Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě zůstávají nejhorší za 35 let, dál se daří jedinému typu vozů
2.5.2021 | Petr Miler
Mnozí čekali, že letošní rok přinese kýžené oživení, které po loňském jarním fiasku snad ani nemohlo nepřijít. A ano, prodeje rostou, ovšem jen na úroveň roku 1986.
Co jste dělali v roce 1986? A nestyďte se říci, že nic, protože mnozí z vás tou dobou ani nemuseli existovat, musí vám být nejméně 34 let, aby tomu bylo jinak. Dnes úspěšné automobilky ale z valné většiny existovaly a taková Škoda nabízela pár derivátů stodvacítky. BMW mělo v prodeji řady 3, 5, 6 a 7, VW neprodával o mnoho víc než Golf, Passat a Scirocco a Renault se svými tehdy hlavně číselně označenými modely nedopracoval ani k devatenáctce. To je automobilový dávnověk, přesto tahle nabídka, která je torzem možností nabízených na dnešním trhu, stačila k oslovení stejného množství kupců jako dnes.
To není vtip, bohužel, ale krutá realita, kterou konstatuje analýza letošního evropského trhu s auty, za kterou stojí společnost JATO Dynamics. Ta uvádí, že prodeje aut v letošním roce sice rosou a v březnu se zvýšily meziročně o 67 %. To zní skvěle, ale ony se takto zvýšily z loňských tragických hodnot a když se podíváme na čísla za celý letošní kvartál, řeč je meziročně o 1% růstu. Od předpandemických hodnot jsou pak prodeje vzdáleny tak moc, že stejně nízké číslo za první kvartál svítí naposledy u roku 1986. To je bez přehánění fascinující.
Hlavní analytik JATO Felipe Munoz sice říká, že vlády se snaží stimulovat poptávku na straně elektrických a hybridních aut, přirozený zájem o ně je ale malý, a tak ani jejich rostoucí prodeje zdaleka nestačí vyrovnat prodejní propad vozů s konvenčními pohony. Z hlediska tržního podílu navíc růst prodeje elektromobilů není nijak zvlášť ohromující - místo loňských 10 mají letos v březnu na triku 16 procent, a to je třeba dodat, že výsledky zkreslují dodávky Tesly tradičně koncentrované do posledního měsíce každého čtvrtletí.
Její Model 3 tak vidíme mezi čtyřmi nejprodávanějšími vozy kontinentu s vysokým růstem, ani Tesla se ale nemá moc z čeho radovat. Právě klíčový Model 3 už loni prodejně klesal (86 tisíc prodaných místo 95 tisíc) a na evropském trhu má z delší časové perspektivy podíl jen 7 promile.
Za jediného vítěze aktuálního vývoje tak lze označit SUV, která prodejně nadále vytrvale rostou, i když na rozdíl od elektrických a jinak dobíjecích aut nejsou nijak zvýhodňována, ale naopak penalizována skrze svou přirozeně vyšší spotřebu čehokoli. Jejich tržní podíl v březnu tak vystoupal až na neskutečných 44,8 procenta a i když v absolutních číslech pamatují lepší časy, ještě v roce 2015 měla na trhu podíl jen 21 %, méně než polovinu současného stavu. To je znovu fascinující.
Více vám poví přiložená grafika, obecně vzato ale dobře není. A dokud budou peníze pumpovány hlavně do podpory prodeje aut, po kterých podstatná část zákazníků netouží, která neřeší jejich problémy, pak tomu stěží bude jinak.



Přes meziroční březnový růst prodejů o 67 procent zůstává celkový odbyt nových aut za první kvartál na úrovni roku 1986. Podíl elektrifikovaných aut pak stoupá, ale nijak dramaticky, výsledek Tesly je spíše nárazový. Co je naopak dlouhodobým trendem, je růst obliby SUV. Grafika: JATO Dynamics
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 7 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 8 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 8 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva