Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Riskantní krok Mercedesu krutě nevyšel, poslední z konkurentů potvrdil, že stejnou chybu neudělá
14.10.2022 | Petr Prokopec
Trochu to připomíná sázky na čistě elektrický pohon - je to hra vabank, ve které doufáte, že konkurenti udělají to samé, protože jinak hrajete druhé housle. Mercedes nyní u svých vrcholných modelů vsadil na čtyřválce a může jen litovat, Audi i BMW jej odmítají následovat.
Tento týden jsme si mohli představit druhou generaci BMW M2. Mnichovské kupé nás designem zrovna nenadchlo, ještě více jsme nicméně obočí svraštili při pohledu na hmotnost. Ta u verze s manuální převodovkou činí 1 700 kg, což je na 4 580 milimetrů dlouhé dvoudvířko strašně moc. Jsme tak opravdu zvědavi, až se objeví první časy z okruhů - i když pohon má na starosti 460 koní výkonu a 550 Nm točivého momentu, standardní brzdy nemohou takovou hmotnost opakovaně zvládat při brzdění do zatáček. Stejně jako se auto nebude moci tak hladce proplétat skrze sérii vlásenek.
Je tu nicméně hned několik okolností, jenž na mnichovské kupé vrhají lepší světlo. Jednu jsme již zmínili, i nadále totiž zákazníci mohou sáhnout po manuální šestistupňové převodovce, třebaže za absurdní příplatek. Kromě toho mají k dispozici také pohon zadních kol, který konkurence nenabízí - jak u Audi, tak u Mercedesu dostáváte čtyřkolku, která navíc vychází z předokolkové platformy. Pokud tedy vaší prioritou není rychlost v přímce, ale spíše jízda bokem, pak vaše kroky nevyhnutelně musí vést do showroomu BMW.
Tu největší výhodu mnichovského vozu ovšem najdete pod kapotou. I druhá generace totiž sází na třílitrový šestiválec bez jakékoli elektrické asistence. Níže navíc automobilka zajít nehodlá, a to ani u dalších modelů slavné sportovní divize. Potvrdil to její šéf Frank van Meel, kterého dotaz na možné nasazení tříválce rozesmál. „Doufám, že jde o řečnickou otázku, protože je zcela jasné, že nepůjdeme cestou tříválcových motorů. Ostatně nepočítáme ani s výkonnými čtyřválcovými jednotkami,“ řekl jasně.
Tím definitivně potvrdil to, že dřívější stanovisko BMW se nezměnilo a Mercedes v tom zůstává sám. Tedy že jen on bude vedle Audi a BMW nabízet hlavně čtyřválcové modely AMG s výraznou elektrickou podporou, které budou znít jako vysavač, vážit jako lokomotiva a jejich plný výkon bude k dispozici jen do chvíle, než vám dojdou baterky. To nikdo ze zákazníků nechtěl, je to ústupek jen a pouze evropským limitům papírových CO2.
Kdyby se Audi a BMW vydaly stejnou cestou, pro Mercedes by to nebyl zase takový problém, teď je ale jasné, že jeho riskantní krok upřednostňující politiku před obchodem krutě nevyšel. A jako sám voják v poli bude nabízet řešení, které nechává nadšence zcela chladnými. Kdo jiní přitom má takové verze kupovat?
Van Meel výslovně dodal, že třícípou hvězdu v její posedlosti downsizingem následovat nebude. Jakkoli je třeba dodat, že M2 druhé generace je vůbec posledním vozem divize, u kterého se objevuje čistě spalovací ústrojí. Veškeré další modely totiž již čeká jistá míra hybridizace. Na podrobnosti je pak sice ještě brzy, nicméně je jasné, že u toho budou buď řadové šestiválce, nebo vidlicové osmiválce, kolem kterých lze smysluplný, ideálně mil-hybridní pohon postavit docela snadno.
Pro úplnost dodejme, že BMW už u jednoho svého sportovního vozu tříválcový motor použila. Jde o typ i8, v jehož případě došlo na spárování 1,5litrové jednotky B38 a elektromotoru. První přitom disponovala 231 koňmi, druhá pak 131. Tedy v prvé fázi výroby, následně byl totiž výkon elektromotoru zvýšen na 143 koní. BMW i8 nicméně nebylo produktem divize M, první M3 E30 menší než šestiválcový motor měla též - šlo o čtyřválec. To už je ale dávná historie.
Pro nejbližší budoucnost (mimochodem, M2 se má nabízet do roku 2029, takže nejde jen o vysloveně blízkou budoucnost) tak u BMW M můžeme počítat pouze s šestiválci či osmiválci. Co se nicméně stane v příští dekádě, kdy Evropská unie, stejně jako třeba Kalifornie hodlají zakázat prodej spalovacích aut, je ve hvězdách. Zatím se však fanoušci značky mohou radovat, na rozdíl od příznivců třícípé hvězdy, ti dnes v zoufalosti vykupují poslední dostupné kusy dosavadních šesti- a osmiválcových AMG.



BMW M2 sice není příliš hezké a je velmi těžké, nicméně zároveň jde o poslední model sportovní divize osazený čistě spalovacím ústrojím. I to pochopitelně ovlivní zájem o něj, stejně jako fakt, že jde o zadokolku, která je také k mání s manuální převodovkou. Mercedes nenabídne už nic z toho. Foto: BMW
Zdroj: Car Buzz
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva