Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault definitivně přebírá kontrolu nad Ladou, má 67 procent AvtoVAZu
30.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Konsorcium Renault-Nissan získává kontrolu nad ruským výrobcem AvtoVAZ, vlastní už přes dvě třetiny jeho akcií. Vidět to bude zřejmě i na jeho modelech.
Ruský výrobce AvtoVaz, který zásobuje zákazníky nejrůznějšími modely Lady, v poslední době expanduje. Vezměme v potaz třeba 4x4 Urban, oplastovanou verzi Kaliny obohacené o skautskou výbavu Cross či podobným způsobem zkrášlený Largus Cross. Málokdo ale připomínal, že se ruskému výrobci příliš nedaří a že ho postupně přebírá Renault.
Francouzi totiž zaplatili už v roce 2008 za první, a sice čtvrtinový podíl AvtoVazu jednu miliardu dolarů (tedy přes 20 miliard korun). Navíc proces postupného plného převzetí kontroly nad ruským producentem Lady byl schválen už v roce 2012 a už se jen čekalo se, kdy dojde k jeho úplnému naplnění. Stalo se tak podle mluvčího Renaultu před několika dny, 18. června.
Francouzsko-japonská aliance nyní vlastní 67,1 procenta podílu v holdingu, jehož prostřednictvím bude AvtoVAZ řídit. Tomuto holdingu, který vlastní zbývající akcie automobilky, dominuje ruský státní konglomerát Rostec s 74,5 procenty AvtoVAZu. Zdá se, že by právě tohle mohlo Ladám hodně pomoci, neboť jen za loňský rok vyhlásila ztrátu (zhruba 4,6 miliardy korun) způsobenou částečně i zpomalením ruského hospodářského růstu. Ten se podepisuje celkem logicky i na snížené poptávce po tamních automobilech, což se odrazilo v sedmiprocentním propadu tržeb Lady. Přes aktuálně neutěšenou situaci a s ní spojené ve vztahu Ruska k Ukrajině má Renault s AvtoVAZem dobré vyhlídky.
Jen pro shrnutí dodáme, že začátkem tohoto měsíce automobilka AvtoVAZ oznámila, že sníží kvůli klesající poptávce po Ladách ve svém hlavním závodě v Togliatti počet pracovních míst dokonce o 13 tisíc, tedy zhruba pětina všech zaměstnanců přijde o práci. Švédský šéf společnosti Bo Andersson, který dříve působil u GM, naznačil, že je situace s AvtoVAZ tak špatná, že lidé potřebují „budíček” a tím má být zřejmě zmíněné propouštění části zaměstnanců.
O budoucích plánech toho příliš známo není, ale hovoří se velmi hlasitě o produkci levnějších modelů, jejichž náklady na vývoj budou díky technice Renaultu, Nissanu a Dacie nižší než dosud. Zrovna poslední model Largus Cross dává tušit, jaké obrysy zřejmě nové modely naberou, poněvadž se jedná v podstatě jen o přeznačenou Dacii Logan MCV první generace. Brzy se k němu přidá ještě ladí Dacia Sandero. AvtoVAZ však nebude jen „recyklátem“, jelikož nadále souběžně pracuje i na dalších modelech - například na středně velkém crossoveru, který jsme zatím viděli jen coby koncept XRAY. Nechme se překvapit.



































Renault rozšiřuje portfolio ovládaných značek o AvtoVAZ, což znamená další možnost uplatnění techniky. Startuje s pomocí přeznačených Dacií, AvtoVAZ však bude dělat i vlastní originálnější modely, jako třeba produkční podobu konceptu XRAY
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 11 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila včera 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 30.4.2025
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 9 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 11 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1