Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě zůstávají nejhorší za 35 let, dál se daří jedinému typu vozů
2.5.2021 | Petr Miler
Mnozí čekali, že letošní rok přinese kýžené oživení, které po loňském jarním fiasku snad ani nemohlo nepřijít. A ano, prodeje rostou, ovšem jen na úroveň roku 1986.
Co jste dělali v roce 1986? A nestyďte se říci, že nic, protože mnozí z vás tou dobou ani nemuseli existovat, musí vám být nejméně 34 let, aby tomu bylo jinak. Dnes úspěšné automobilky ale z valné většiny existovaly a taková Škoda nabízela pár derivátů stodvacítky. BMW mělo v prodeji řady 3, 5, 6 a 7, VW neprodával o mnoho víc než Golf, Passat a Scirocco a Renault se svými tehdy hlavně číselně označenými modely nedopracoval ani k devatenáctce. To je automobilový dávnověk, přesto tahle nabídka, která je torzem možností nabízených na dnešním trhu, stačila k oslovení stejného množství kupců jako dnes.
To není vtip, bohužel, ale krutá realita, kterou konstatuje analýza letošního evropského trhu s auty, za kterou stojí společnost JATO Dynamics. Ta uvádí, že prodeje aut v letošním roce sice rosou a v březnu se zvýšily meziročně o 67 %. To zní skvěle, ale ony se takto zvýšily z loňských tragických hodnot a když se podíváme na čísla za celý letošní kvartál, řeč je meziročně o 1% růstu. Od předpandemických hodnot jsou pak prodeje vzdáleny tak moc, že stejně nízké číslo za první kvartál svítí naposledy u roku 1986. To je bez přehánění fascinující.
Hlavní analytik JATO Felipe Munoz sice říká, že vlády se snaží stimulovat poptávku na straně elektrických a hybridních aut, přirozený zájem o ně je ale malý, a tak ani jejich rostoucí prodeje zdaleka nestačí vyrovnat prodejní propad vozů s konvenčními pohony. Z hlediska tržního podílu navíc růst prodeje elektromobilů není nijak zvlášť ohromující - místo loňských 10 mají letos v březnu na triku 16 procent, a to je třeba dodat, že výsledky zkreslují dodávky Tesly tradičně koncentrované do posledního měsíce každého čtvrtletí.
Její Model 3 tak vidíme mezi čtyřmi nejprodávanějšími vozy kontinentu s vysokým růstem, ani Tesla se ale nemá moc z čeho radovat. Právě klíčový Model 3 už loni prodejně klesal (86 tisíc prodaných místo 95 tisíc) a na evropském trhu má z delší časové perspektivy podíl jen 7 promile.
Za jediného vítěze aktuálního vývoje tak lze označit SUV, která prodejně nadále vytrvale rostou, i když na rozdíl od elektrických a jinak dobíjecích aut nejsou nijak zvýhodňována, ale naopak penalizována skrze svou přirozeně vyšší spotřebu čehokoli. Jejich tržní podíl v březnu tak vystoupal až na neskutečných 44,8 procenta a i když v absolutních číslech pamatují lepší časy, ještě v roce 2015 měla na trhu podíl jen 21 %, méně než polovinu současného stavu. To je znovu fascinující.
Více vám poví přiložená grafika, obecně vzato ale dobře není. A dokud budou peníze pumpovány hlavně do podpory prodeje aut, po kterých podstatná část zákazníků netouží, která neřeší jejich problémy, pak tomu stěží bude jinak.



Přes meziroční březnový růst prodejů o 67 procent zůstává celkový odbyt nových aut za první kvartál na úrovni roku 1986. Podíl elektrifikovaných aut pak stoupá, ale nijak dramaticky, výsledek Tesly je spíše nárazový. Co je naopak dlouhodobým trendem, je růst obliby SUV. Grafika: JATO Dynamics
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejnovější články
Zákazník otočil hru. Tachometr auta, které prodal dealerovi, chytře stočil na desetinu skutečného nájezdu a kasíroval
před hodinouReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 2 hodinamiV Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
včeraTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
včeraAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva