Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přitažlivost nových aut klesá už druhý rok v řadě, pro výrobce jde o další obrovské varování
24.7.2023 | Petr Prokopec
Automobilky rády mluví o tom, jak jsou pro ně zákazníci prioritou, jejich chování tomu ale ani v nejmenším neodpovídá. Kupci jsou tak s jejich vozy spokojeni stále méně, není čas se chytit za nos?
Je pozoruhodné, do jaké míry se svět za posledních pár let změnil. Události jako koronavirová pandemie a reakce vlád na ni, bující energetická krize či válka na Ukrajině měly na automobilový průmysl nepochybně vliv, ve výsledku se ale staly hlavně katalyzátorem tak jako tak viditelných projevů následků nuceného přechodu na elektromobilitu. Ceny aut šly tedy opravdu razantně nahoru, zatímco odbyt klesal. Prakticky každý z výrobců si stěžoval, nakonec jim ale nastalá situace zase tak nepříjemná nebyla. Dané okolnosti změnily trh kupujícího v trh prodávajícího, což marže výrobců navzdory zvyšujícím se nákladům poslalo do stratosféry. Mnohé automobilky se tak začaly domnívat, že se v této pozici udrží i za jiných okolností a žně protáhnou do nekonečna, letošek se ale nese ve znamení krutého střízlivění do reality.
Pro stále větší část soukromých zákazníků se nová auta stala nedostupnými. A i když se na ně vzmůžou, stále větší části z nich přestávají vyhovovat. Výrobci totiž skutečně již na první místo staví veškeré možné regule a standardy, nikoli přání svých klientů. Ty pak možná v dealerství „ukecá“ šikovný prodejce, že do budoucna se bez toho či onoho prvku nemůže obejít, realitou je ale pochopitelně pravý opak. A výsledkem je jen o to větší zklamání.
Tohle je dojem, který člověk získá i pouhou empirií, potvrzuje jej ale i nové kolo tradiční studie společnosti J.D. Power jménem APEAL (Automotive Performance, Execution a Layout), která zkoumá přitažlivost nových vozů. A v té spokojenost majitelů s jejich vozy vyústila ve skóre 845 bodů z tisíce. To na první pohled vypadá jako dobrý výsledek, nicméně loni byl tento výsledek o dva body vyšší a předloni dokonce o tři. A přestože to vypadá jako drobný pokles, donedávna byl i takový krajně neobvyklý. Manažer společnosti J.D. Power Frank Hanley tak uvádí, že tento výsledek je pro výrobce obrovským varováním. „Musí lépe pochopit, co lidé od nových aut opravdu chtějí,“ dodává.
Studie je zaměřena na 10 oblastí, pro letošek však došlo ke zlepšení pouze v jediné z nich - o 15 bodů šla nahoru spokojenost se spotřebou. Ve všech ostatních ohledech tu nicméně máme pokles, třeba v rámci designu exteriéru byla spokojenost vyjádřena 888 body místo loňských 894. Největší kritika nicméně míří k multimediálním systémům - ještě v roce 2020 používalo ta vestavěná 70 procent lidí, aktuálně již jde pouze o 56 procent. Navíc povětšinou jen kvůli navigaci, hlasovému ovládání či bezpečnému telefonování.
Právě od multimediálních systémů si přitom výrobci hodně slibují, během několika málo let by jim dle jejich prognóz a přání měly generovat miliardy ročně. Od tohoto cíle se však začínáme stále více vzdalovat. Drtivou většinu lidí totiž nezajímá selfie kamera, možnost zahrát si Angry Birds nebo třeba vizualizace sundávání střechy u kabrioletu. Jsou to všechno nesmysly, které pár procentům lidí imponují, ostatním ale spíš překáží ve snaze dozvědět se to skutečně důležité.
Z nových aut se zkrátka stávají počítače na kolech, což je nakonec i jeden z důvodů, proč ceny aut rostou. Jenže lidé bojující často s dvoucifernou inflací a mnohem vyššími životními náklady dnes jednoduše už ani nemohou utrácet za něco, co doopravdy nepotřebují, i kdyby je k tomu dealer zvládl natlačit. A právě proto je výrobci musí znovu začít poslouchat.
Aktuálně už jen dodáme menší překvapení, na čelo letošního žebříčku se totiž ve Státech vyšplhal Jaguar. Tedy značka, která dříve byla pravidelně kritizovaná, hlavně v souvislosti s oněmi multimédii. Jejích 887 bodů nicméně dorovnává Dodge, zatímco Kia je značkou s největším počtem individuálních ocenění (7). K tomu je navíc třeba přičíst ještě po jedné trofeji, jíž si odváží jak Hyundai, tak i Genesis. Korejci tedy skutečně začínají vládnout americkému trhu, tedy alespoň v tomto ohledu.
V případě jednotlivých modelů nejvyšší počet bodů (914) získalo Porsche 911, automobilka nicméně zabodovala také s elektrickým modelem Taycan. Jde přitom o jediné vozy koncernu VW, které byly pro letošek hodnoceny pozitivně. Takové BMW oproti tomu zabodovalo jak se svou nabídkou, tak i s dceřiným Mini. A Britové jsou na koni i díky úspěchu Range Roveru. Jen radovat se ale nemůže skoro nikdo, místo toho je vážně třeba zpytovat svědomí. Budou něčeho takového automobilky schopny?





Letošní studie APEAL jen potvrzuje, že lidé jsou s novými auty spokojeni stále méně, automobilky stále více ignorují jejich skutečné potřeby. Grafika: J.D. Power
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 6 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před hodinouToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 3 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 4 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 5 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva