Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Průzkum ukázal, jak moc automobilky riskují sázkou na nový způsob prodeje aut, lidé už ho nechtějí
3.4.2023 | Petr Prokopec
Logika za uvažováním automobilek je jednoduchá a má svůj smysl, od začátku ale říkáme, že je velmi krátkozraká a ignoruje představy podstatné části klientely o tom, jak o ni má být postaráno a kolik je ochotna za co platit. Nový britský průzkum ukázal přesně to.
Během posledních let daly mnohé automobilky opakovaně najevo svou nespokojenost s tradičním modelem prodeje nových aut. Rostoucí politické tlaky na automobilový průmysl znamenají pro výrobce stále vyšší náklady, které se firmy snaží vykompenzovat, jak to jen jde. Jedním z prvních na ráně jsou tak dealeři, ze kterých by výrobci rádi udělali jen prostředníky, kteří budou mít na starosti pouze předání vozu za pevně stanovenou odměnu. Jeho samotný prodej ovšem obstarají přímo automobilky dominantně přes internet, čímž roli dosavadních prodejců umenší a zvýší tím své marže.
Příchod koronaviru automobilkám v tomto ohledu nahrál do karet a jejich choutky vydat se tímto směrem jen posílil - najednou se ukázalo, že prodávat i bez osobního kontaktu jde také lidem, kteří to dříve odmítali. Zavedené značky tak najednou ještě jasněji viděly peníze, které dříve ulpívaly za nehty jejich vlastním dealerům, a rozhodly se po nich skočit ještě intenzivněji.
Už dříve jsme ale konstatovali, že co projde za specifických okolností, bude za těch normálních pro mnohé nepřijatelné a budou nadále vyžadovat prodej s veškerou osobní péčí. Zavedeným značkám ale jako by něco takového nedocházelo. Místo toho nadále tlačí na odříznutí dealerů hlava nehlava, přičemž u toho zmiňují hlavně výhody pro zákazníka. Takové ale neexistují - koupit si auto na dálku nikdy nikdo nikomu nezakazoval, stejně tak jako nikdo kupující nenutil hádat se s prodejci o snížení relativně flexibilní ceníkové ceny. Chcete-li dnes koupit nové auto za ceníkovou sumu na dálku, není to žádný problém, při osobním jednání s prodejcem dostanete leda více péče za méně peněz. V čem tedy bude pro klienta výhodné, když bude moci udělat jen to první?
Žádná není, navíc dnes lidé kvůli všeobecné drahotě hledí na každou korunu více než kdy dříve. Představa, že lidí zamíří na internet, kde bez mrknutí oka akceptují někdy trochu šílené částky, je tedy neskutečně naivní. Potvrzuje to i průzkum, který provedl britský magazín What Car?. Ten ve svém posledním průzkumu mezi zákazníky zjistil, že zatímco v červnu 2022 se ke koupi vozu online stavělo kladně 9,7 procenta dotázaných - což beztak nebylo mnoho -, aktuálně se jedná už jen o 4,2 procenta.
Máme tu tedy pokles o více než polovinu na skoro zanedbatelnou část klientely, který do plánů automobilek nutně zapichuje pořádné vidle. Zvláště když jej doprovází i další čísla, ze kterých výrobci jásat nebudou. Loni totiž alespoň myšlenku nákupu vozu z pohodlí domova kladně hodnotilo 49,9 procenta respondentů. Aktuálně však již jde jen o 41,1 procenta. Co naopak vzrostlo, to je počet lidí, kteří se domnívají, že u dealera dostanou lepší cenu než na internetu, a to z 29,5 na 33,4 procenta. Pouze 22,5 procenta, což je stejné číslo jako loni, pak věří, že online se jim povede lépe.
Pokud tedy automobilky skutečně hodlají dealery postavit mimo hru, pak je nejspíše čeká velmi kruté prozření při pohledu na klesající prodeje, pakliže konkurence zůstane u klasiky. Někteří se ale prostě musí spálit, aby zjistili, že strkat ruce do ohně není dobrý nápad. I když jim předtím mnozí říkali právě to...



Třícípá hvězda tlačí na konec dealerů asi úplně nejvíc. Přiznává přitom, že kvůli tomu nejspíše přijde o pár zákazníků. Realita ale zjevně může být mnohem horší. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
před 11 hodinamiHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aron Canet míří do týmu Marc VDS včera 18:48
- V pátek #93 před Acostou a Bagnaiou, 16. Martin včera 16:20
- Salač postoupil přímo do Q2 - jako pátý!, vede Gonzalez včera 16:13
- Dvě tovární Ducati udávají tón včera 11:49
- V Rakousku na úvod nejrychlejším Salač včera 10:35
Nejčtenější články
Ford Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
18.7.2025Majitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
18.7.2025Land Roveru se přestává dařit. V těžkostech se zbavuje 500 lidí, prý jde o „dobrovolné propouštění”
18.7.2025Čekání na zázrak: V evropských přístavech se kupí tisíce aut, která nikdo nechce, exporty se propadají o desítky procent
18.7.2025Honda Civic Type-R se po letošním odepsání může vrátit s „šokujícím” řešení pohonu. Je to jako „u blbejch”
18.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva