Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut napříč Evropou dál výrazně klesají, Škoda může mluvit o štěstí v neštěstí
18.12.2020 | Petr Prokopec
Ačkoli se na jaře mluvilo o tom, že zbytek roku alespoň část nerealizovaných prodejů aut dožene, dnes už si můžeme říci, že se to nestane. Přišel od té doby jediný plusový měsíc a listopad to opravdu nebyl.
Jakkoliv bychom byli rádi, kdybychom o koronaviru již nemuseli napsat jediné slovo, stávající situace nám nedává zrovna na výběr. Navzdory letnímu optimismu pandemie nikam nezmizela, ani nebyla poražena. Proto zde máme druhou vlnu a dle expertů třetí nejspíše bude následovat. Právě ta by navíc měla přinést nejvíce obětí, neboť má naplno propuknout v únoru a březnu, kdy dosud v předchozích letech eskalovaly chřipkové epidemie.
Doufat ale vždy musíme to lepší, a to i v případě aut. Ty byly letos na jaře kvůli plošným uzavírkám tak mizerné, že i kdyby byl rok 2021 velmi špatný, mělo by konečně dojít na pozitivní trend. Ten je letos vzácností - jediným plusovým měsícem bylo září, jinak jsme mohli jen přepočítávat ztráty.
To platí i o listopadu, kdy došlo k dalšímu výraznému meziročnímu poklesu odbytu, tentokrát o 12 procent. Prodáno tak bylo 897 692 nových aut, přičemž pád byl nejvíce patrný na čtyřech největších evropských trzích. Francouzi jsou dole o 27 procent, Španělé o 18,7 procenta, Italové o 8,3 procenta. Jen Němci si pohoršili o relativné přijatelná 3 procenta.
Ostrůvky růstu jsou bezvýznamné, v případě Kypru (+10,9 %), Dánska (+0,3 %), Řecka (+2,4 %) či Rumunska (+1,2) jde maximálně o stovkové záležitosti, stejně jako je tomu v Irsku. Za tamním dvacetiprocentním růstem totiž stojí pouhých 152 extra aut. V případě Norska (+24,9 %) tu pak sice máme několikatisícový posun, skandinávská země ale není součástí Evropské unie.
Ani pohled na celkový letošní vývoj není radostný. 8 911 131 prodaných aut znamená oproti loňsku 25,5procentní neboli více než třímilionový pád. Španělsko jím přitom z největších trhů bylo zasaženo nejvíce, registrace jsou totiž dole o 35,3 procenta. Nicméně ani Itálie (-29 %), Francie (-26,9 %) a Německo (-21 %) nemají mnoho důvodů k optimismu. Zvláště když dolů se zjevně půjde i v prosinci.
Závěr letošního roku tak bude pro automobilky smutný, slavit totiž nebude žádná. V rámci celkového vývoje totiž žádný výrobce do plusu nezamířil, jakkoliv během samotného listopadu se pár jiskřiček naděje našlo. Nahoru šlo totiž Audi (+2,7 %) a nezařazené koncernové značky jako Bentley či Bugatti (+27,6 %), stejně jako DS (+0,8 %), Jeep (+19,9 %) a Toyota (+0,2 %). Nicméně pouze v případě americké automobilky stojí za to otevřít šampaňské, jinak jsme znovu jen u stovkových posunů.
Jakkoliv tu nicméně máme všeobecný pád, některé značky strádají více a jiné méně. To mění rovnováhu sil na trhu, pročež kupříkladu podíl Škody vzrostl po 9,7% pádu na 5,4 % za listopad a 5,7 za celý rok. Škoda tak může může hovořit o štěstí v neštěstí, neboť v Evropě ještě jakž takž funguje. Na celém světě se její listopadový odbyt propadl o 17 %, což bude jistě opět dáno ztrátou pozic v Číně. Takové Hyundai se pak sice v listopadu propadlo na 3,2 procenta, celkově však hlásí nárůst na 3,6 procenta. U Volkswagenu však došlo na pád v obou případech, a to konkrétně na 12 procent a 11,4 procenta.




Pokles prodejů napříč Evropou zapříčiněný koronavirem dále pokračuje, v listopadu byly registrace meziročně dole o 12 procent. Je však pravděpodobné, že již blížící se jaro budeme vnímat docela jinak. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
včera
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejnovější články
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
před 2 hodinami
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
před 4 hodinami
Do Německa vtrhl o statisíce levnější čínský soupeř Karoqu a Kodiaqu. S normálním motorem a nevídanou zárukou chce Škody pobít
před 5 hodinami
Korejci zkouší zachránit kolabující prodeje svých elektromobilů po konci amerických dotací masivními slevami, ani ty nestačí
před 7 hodinami
Číňani nabídnou všechno, toto je jejich nová supersportovní motorka s čtyřválcem točícím přes 11 tisíc ot./min
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.12. 19:20 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 18:28 - Truck Daškam
- IT poradna 12.12. 15:35 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.12. 14:01 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.12. 13:57 - pavproch
- Onboard videa 12.10. 21:11 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
