Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka otevřeně vyzývá vládu, aby lidi přestala tlačit do elektrických aut
13.10.2020 | Petr Miler
„Přístup, který spoléhá jen na drahá elektrická auta, může z řízení udělat privilegium, které si mohou dovolit jen bohatí, zatímco ty, kteří to nejvíce potřebují, cenou zcela vytlačí z trhu osobní mobility,” varuje Honda.
Třebaže každý rozumný člověk musí vidět, jak nereálná je představa, že všichni budou moci naskákat do elektrických aut s jejich současnými limity a úspěšně je používat pro plnění svých každodenních potřeb, málokdo si představám na právě takové rozšíření elektroaut dovolí odporovat. Důvody, proč lidé z vedení automobilek raději drží ústa a krok, jsou různé. Někteří si myslí, že budoucí prosperitě jejich firem takový stav vyhovuje, jiní se zkrátka bojí vystoupit proti vládním či obdobným nařízením z obav o svůj post. U Hondy se ale něco takového nenosí.
Sám nejvyšší šéf firmy říká, že rozmachu elektromobilů nevěří, a tak není divu, že jej další lidé z firmy následují. Nejnověji se ti z evropského zastoupení značky v čele s Ianem Howellsem, viceprezidentem firmy, rozhodli veřejně vyzvat skrze stránky magazínu Conservative Home britskou vládu, aby omezila svůj tlak na rozšíření elektromobilů a připustila významnou roli, kterou hrají další druhy pohonu. Právě Britové totiž už nějaký ten patek vyhrožují tím, že zakážou prodej jiných než elektrických aut tu v roce 2040, tu dokonce 2030. Jakýkoli takový krok by ale poškodil Británii i Brity, naznačuje japonská automobilka.
Honda volá po pestřejším přístupu k věci, v němž bude široké spektrum technologií ke snížení emisí CO2 použito rychle a efektivně způsobem, který zajistí, že osobní mobilita zůstane dostupná všem. „Toto je životně důležité k tomu, aby vládla dostala svou agendu na vyšší úroveň a zachovala elementární principy osobní volby,” konstatuje doslova Honda.
Japonská automobilka připouští, že elektrická auta budou hrát významnou roli, ale „nepředstavují stříbrnou kulku”. „Výzvy spojené s dostupností, infrastrukturou a limity technologií znamenají, že vláda se nemže spolehnout na elektrická auta, aby jimi zcela nahradila vozy se spalovacími motory. Pokud tedy zároveň nemá v úmyslu omezit možnosti zákazníků,” říká Honda.
„Přístup, který spoléhá jen na drahá elektrická auta může z řízení udělat privilegium, které si mohou dovolit jen bohatí, zatímco ty, kteří to nejvíce potřebují, cenou zcela vytlačí z trhu osobní mobility,” dodává. Firma s odvoláním na studii Advanced Propulsion Centre uvádí, že cenová rovnost mezi srovnatelnými auty se spalovacími motory a elektromotory nebude dosažena ani v roce 2035 a u SUV a větších aut to bude trvat ještě podstatně déle. Uvádí též, že na světě „není dost vzácných kovů pro plný posun k elektrickým autům” a naráží o na limity Li-ion akumulátorů jako jediného řešení dostupného pro dnešní dobu i jakkoli blízkou budoucnost.
Podle Hondy musí dostat prostor i hybridy a auta se spalovacími motory, která mohou pracovat s karbonově neutrálními umělými palivy, aby bylo dosaženo kýžených cílů za přijatelných následků na cenu nových aut a tedy i jejich dostupnost pro všechny.
Japonci tak vlastně neříkají nic, co bychom nevěděli a v zásadě jen shrnutí známá fakta. Ta ale politikům a úředním obvykle unikají. Elektromobily prostě nejsou dobré řešení pro všechny, ne dnes a ne v jakkoli dohledné době. Přesto na něm autority trvají a je osvěžující vidět, že se jim to nějaká významná automobilka alespoň pokouší vysvětlit.



Honda vyrábí elektrický model s prostým jménem e, a tak ani ona elektromobily neignoruje. Zároveň ale důrazně říká, že jako jediné řešení pro všechny prostě nemohou fungovat. Foto: Honda
Zdroj: Conservative Home
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 9 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 11 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva