Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rána za ranou: Škoda o 39 % padá i na svém novém největším trhu, už nemá kde brát
5.9.2021 | Petr Miler
Zapomeňte na Čínu, tam už Škoda neprodává skoro nic. Role jejího největšího světového odbytiště se letos ujalo Německo, také tam ale nyní strádá jako málokdo.
Jsme docela zvědavi, zda se Škoda někdy pochlubí svými celosvětovými výsledky za třetí letošní kvartál. A pokud ano, s jakým obdobím v minulosti budou srovnatelné. Dle údajů, které zatím máme k dispozici z jejích hlavních odbytišť, totiž zjevně prožívá jedno ze svých nejkomplikovanějších období za posledních nejméně 10 let.
Už vícekrát jsme zmiňovali její totální propad v Číně, kde letos - pokud se nestane nic mimořádného - prodá o stovky tisíc aut méně než v minulých letech a měsíční ztráty na prodejích jdou ve srovnání s roky 2019 a 2018 do desetitisíců. Tehdy to byl její největší trh na světě, letos tam prodává méně aut než v ČR. Dlouhodobě naopak rostla v Rusku, i tam se ale nyní rekordně propadá. A páteční statistiky Svazu dovozců aut ukázaly, že táhne dolů také celý český trh.
Opřít se tak už nemá moc o co, novým největším trhem světa se pro ní stalo Německo. Tamní Federální úřad pro automobilovou dopravu (KBA) ale koncem týdne též zveřejnil alespoň základní informace o letošních srpnových prodejích a pro Škodu jsou opět velmi, velmi hořké.
Německý trh jako takový nemůže moc jásat, 23% meziroční pokles je razantní a nahoru zamířilo jen pár značek. Naprostá většina klesala, obvykle šlo ale propady okolo 20 %, výjimku tvoří ze značek prodávajících alespoň 5 tisíc aut za měsíc jen tři černé ovce, které jdou s minusem za hranici 35 % - Mercedes (-50 %), Ford (-45,8 %) a Škoda (-38,7 %). To je další ohromný sešup, který navíc nedává u škodovky moc smysl. V Německu padají spíše značky, které nenabízí elektrická a plug-in hybridní auta, neboť s těmi jsou spojeny extrémní dotace a další výhody ženoucí odbyt naopak výš. Škoda ale má svůj Enyaq a hned několik dobíjecích hybridů, přesto takto padá.
Samozřejmě, je to jen jeden měsíc a žijeme v době nedostatku komponentů, přesto nelze vše hodit na obecný nezájem či tuto těžkost. Konkurenční automobilky jako Opel nebo Hyundai si vedou lépe a Škodu po dlouhé době překonaly - Hyundai jen za srpen, Opel dokonce celoročně. A i mateřský VW si se 17% poklesem vedl lépe než celý trh. Nad přesnými důvody je třeba dumat, výsledek je ale jasný - Škoda v posledních měsících prodává tak málo aut, jako už dlouho ne.
Komplexní pohled na německé prodeje v letošním srpnu i za celý letošní rok následuje, za nás dodáme už jen jednu zelenou perlu - průměrné emise CO2 u aut prodaných v Německu za srpen činily 114,6 g/km, tedy skoro 20 gramů (optikou EU ekvivalent 1 862 euro, tedy více jak 47 tisíc korun na pokutách za každý prodaný vůz) nad limit. To za situace, kdy je v Německu registrováno rekordních 14,9 % čistě elektrických aut s fiktivními 0 gramy na 100 km (elektřina se bezemisně skutečně nevyrábí) a podobně rekordních 12,7 % dobíjecích hybridů s podobně či ještě více fiktivní hodnotou obvykle pod 50 g CO2/km. Oněch 95 gramů je vskutku realistický cíl, to se musí Bruselu nechat...
Prodeje nových aut v Německu za srpen jsou celkem tristní, za celý rok se ale drží v plusu. Škoda padla v obou případech do minusu, za srpen o masivních 38,7 %. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: KBA
Škodovce v Německu nepomáhá dostatečně vysoko ani masivně dotovaný Kodiaq, ani další subvencované vozy. Foto: Škod Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
Nejnovější články
- Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před 2 hodinami - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
před 3 hodinami - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
před 5 hodinami - Stellantis si už naplno otevřel zadní vrátka, ke spalovacím autům se může vrátit kdykoli
před 6 hodinami - Další automobilka zrušila plán prodávat od roku 2030 jen elektromobily, bylo to prý jen „prohlášení o misi”
před 7 hodinami