Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přelomový verdikt ústavního soudu mění jednání německé dopravní policie, už není svatá
18.12.2020 | Petr Prokopec
V Německu jsou zjevně minulostí časy, kdy vám policista oznámil, že jste jeli rychle a musíte zaplatit pokutu. Nově to musí předložit i nezvratitelné důkazy.
Překročení rychlosti patří mezi nejčastější přestupky řidičů. Není tomu tak pouze u nás, ale rovněž v sousedním Německu, kde na většině dálnic rychlostní limit překročit nelze - žádný tam totiž neplatí. Policie v obou zemích pak ráda používá poněkud spornou metodu, neboť zastavenému řidiči v podstatě pouze oznámí, jakou jel rychlostí. Žádný důkaz automaticky nepředkládá a zejména v Německu se stalo zvykem, že řidič o údajném přestupku nijak nediskutuje. Situace pak zašla až tak daleko, že policie odmítala jakýkoli důkaz překročit a i soudy se tradičně spokojily s čestným slovem policisty, že tu či onu rychlost prostě na měřiči viděl. Jenže časy se evidentně změnily.
Za vším stojí přelomový rozsudek německého ústavního soudu. Ten se postavil na stranu řidiče, který měl jet v roce 2017 mimo město rychlostí překračující povolený limit o 30 km/h. Za to mu následně byla udělena pokuta 160 Eur (cca 4 200 Kč) a měsíční zákaz řízení. S tím se ovšem muž neztotožnil a šel do sporu. Zpočátku u soudu tahal za kratší konec provazu, neboť v jeho neprospěch rozhodl nejprve místní soud v Hersbrucku a verdikt po odvolání potvrdil i zemský soud v Bambergu. Justici opět stačilo čestné prohlášení policisty.
Muž přitom argumentoval tím, že takovou rychlostí nejel a policie nikterak nedokázala, že ano, jen to tvrdí. Policisté jako důkaz předkládali kalibrační certifikát radaru a zápis o naměřené rychlosti. Fotografie či jiný důkaz, který by jednoznačně určil, že rychlost byla naměřena právě bránícímu se řidiči, chyběla. Soudy nižších instancí to přesto nebraly v potaz a uvedly, že měřicí zařízení je standardní policejní pomůckou, jež byla užívána trénovaným personálem dle instrukcí výrobce.
Pro ústavní soud nicméně již takový argument dostačující nebyl, případ proto vrátil zpět do Hersbrucku. Přitom uvedl, že dosavadní rozhodnutí porušovala mužovo právo na spravedlivý proces. Toto postoj soudu uvítal specialista na dopravní právo Uwe Lenhart. Ten uvedl, že „motoristé nyní nemusí akceptovat obvinění z překročení rychlostního limitu, které je založeno na výsledku měření nějaké černé skříňky“. Místo toho nyní jejich právní zástupci mohou žádat konkrétní důkazy jednoznačně určující viníka.
Je to již podruhé, co se německé soudy postavily na stranu řidičů. Velké pozdvižení totiž vzbudil už loňský rozsudek, který se taktéž týkal překročení rychlostního limitu. Další z řidičů jel totiž na třicítce takřka dvojnásobným tempem, za což byl pokutován částkou 100 Eur (2 630 Kč). Platit ji však nakonec nemusel, neboť byl změřen radarem, který sice zobrazil jeho aktuální rychlost, ovšem neprovedl o ni žádný záznam. Teď už nestačí ani ten.
Již v důsledku předchozího verdiktu se začalo ve velkém obměňovat vybavení německé policie, která používá na třicet různých typů radarů. Ne všechny ovšem dokážou ukládat data, další pak nedokážou jasně identifikovat konkrétní změřený automobil. První zmíněné typy už byly definitivně vyřazeny a jak se nyní zdá, podobný osud čeká i další. Jako řidiči to můžeme jedině přivítat - ani němečtí policisté nejsou svatí, třebaže donedávna pro soudy takovými očividně byli, a důvěru v ně vloženou mohou i zneužívat.








Německá policie se sice chlubí novými vozy, dle ústavního soudu ale bude muset také důkladněji konat své povinnosti. V případě měření rychlosti už musí pořizovat jednoznačné záznamy o konkrétním přestupku spáchaném s konkrétním vozidlem. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
před 7 hodinamiFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci srovnali elektrické kombíky Audi A6 Avant a BMW i5 Touring. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 3 hodinamiNový Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
před 4 hodinamiVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví své elektromobily. Tváří se, jako by šlo o okrajovou možnost, chce je ale skoro každý
před 6 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
před 7 hodinamiČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- BMW Divize 05.07. 15:01 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.