Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu
10.7.2022 | Petr Miler
Je to konec jedné éry, která trvala déle než tři dekády, její další pokračování se ale neslučuje s představami těch, kteří diktují podobu současného světa. Je svým způsobem zázrak, že se dožil až letošního roku, tím ale jeho pouť životem končí, teď už definitivně.
Bavorská automobilka je jednou z mála, které výslovně odmítají skončit s motory na benzin a naftu a nemají problém hovořit ani o tom, že chystají novou generaci osmiválců. To je v roce 2022 fascinující, ani to ale neznamená, že by se BMW netýkal už léta trvající tlak na minimalizaci spotřeby paliva resp. emisí CO2. S tím si zejména velké a objemné motory netykají, a tak aspoň některé musí přece jen z kola ven.
Nejnovější obětí se stal motor 6,6 V12 se dvěma turby, který v případě mnichovské značky v posledních letech sloužil už jen pod kapotou BMW M760Li. Právě to mělo ale letos definitivně skončit, byť u nás jsme se s ním museli rozloučit již na konci roku 2020. Firma jej nicméně i v prvním letošním pololetí dále držela v nabídce na Středním Východě, v Asii nebo v USA. Teď už jej ale nekoupíte na žádném z těchto míst.
Nová generace řady 7 už totiž motor V12 nemá a mít ho nebude. A ta současná se přestala vyrábět. Fanfáry na rozloučenou s dvanáctiválci ale nečekejte, automobilka pouze ústy šéfa divize BMW M boss Franka van Meela oznámila v De Nationale Autoshow nizozemského rádia BNR (van Meel je Nizozemec, ale to jste si asi domysleli i bez nás), že s letošním červnem skončila výroba dvanáctiválcových motorů právě pod taktovkou jím řízené divize. A žádný další V12 od BMW už nemáme čekat.
Docela potichu se tak uzavřela jedna éra, která odstartovala skoro přesně před 35 léty, v únoru 1987. Tehdy BMW ukončilo veškeré spekulace a oznámilo, že skutečně chystá model 750i osazený dvanáctiválcem. Pohonná jednotka tehdy z pětilitrového objemu produkovala 300 koní. V případě dosavadního agregátu můžeme mluvit o 6,6litrovém objemu, dvou turbodmychadlech, 610 koních výkonu a 850 Nm točivého momentu. Limuzína osazená dále pohonem všech kol a osmistupňovým automatem s tímto motorem zvládal zrychlit z klidu na stovku již za 3,6 sekundy, zatímco její maximum leželo na obligátních německých 250 km/h, pakliže jste si nepřiplatili za omezovač na 305 km/h.
Sluší se už jen dodat, že byť BMW jako značka s dvanáctiválci končí definitivně, jakožto koncern ještě jeden ve výrobě zachová. Nejde však o jednotku určenou mnichovským vozům, nýbrž těm britským. Jde o 6,75litrovou jednotku, která pohání modely Phantom, Cullinan nebo Ghost.









Dvanáctiválcové motory byly nezřídka spojeny s exkluzivními provedeními BMW řady 7, jako je toto. Teď už je s nimi konec, BMW potvrdilo, že s koncem června vyrobilo poslední nový dvanáctiválec 6,6 a jiným na něj nenaváže. Foto: BMW
Zdroj: De Nationale Autoshow
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 10 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva