Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už se ví, co válka udělala s prodeji aut v Rusku. Škoda trpí skoro nejvíc ze všech, Číňané naopak
5.4.2022 | Petr Miler
Očekávané se stalo skutkem, po faktické obchodní blokádě Ruska nebylo možné počítat s ničím jiným než poklesem. Dopady na různé značky jsou ale nestejné, Škoda je bohužel nepřekvapivě mezi těmi, které nastalou situací trpí nejvíc.
O dopadech konfliktu na Ukrajině na ruský trh s auty se od jeho vypuknutí zmiňujeme pravidelně. Bylo jasné, že nebude prospěšný, ostatně dopady by měl v každém případě už kvůli dalším ránám pro dodavatelsko-odběratelské řetězce. Horší ale byly sekundární dopady - nejprve sankce západu, pak prudký pokles kursu rublu, následně dobrovolná či pod tlakem okolností iniciovaná omezení aktivit většiny zahraničních automobilek v zemi... Všechno to nemohlo přinést nic než pokles prodejů.
Otázkou bylo, jak velký bude a koho se hlavně dotkne a nyní tu máme první konkrétní čísla. Nejde zatím o tradiční výsledky vzniklé na základě reportování jednotlivých automobilek, ale o předběžné informace, která dal tamní Avtostat dohromady na základě dat o úředních registracích. Ta jsou ovšem obvykle dostatečně přesná na to, aby malovala výmluvný obrázek.
Podle nich tedy ruský trh s auty v březinu meziročně klesl o masivních 43 procent. To je opravdu hodně, nedivili bychom se ale, kdyby mnozí čekali ještě víc. Výsledkem je tak 79 tisíc prodaných aut, což pořád není zanedbatelné číslo, navíc veškerý pokles není dán jen specifickou situací Ruska. Takový britský trh klesl o 14 procent kvůli nedostatku aut a tušíme (na jasnější závěry je brzy), že zbytek Evropy na tom bude podobně. Situace navíc měla tendenci se - alespoň z hlediska celkových čísel - v průběhu měsíce stabilizovat. Prvotní cenový šok do značné míry odezněl, kurs rublu k dolaru se vrátil na velmi podobné hodnoty, jaké měl před měsícem a půl. A i když některých aut na trhu hned tak nepřibude, jiná do země proudí dál.
Z tohoto krátkodobého trendu pochopitelně není možné dělat dalekosáhlé závěry, neboť válka neskončila, sankce neskončily, dovoz aut z většiny zemí neprobíhá a lokální výroba je též značně omezená. Jediná auta, která do Ruska dál vesele proudí v prakticky neomezené míře, navíc s ohledem na opětovné posílení rublu za dobré ceny, jsou ta čínská. A tak opravdu není divu, že Číňané své pozice posilují. Haval je jedinou značkou z nejlepší desítky, která rostla (+10 %), nahoru se dere i relativně nový Exeed, luxusní značka Chery (+102 %). Rostl ale i Citroen, Opel a Jeep (+16 až +31 %), to ale v Rusku nejsou moc významné značky a výsledek byl dán spíše nízkou loňskou statistickou základnou.
Všichni ostatní klesali. Absolutně nejúspěšnějšími značkami zůstaly Lada, Kia, Huyndai, Renault a Toyota, které šly ovšem dolů o 39 až 50 %. Nejvíce ale z větších mainstreamových výrobců situaci odskákaly automobilky Škoda, Subaru a Volkswagen s poklesem o 56, 57 a 59 %. Už v průběhu března jsme zmiňovali, že Škoda na situaci velmi doplatí, a protože do Ruska dál nic nedováží, ani tam nic nevyrábí, může čekat jen větší a větší propady. Ve prospěch Číňanů? Velmi pravděpodobně.



Škoda se v Rusku prodejně nepřekvapivě dramaticky propadla, v březnu odepsala 59 % loňských prodejů. A lépe bude jen těžko. Foto: Škoda Auto
Číňané jsou naopak nahoře, z velkých značek dokázal růst jedině Haval, jistě hlavně díky svému Jolionu - nahoře je o 10 %. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 10 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 11 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 11 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva