dále tu pak máme digitální přístrojový štít a dotykovou obrazovku multimédií či vyhřívaný sportovní volant.
Automobilka klade větší důraz na kupé, u kterého lze standardně počítat s prosklenou střechou a adaptivním zadním spoilerem. Zákazníci jej pak mohou osadit rovněž sportovním výfukovým systémem s centrálními koncovkami, jenž je součástí jednoho ze tří paketů zaměřených na redukci hmotnosti. Ta může poklesnout až o 25 kg - vše záleží na tom, zda se dále rozhodnete také pro karbonový difuzor či zredukované odhlučnění a izolaci kabiny.
Obě verze, tedy výchozí SUV a kupé, je možné objednávat již nyní. Ceny pro český trh sice zatím neznáme, třeba ve Švýcarsku ovšem GTS startuje na 158 tisících franků (cca 4,1 mil. Kč). Dá se nicméně předpokládat, že u nás bude novinka o trochu levnější, aby opravdu vytvořila most mezi Cayennem S a vrcholnou verzí Turbo. První je totiž k mání od 2 857 476 Kč, druhá pak od 4 495 362 Kč.
GTS se po krátké odmlce vrací do nabídky, opět s osmiválcem, jen tentokrát vyladěným na 500 koní. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Nejčtenější články
- Smutné: Tohle starší a levné falešné naftové AMG je dnes víc AMG než skutečné nové AMG
3.4.2024 - Avizované zdražení Tesel byl jen blaf. Prodeje rychle padají, skladové zásoby rostou, ceny půjdou zase dolů
3.4.2024 - Prodeje aut v Rusku meziročně vylétly na víc než dvojnásobek, překonaly i předválečnou úroveň
3.4.2024 - Nejlevnější kombík Škody skončil bez nástupce, v bazarech se o něj strhla mela
3.4.2024 - Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval
3.4.2024
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.03. 19:16 - Zajda
- Politický koutek 05.03. 19:09 - řidičBOB
- Rychlodotazy 05.03. 16:32 - pavproch
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda