Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První velká automobilka s motory na benzin a naftu opravdu nekončí, má pro ně i novou platformu
29.3.2021 | Petr Prokopec
Kdejaká velká značka se dnes hrdě vrhá do ryze elektrické budoucnosti, moudré je ale nesázet vše na jednu kartu v momentě, kdy představy regulátorů a zákazníků jsou diametrálně odlišné. BMW je si toho zjevně vědomo.
V celé Evropě bylo loni prodáno zhruba 12 milionů nových aut. Ve srovnání s předchozím obdobím jde pochopitelně o nemalý propad, za kterým stojí koronavirus a vše, co s ním souvisí. Pro nás je ovšem podstatné, že starý kontinent se na globálních registracích podílí jen zhruba z jedné šestiny. Sám o sobě je přitom menší než Čína a Spojené státy, které ve světě zaujímají pozici jedničky a dvojky. A i mimo tato klíčová odbytiště se prodají desítky milionů aut za rok. Právě z toho důvodu příliš nevěříme mnoha světovým automobilkám, když tvrdí, že jejich budoucí portfolio bude ryze elektrické.
Jistě i v Číně nebo ve Státech dochází na přitahování emisních kohoutků, ale posun je velmi pomalý a přesvědčit třeba Američany ke koupi takových aut je složitější, než je tomu u Evropanů. Potom jsou tu trhy jako Rusko, spousta afrických zemí či polovina Jižní Ameriky, kde se též prodává spousta aut - a ještě víc se jich prodávat bude -, kde elektromobilita nebude hrát žádnou podstatnou roli ještě dekády, pokud vůbec.
Právě kvůli těmto skutečnostem jsme nedávno více než ocenili upřímnost BMW. Mnichovská automobilka totiž nesklouzává k lacinému populismu, aby slibovala úplný konec prodeje spalovacích motorů či konec jejich vývoje, nýbrž předestřela veřejnosti holou realitu, se kterou lze počítat mnohem více než s absolutní elektrifikací. Značka totiž předpokládá, že ještě v roce 2030 budou spalovací agregáty tvořit zhruba polovinu jejích celosvětových prodejů. Jejich vývoj proto logicky nehází do koše, ale naopak s ním nadále počítá.
Nyní mnichovští svá slova podepřeli novými informacemi, které jen dosvědčují výše zmíněné. Ty se týkají chystané nové modulární platformy Neue Klasse (v překladu Nová třída - pozn. red.), jenž má nahradit dosavadní předokolkovou architekturu UKL i zadokolkovou CLAR. Vůbec poprvé se přitom objeví v roce 2025, a co je nejpodstatnější, není určena jen pro elektromobily. Místo toho je připravena na to, že bude pracovat i s benzinovými a dieselovými motory.
Bližší podrobnosti momentálně chybí, na druhou stranu však v tuto chvíli nejsou až tak potřeba. Důležité je především to, že BMW se spalovacími motory skutečně nekončí, byť se dá předpokládat, že na konci příští dekády bude velké množství z nich alespoň částečně elektrifikované. Vše pochopitelně bude záviset na tom kterém trhu, neboť značná část světa velmi pravděpodobně na ryzí elektromobily nepřepřáhne nikdy.
Lze tak už jen dodat, že s ohledem na dobu příchodu platforma Neue Klasse pochopitelně nepodepírá elektrické modely iX a i4, jenž byly odhaleny nedávno. Naopak počítá se zcela novou generací elektromotorů a baterií, které ve srovnání s touto dvojící nabídnou vyšší výkon i dojezd.


BMW chystá novou platformu, která od roku 2025 nahradí UKL užívané pro firemní předokolky, i CLAR (na snímcích) zasvěcený zadokolkám. Pozoruhodné přitom je, že architektura je navržena tak, aby umožnila instalaci elektrického i spalovacího ústrojí. Foto: BMW
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Porsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
před 2 hodinamiRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 4 hodinamiVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před 5 hodinamiNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
před 7 hodinamiMercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis