Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodejní šéf VW říká, že firma EU žádné pokuty platit nebude, ale za jakou cenu?
14.1.2020 | Petr Prokopec
Pokuty za nadlimitní spotřebu paliva resp. emise CO2 jsou dnes alfou a omegou existence zejména evropských výrobců aut. VW říká, že je platit nebude, jenže nebude to zadarmo.
Letošní rok je vůbec prvním, kdy v Evropě začínají platit opravdu přísná pravidla pro maximální průměrnou spotřebu paliva resp. emise CO2 aut v prodeji. Svým způsobem jde o přechodné období, neboť nový limit 95 g CO2/km se týká „jen” 95 procent produkce toho kterého výrobce, relativní klid ale potrvá jen chvíli. Od 1. ledna 2021 bude nový limit tvrdě vymáhán u všech aut v prodeji, přičemž za jeho nedodržení hrozí pokuty, které mohou být za určitých okolností a u některých výrobců doslova likvidační.
Včera zmiňovaná studie přitom naznačuje, že na nové limity není na starém kontinentu připraven prakticky nikdo. Nejblíže jim je Toyota, ovšem i japonskou automobilku má čekat odvod pokuty na bruselské konto, navíc evropské aktivity jsou pro Japonce jen okrajovou záležitostí. Brusel tak má dle odhadů nejvíce obohatit Volkswagen, který by za nedodržení pravidel měl zaplatit neskutečných 113,4 miliard korun, tedy zhruba na jednu třetinu svého zisku. Sama automobilka však naznačuje, že nic takového dělat nebude.
„Limity splníme. Naší misí dokonce je, že se dostaneme pod ně. Nebudeme proto platit žádné pokuty,“ říká prodejní šéf firmy Jürgen Stackmann. „Chceme podpořit veškeré naše elektromobily, tedy e-up!, e-Golf a ID.3,“ uvedl dále. To jsou jistě zajímavá slova, ovšem je třeba číst mezi řádky. Volkswagen se zjevně hodlá vyhnout placení pokut tím, že bude tratit na elektromobilitě. Suma sumárum budou nová pravidla pro firmu drahá a zisk poklesne tak jako tak, jen z toho nebude profitovat bruselská kasa.
Stackmann dodal, že značka hodlá už letos prodat 100 tisíc elektrických aut. Pokud si přitom uvědomíme, že na každém ID.3 prodělává 70 tisíc korun, rázem se tu bavíme o sedmimiliardové ztrátě jen v rámci výroby. Prodělek nejspíše bude ještě vyšší, neboť oněch 70 tisíc zní jako velmi optimistické číslo. Starší e-Golf je navíc dražší na montáž a jeho prodej je už teď třeba podporovat značnými slevami a podobně na tom bude e-up!. Ostatně, Škoda prodělává na každém Citigo iV přes 200 tisíc Kč.
Jakkoliv vysoké ale budou prodělky spojené s elektrickými vozy, stále nepůjde o tak vysokou částku, jakou by Volkswagen zaplatil na pokutách. Otázkou tedy vlastně je, zda oněch 100 tisíc aut skutečně bude stačit k tomu, aby bylo vykompenzováno CO2 aut osazených výkonnějšími spalovacími motory. Na to však budeme mít odpověď nejdříve za rok. A jelikož navíc letos není třeba splnit limit na 100 %, bude stále pouze částečná.
Přesunout se tedy můžeme k Mercedesu, jenž by dle oné studie měl na pokutách odvést Evropské unii 25,2 miliardy korun. To je citelně méně než VW, nicméně zatímco „lidovému vozu“ lze věřit, že nápomocny mu budou elektromobily, třícípá hvězda se na nic takového spolehnout nemůže. O SUV EQC je momentálně mizivý zájem, který stěží vykompenzuje cokoli. Odvod pokuty do bruselské pokladnice je tak v podstatně neodvratný.
I proto již šéf automobilky Ola Källenius naznačil, že ohlášené propouštění nemusí být konečnou. „Momentálně již nestačí vyrábět pouze nádherné vozy. Musí být také udržitelné, a to nikoliv pouze v rámci emisí, ale také v případě výroby.“ To nejspíše znamená, že doba tučných šeků je u třícípé hvězdy minulostí. Místo toho automobilku čeká opravdu razantní utahování opasků, neboť do elektromobility je třeba investovat dále, jinak budou akcionáři bez dividend dlouhodobě.
EU tedy zjevně našla účinný způsob, jak výrobce donutit k produkci bateriových aut, to jsme ostatně tušili. Problémem však je, že výroba není prodej, poptávka po nich je dále velmi malá a bez dotací zcela minimální. Automobilky tak musí předem počítat s prodejem za ceny pod skutečnou hodnotou a utěšovat se tím, že to je levnější než pokuty. To je ovšem činí mnohem zranitelnějšími vůči konkurenci, hrozba propouštění se tím jen stupňuje, což pro změnu povede k ekonomické nejistotě a tedy dalšímu snížení zájmu o nová auta. Komu tím EU chce pomoci, je otázkou, zvláště když všichni dobře víme, že výroba elektřiny pro ona ohleduplnější auta stejně neprobíhá bez emisí CO2, takže reálný efekt celé změny je velmi malý, pokud vůbec nějaký.









Volkswagen říká, že se zvrátí hrozbu pokut ze strany EU za nadlimitní emise CO2, ovšem jen za pomoci ztrát na výrobě elektromobilů
Mercedes se momentálně na něco takového spolehnout nemůže, jeho situace je ještě komplikovanější
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nejnovější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
včeraMitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včeraElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva