Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozklad Lotusu pokračuje. Nový šéf po čtyřech měsících skončil, ten předchozí nevydržel ani rok
9.8.2025 | Petr Prokopec
Slavná britská značka zcela zradila principy, na kterých vznikla, a nyní marně tápe, jakým směrem se vydat. Matt Windle už kormidlem na správnou stranu neotočí, po čtyřech měsících opouští křeslo generálního ředitele a žezlo předává muži delegovanému čínským Geely.
Lotus nikdy nebyl automobilkou generující vysoké prodeje, pochopitelně. Výrobce malých a lehkých sporťáků dolujících maximum dynamiky z minima techniky měl ale ke konstrukci vozů velmi specifický přístup, který mu přinesl loajální klientelu. Pokud někdo toužil po opravdu lehkém sportovním voze, který s 200 koňmi jezdil jako jiné se 400, v podstatě neměl alternativu a musel zamířit do Hethelu.
Tento obchodní model pro Lotus fungoval do chvíle, kdy jej pevně držel v rukou jeho zakladatel Colin Chapman. Začátek 80. let ale přinesl ekonomický útlum, potíže s odbytem v USA a nakonec i Chapmanovu smrt. Od té doby se firma více či méně trápí a mění vlastníky jako na běžícím pásu.
V roce 2017 se majitelem kontrolního balíku akcií stalo čínské Geely, což společnosti mohlo přinést stabilitu. Číňané se rozhodli využít síly značky a rozšířit portfolio i na auta docela jiného ražení, což ale nakonec přestalo fungovat též. Však jak by mohl Lotus se svou image uspět na poli těžkých elektrických SUV? Růst prodejů nabízení „normálnějších” aut pochopitelně přineslo, ale zdaleka ne takový, jak si Geely slibovalo. To navíc kvůli redukci nákladů přesunulo výrobu těchto novinek do Číny, což situaci dál zhoršilo - tato auta jsou nyní zatížena vysokými cly ze strany Evropy i USA.
Výsledkem je chaos a postupný rozklad, ze kterého jsou zoufalí hlavně šéfové firmy. Ti jeden za druhým končí tak, jak nejsou schopni najít z nastalého stavu východisko, které by uspokojilo všechny od majitelů automobilky po její zákazníky. Před čtyřmi měsíci to takto vzdal Dan Balmer, který ve vedoucím křesle poseděl necelý rok. Nově to ovšem zabalil i jeho nástupce Matt Windle, který měl v poslední době dle Financial Times i zcela vynechat několik schůzí nejvyššího managementu. Jeho skepse a desiluze tedy musela být opravdu značná.
Nově má na operace značky dohlížet Mao Jingbo, který má pochopitelně nejblíž k čínským majitelům. Otázkou však zůstává, s jakým osudem může počítat automobilka samotná. Windle totiž kupříkladu na počátku letošního roku bojoval za rozšíření výroby v Hethelu, což by pomohlo obejít evropská cla. Na konci června se ovšem v médiích objevily zprávy, že Lotus kvůli americkým clům zvažuje stěhování na druhou stranu Atlantiku.
Tuto informaci Britové následně popřeli, což teoreticky mohlo Windleho pozici upevnit, výsledek je ale nakonec opačný. Nyní Lotus opouští, celkově po devíti letech, dříve totiž u značky zastával různé pozice od hlavního technika až po výkonného ředitele. Jako takový si tedy pochopitelně musel dobře vědět, do čeho jde, přesto s ním po tak krátké dobře coby s generálním ředitelem amen.



Místo lehkých sporťáků se britská značka zaměřila na auta jako Eletre, což je 2 634 kg vážící elektrické SUV. To není s nadšením přijímáno ani v Číně, kde se vyrábí, jinde to má jen těžší. Řešit něco takového z pozice šéfa, není jistě záviděníhodné, přesto zaskočí, jak krátkou životnost šéfové firmy v poslední době mají. Foto: Lotus
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
před 3 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejčtenější články
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
5.11.2025
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
5.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
5.11.2025
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
5.11.2025
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 13:01 - M.Z.
- BMW Divize 12.05. 11:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
- Land Cruiser vs Outback 12.04. 20:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 12.04. 15:35 - abgx1
- Herní auto simulátory - XBOX, PS,PC 12.04. 13:26 - Vrooom
