Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche začalo do nových aut montovat „falešné čipy“, konec krize je v nedohlednu
4.8.2021 | Petr Prokopec
Existence tohoto problému je už chvíli dobře známá, má ale mnohem širší dopady, než se na první pohled může zdát. Reakce Porsche jen ukazuje, jak velká a momentálně neřešitelná potíž to je.
V posledních měsících se v automobilové branži o koronaviru již prakticky nemluví, místo toho vedoucí manažeři většiny značek probírají stále znovu jiné téma, a to nedostatek polovodičů. Situace totiž nabývá hrůznějších rozměrů než loni, kdy si příchod pandemie vyžádal několikatýdenní uzavření továren a showroomů. A jak se aktuálně ukazuje, imunní už není nikdo. Porsche oznámilo, že svá auta začíná vyrábět s „falešnými čipy“, tedy s méně schopnými a hodnotnými náhradami těch, které vozy měly dostat. A s nimi také dorazí také k majitelům.
Automobilka z Zuffenhausenu dodává, že tímto krokem nedojde k ovlivnění stěžejních funkcí. Nicméně i tak bude nutné počítat s tím, že ne vše bude fungovat tak, jak má. Porsche tedy zákazníkům bude dodávat tak trochu nehotová vozidla, u nichž ony „falešné čipy“ později nahradí skutečnými, schopnějšími. Jaká ovšem bude prodleva a zda dojde na kompenzace, již zuffenhausenští neupřesňují. Bylo by to sice záhodno, ovšem na druhé straně zákazníci možná ještě budou rádi, když dostanou vůz hotový na 99 procent než žádný.
Stejně tak ale ve výsledku bude z dané situace profitovat i Porsche. Je totiž třeba si uvědomit, že nedokončená auta bez čipů se začínají i výrobců hromadit, což sebou nese další náklady - nejen na zaparkování a uskladnění, ale také na převoz z továrny a zase zpátky. Tomu všemu se Porsche vyhne. A evidentně tak udělá jen dobře, neboť dle šéfa Audi Markuse Düsmanna má nedostatek čipů ovlivnit i celý příští rok. Přičemž je otázkou, zda se vše vrátí do běžných kolejí v tom následujícím.
Jak nicméně naznačuje Tom Blackie, šéf společnosti VNC Automotive, dopad stávajícího nedostatku čipů bude ještě dlouhodobější, než výrobci aut naznačují. Dle něj totiž současná situace přiměla i další výrobce, aby začali používat jednodušší čipy, neboť ty složitější se v mezičase staly více než 30krát dražšími. Problémem ovšem je, že pro automobily budoucnosti jsou potřeba právě ony složitější čipy. Ovlivněn tak může být veškerý následný vývoj.
„Obáváme se, že utrpí funkčnost aut, přičemž očekávání jsou vyšší než kdy předtím. Je nicméně možné, že některé systémy budou muset být uzpůsobeny jednodušším komponentům. V budoucnu ovšem nebudou schopné zvládnout obsloužit třeba příští generaci telefonů, protože ta již nebude uzpůsobena starým základům,“ vyjmenovává některé z hrozeb Blackie. Z jeho slov je přitom patrné, že ovlivněna bude funkčnost širšího okruhu věcí, jenž bereme jako samozřejmé.
Blackie mimo to naznačuje, že situaci příliš nepomůže ani budování nových továren, k čemuž přistoupil třeba Bosch. Dle šéfa VNC Automotive sice stěžejních komponentů na trhu přibude, ovšem jejich cena neklesne. Pokud vám tedy nyní připadá, že auta jsou již příliš drahá, pak za pár let asi budete v showroomech lapat po dechu. I to jen dokládá, že budoucí individuální mobilita již nebude pro každého.
Lze pak jen dodat, že VNC Automotive je jednou ze stěžejních firem v branži. Zaměřuje se na konektivitu a automobilové softwary, přičemž její produkty užívá více než 20 milionů aut od 20 automobilek včetně VW Group, Toyoty, Hondy či PSA. Jde tedy o klíčového hráče, který zcela jistě ví, o čem mluví. Pokud tedy toužíte po novém voze, jste v zapeklité situaci - ty stávající mohou být „ošizené“, ty budoucí narostou na ceně.






Nedostatek čipů dopadl už i na Porsche, značka tak začíná vyrábět auta s falešnými náhradami a zákazníkům je posléze vymění. Foto: Porsche
Zdroj: Stuttgarter Zeitung, VNC Automotive
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 11 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 2 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 4 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 5 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 7 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter