Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka prý zkrachovala kvůli koronaviru, po pandemii se ale chce vrátit
26.3.2020 | Petr Prokopec
Alespoň takto věci prezentuje sama firma ústy svého šéfa Victora Mullera. Nejslavnější nizozemskou značku a svého času majitele Saabu, automobilku Spyker, prý přivedlo ke krachu zastavení čínských investic.
Pokud jste již zapomněli na existenci značky Spyker, rozhodně vám to nemáme za zlé. Její novodobá historie totiž není zrovna nejdelší. Nizozemská automobilka byla znovu založena v roce 1999, ovšem již o patnáct let později se ocitla na hranici bankrotu. Posléze se jí sice povedlo odrazit ode dna, ovšem i nadále patřila spíše mezi firmy pohybující se na hraně přežití. To se nyní jen potvrdilo, neboť zakladatel značky Victor Muller musel oznámit bankrot.
Sice se nejedná o celou firmu, nýbrž „pouze“ o její divizi Spyker Services, nicméně i tak je situace vážná. Nucený správce společnosti Willem Jan van Andel totiž naznačil, že obrat k lepšímu je víceméně nemožný. Vše se tak vyvíjí jediným možným směrem, jakkoliv Muller stále ještě nehází flintu do žita - podle něj divize zkrachovala v důsledku koronaviru a návrat zpět je možný.
Dle šéfa Spykeru epidemie pozastavila investice z Číny, které měly divizi umožnit přežít, stejně jako se díky nim měla vzchopit celá automobilka. Tomu samozřejmě lze věřit, nicméně na straně druhé je třeba dodat výpověď jednoho z věřitelů. Dle něj daňové úřady o bankrotu věděly již v prosinci. Oficiálně byl však oznámen až nyní, tedy době, kdy lze na řádění koronaviru shodit naprosto vše, třebaže v Číně vše odstartovalo již loni.
Momentálně je tedy záhadou, jak se situace může vyvinout. Muller nicméně uvádí, že mateřská společnost se sídlem ve Velké Británii zůstává aktivní. To je sice hezké, ovšem ani tato skutečnost nemusí vydržet na dlouho. Je totiž zjevné, že koronavirus uvrhne celý svět do hospodářské recese, ne-li deprese, kdy problémy budou mít i etablované značky, mezi něž se Spyker zdaleka neřadí.
Pomalu se nám tak definitivně uzavírá jedna pohádka, která však nemá šťastný konec. Spyker byl totiž po svém vstupu na burzu v roce 2004 neskutečně na koni, díky čemuž malá nizozemská firmička nejprve převzala tým Midland F1, aby vzápětí pohltila i Saab. Obojí však byla větší sousta, než dokázala rozžvýkat. V roce 2011 tak začal pád do propasti, který sice ještě neskončil, nicméně který se možná nedá zvrátit.









Takto vypadala původní továrna Spykeru v roce 2016. Od té doby se věci změnily pouze k horšímu
Zdroj: Financieel Dagblad
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
včera
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
včera
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
včera
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
včera
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
