Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Průzkum ukázal, jak moc automobilky riskují sázkou na nový způsob prodeje aut, lidé už ho nechtějí
3.4.2023 | Petr Prokopec
Logika za uvažováním automobilek je jednoduchá a má svůj smysl, od začátku ale říkáme, že je velmi krátkozraká a ignoruje představy podstatné části klientely o tom, jak o ni má být postaráno a kolik je ochotna za co platit. Nový britský průzkum ukázal přesně to.
Během posledních let daly mnohé automobilky opakovaně najevo svou nespokojenost s tradičním modelem prodeje nových aut. Rostoucí politické tlaky na automobilový průmysl znamenají pro výrobce stále vyšší náklady, které se firmy snaží vykompenzovat, jak to jen jde. Jedním z prvních na ráně jsou tak dealeři, ze kterých by výrobci rádi udělali jen prostředníky, kteří budou mít na starosti pouze předání vozu za pevně stanovenou odměnu. Jeho samotný prodej ovšem obstarají přímo automobilky dominantně přes internet, čímž roli dosavadních prodejců umenší a zvýší tím své marže.
Příchod koronaviru automobilkám v tomto ohledu nahrál do karet a jejich choutky vydat se tímto směrem jen posílil - najednou se ukázalo, že prodávat i bez osobního kontaktu jde také lidem, kteří to dříve odmítali. Zavedené značky tak najednou ještě jasněji viděly peníze, které dříve ulpívaly za nehty jejich vlastním dealerům, a rozhodly se po nich skočit ještě intenzivněji.
Už dříve jsme ale konstatovali, že co projde za specifických okolností, bude za těch normálních pro mnohé nepřijatelné a budou nadále vyžadovat prodej s veškerou osobní péčí. Zavedeným značkám ale jako by něco takového nedocházelo. Místo toho nadále tlačí na odříznutí dealerů hlava nehlava, přičemž u toho zmiňují hlavně výhody pro zákazníka. Takové ale neexistují - koupit si auto na dálku nikdy nikdo nikomu nezakazoval, stejně tak jako nikdo kupující nenutil hádat se s prodejci o snížení relativně flexibilní ceníkové ceny. Chcete-li dnes koupit nové auto za ceníkovou sumu na dálku, není to žádný problém, při osobním jednání s prodejcem dostanete leda více péče za méně peněz. V čem tedy bude pro klienta výhodné, když bude moci udělat jen to první?
Žádná není, navíc dnes lidé kvůli všeobecné drahotě hledí na každou korunu více než kdy dříve. Představa, že lidí zamíří na internet, kde bez mrknutí oka akceptují někdy trochu šílené částky, je tedy neskutečně naivní. Potvrzuje to i průzkum, který provedl britský magazín What Car?. Ten ve svém posledním průzkumu mezi zákazníky zjistil, že zatímco v červnu 2022 se ke koupi vozu online stavělo kladně 9,7 procenta dotázaných - což beztak nebylo mnoho -, aktuálně se jedná už jen o 4,2 procenta.
Máme tu tedy pokles o více než polovinu na skoro zanedbatelnou část klientely, který do plánů automobilek nutně zapichuje pořádné vidle. Zvláště když jej doprovází i další čísla, ze kterých výrobci jásat nebudou. Loni totiž alespoň myšlenku nákupu vozu z pohodlí domova kladně hodnotilo 49,9 procenta respondentů. Aktuálně však již jde jen o 41,1 procenta. Co naopak vzrostlo, to je počet lidí, kteří se domnívají, že u dealera dostanou lepší cenu než na internetu, a to z 29,5 na 33,4 procenta. Pouze 22,5 procenta, což je stejné číslo jako loni, pak věří, že online se jim povede lépe.
Pokud tedy automobilky skutečně hodlají dealery postavit mimo hru, pak je nejspíše čeká velmi kruté prozření při pohledu na klesající prodeje, pakliže konkurence zůstane u klasiky. Někteří se ale prostě musí spálit, aby zjistili, že strkat ruce do ohně není dobrý nápad. I když jim předtím mnozí říkali právě to...



Třícípá hvězda tlačí na konec dealerů asi úplně nejvíc. Přiznává přitom, že kvůli tomu nejspíše přijde o pár zákazníků. Realita ale zjevně může být mnohem horší. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
Nejčtenější články
Šéf Mercedesu-AMG v posledním rozhovoru před propuštěním prokázal, že své pozici absolutně neměl co dělat
29.9.2025
Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
30.9.2025
Jezdec Formule 1 se upsal tuningovému ďáblu, „za trest” teď musí jezdit s jedním z jeho aut
30.9.2025
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
30.9.2025
Ford dokoná své sebezničení, i kdyby cokoli, bez fanfár utnul výrobu auta, na které se do poslední chvíle stály fronty
30.9.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
